Den troværdige drengerøv

For Jacob Risgaard og kollegerne bag den netbaserede spil-butik Coolshop går ét ord igen gennem hele deres forretningsstrategi: VILDERE! Det er bedre at komme galt af sted, end slet ikke at komme af sted:?

“Vi har ikke opfundet opskriften på cola. Vi er bare de bedste til at købe ind, til at markedsføre og til at forstå vores brugere,” siger Jacob Risgaard, der er medejer, marketingsdirektør og en af hovedarkitekterne bag Coolshop.

Hvem har Væxt-factor?

Jagten på Væxt-Factor fortsætter. Denne uge præsenterer vi fem nye innovative talenter, der tegner Danmarks fremtid.

Læs alle de personlige portrætter på mm.dk/fremtidensdanmark

Siden Coolshop slog vinduerne op for salg af computerspil og underholdningsprodukter på nettet i 2003, er omsætningen fordoblet hvert år. Det nøjagtige tal er en forretningshemmelighed, men vurderes fra flere sider til at ligge omkring en milliard kroner. Hjemmesiden har omkring 684.000 besøgende om måneden.

Sidste år vandt de tre venner fra Nordjylland den årlige E-handelspris foran mere end 30 konkurrenter som Lego, Saxo Bank, HTH og Star Tour. Og ifølge en nyere undersøgelse om tillid til internethandler slår den nordjyske vækstkomet verdens største netbutik, Amazon, i loyalitet og kundetilfredshed på det danske marked.

“For mig har det vigtigste kodeord altid været tillid,” siger Jacob Risgaard. Derfor har det fra begyndelsen været en selvstændig strategi at få hans ansigt op på skærmen og etablere en relation til kunderne, så ikke mindst de ældre generationer kunne føle sig trygge ved at handle på nettet. Ét er nemlig, at folk handler i butikken, noget andet, at de er loyale og kommer tilbage.

Jacob Risgaards Væxt-factor

CV – Jacob Risgaard – f. 1977

  • 2005: Marketingdirektør i Coolshop
  • 2001-2005: Dir. for DVDstrax.com
  • 1996: Starter DVD-online, som bliver til Butik-online
  • Uddannet portrætfotograf

Coolshop

  • Grundlagt 2003
  • Har fordoblet omsætningen hvert år i 2003-2009
  • Afdelinger i Danmark, Sverige, Finland og England
  • 26 ansatte og 684.000 besøgende om måneden

Jacob Risgaard er nomineret til Væxt-Factor af Anya Eskildsen.

“Jacob Risgaard fra Coolshop har på få år formået at opbygge en virksomhed, der omsætter for op mod 1 milliard kroner i Danmark, England og Sverige. Hans motto er:?Vildere! Jeg vil ikke tøve med at betegne Jacob som et geni inden for e-handel." 

Anya Eskildsen
Adm. direktør, Niels Brock

“Mange glemmer ofte, at det er de samme folk, der går forbi et butiksvindue på strøget, som også går ind på netbutikkerne,” siger Jacob Risgaard. De vil gerne vide, hvem der står bag, og have en snak og vejledning om produkterne. Ideen med Coolshop har været at skabe et community på nettet, hvor brugerne kan tale med medarbejderne og også udveksle erfaringer med hinanden.

“Jeg tror på, at handel i fremtiden bliver meget mere social, og vi vil gerne være dem, som andre kigger på, når de skal udvikle fremtidens hjemmesider,” siger han.

Ifølge kollegaen, Lars Funck, har Jacob Risgaard spillet en nøglerolle i forhold til at definere hele den onlinestrategi, som i dag har betydet, at Coolshop ligger nummer syv over danskernes foretrukne netbutikker.

“Han er god til at være på kanten af trends i markedsføring på nettet og har været en af de første herhjemme til at spotte potentialet i onlinechat,” siger Lars Funck.

Ifølge Jacob Risgaard selv handler succesen først og fremmest om at være troværdig i det, man gør, og ikke forsøge at gemme sig fra sine kunder – en fejl, som mange nye netbutikker gør i bestræbelsen på at imponere med flot design og fancy funktioner.

“I den tid, hvor andre sidder på kurser og lærer noget, der måske eller måske ikke er relevant for deres egen butik, har jeg sat mig i kundeservice og talt med vores kunder,” siger han:  “Vi er tre drengerøve, der elsker hurtige biler, at spille computer og lege i mudder. Det virker troværdigt, fordi vi selv er brandet.”

I de år Coolshop har eksisteret, er markedet for computerspil eksploderet. I dag har omsætningen for computer- og konsolspil for længst overhalet film- og musikbranchen.

Netop eksistensen af et reelt forretningsgrundlag er ifølge Jacob Risgaard, en af de vigtigste forudsætninger for at få succes på nettet. Han havde selv en forretning, da dotcom-boblen brast: “Dengang blev jeg betragtet som milliardær af banken, fordi jeg havde et dotcom-domæne. Men problemet med mange af de sociale aktiviteter på nettet er jo, at de ikke har noget forretningsgrundlag. Jeg ville gerne være en rigtig købmand med de muligheder nettet tilbød. Det er hovedvisionen bag Coolshop,” siger han.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu