Elbus-eksperimenter har kostet København 100 millioner kroner

To forsøg med elbusser og driften af CityCirklen siden COP15 har kostet Københavns Kommune over 100 millioner kr. Men pengene er godt givet ud, siger overborgmester Frank Jensen (S).

MM Special: Nu kappes der om elbilerne

Verdens førende bilproducenter har nu indset, at udviklingen kun går én vej: i retning af flere elbiler, mange flere elbiler.

Udviklingen sender disruptive bølger gennem bilindustrien – især i Europa, hvor man har været væsentligt langsommere end Kina og USA til at indse uomgængeligheden.

Fra de store konsulenthuse lyder det, at omstillingen til elektrisk drevet mobilitet vil medføre langt dybere samfundsmæssige forandringer end blot overgangen fra forbrændingsmotoren til elmotoren.

2017 bliver vendepunktet: Nu kommer elbilerne

MM MENER: Varmepumpen er mere sexet end en Tesla

Bilfabrikanternes store elbilræs

Europa missede det globale batteriræs

Elbilen er den grønne omstillings hvide hval i Danmark

Omstillingen til elbusser ruller, men koster knaster

Elbus-eksperimenter har kostet København 100 millioner kroner

Udskiftningen af dieselbusser med mere miljøvenlige elbusser er i fuld gang i København, der stiler efter at blive verdens første CO2-neutrale hovedstad i 2025. Men kommunens hidtidige erfaringer med elbusser har kostet københavnerne over 100 millioner kr.

Dyrest var de små, letgenkendelige elbusser, der under COP15-topmødet i København i 2009 rullede lystigt i byens gader som reklame for den klimaambitiøse danske hovedstad. De har ifølge en aktindsigt, Mandag Morgen har fået, kostet Københavns Kommune 96 millioner kr. Dertil har to mindre forsøg med store elbusser sidenhen kostet kommunen 7 millioner kr. Samlet set har eksperimenterne med elbusser altså kostet København 103 millioner kr.

De 11 små, franske elbusser, der under COP15-topmødet i København i 2009 kørte på den til lejligheden opfundne rute 11A i centrum af København, også kaldet CityCirklen, rullede frem til 2014, men blev så erklæret defekte, hvorefter de blev opmagasineret hos operatøren Arriva, indtil bussernes sidste år blev foræret til en frivillig forening og et transportmuseum uden beregning.

Billetindtjeningen på CityCirklen var for perioden 2009 til 2014 på blot 19 millioner kr., eller sølle 5,6 kr. pr. passager, mens udgifterne var næsten 105 millioner kr. Da bussernes levetid på grund af skrøbelig teknik var relativ kort, og buslinjen blev nedlagt før tid, kostede det kommunen yderligere 10,3 millioner kr. i kompensation til Arriva for utidig kontraktopsigelse og dertil 330.000 kr. for knap to års opmagasinering af de defekte busser, indtil de blev foræret væk sidste år.

De samlede udgifter for CityCirklen løber derfor op i godt 115 millioner kr. Og når billetindtægterne trækkes fra, giver det et underskud for kommunekassen på 96 millioner kr. Det svarer til, at kommunen har betalt et tilskud på 27,9 kr. pr. buspassager for det knap 6-årige elbus-eventyr. Tilskuddet var til sammenligning på 3,94 kr. pr. passager for hele kommunens busdrift i 2014.

Frank Jensen: ”Penge er godt givet ud”

Siden CityCirklen blev nedlagt har Københavns Kommune udført to mindre forsøg med elbusser i byen.

Det drejer sig om et forsøg med to kinesiske elbusser i 2014-2015, der kostede kommunen 2 millioner kr. ud af en samlet forsøgspris på 8,3 millioner kr., hvoraf Trafikstyrelsen dækkede hovedparten, samt et forsøg fra 2016 til 2019 med hurtigopladende elbusser på linje 3A, der har kostet kommunen 5 millioner kr.

Ifølge Københavns overborgmester er pengene godt givet ud, fordi erfaringerne har gjort kommunen i stand til at påbegynde en større udskiftning af byens forurenende dieselbusser.

”De penge, vi har brugt på forsøg med elbusser, er efter min mening godt givet ud – og en forudsætning for, at vi i dag har fremlagt en plan, der i løbet af de kommende år skal omlægge alle Københavns busser,” siger Frank Jensen (S).

”Uden de to forsøg og driften af linje 11A, ville vi ikke være der, hvor vi er i dag,” siger han.

Han medgiver, at der var særlige problemer med de små elbusser på CityCirklen, fordi busserne var ombyggede dieselbusser.

”I forhold til eldriften har vi, Movia og de private busoperatører lært at være forsigtige i forhold til at satse på ombyggede dieselbusser, samt at operatørerne havde behov for mere viden. Erfaringerne blev anvendt i vores to forsøg,” siger Frank Jensen.

Derudover er de dyrt købte erfaringer fra CityCirklen også, at man skal holde sig fra små, vedligeholdelsestunge elbusser på ruter uden særlig mange passagerer. Der er simpelthen ikke brug for små busser i København. Og til det næste udbud af en buslinje til ren eldrift – rute 2A mellem Tingbjerg og Refshaleøen i 2019 – stiles der da også efter at få de helt store 18,75 meter lange elbusser ud på vejene i København.

Forrige artikel Danny Lange: ”Kunstig intelligens er som en ny art – bare smartere end os” Danny Lange: ”Kunstig intelligens er som en ny art – bare smartere end os” Næste artikel Velkommen til MM Next! Velkommen til MM Next!