LEGO vil investere milliarder i udenlandsk produktion

Marianne Kristensen Schacht

Administrerende direktør i LEGO-koncernen Jørgen Vig Knudstorp er i fuld gang med at investere milliarder i nye produktionsarbejdspladser. Men ikke i Danmark. 

”Bundlinjen er, at hovedparten af vores investeringer sker i udlandet. Og når væksten kommer, så er det ikke svært at se, hvor vi vil investere,” siger Jørgen Vig Knudstorp i et interview med Mandag Morgen.  

I dag investerer LEGO-koncernen mellem 1 og 2 milliarder kr. årligt i produktionsanlæg. Men kun 5-10 pct. investeres i Danmark. Den tendens vil fortsætte, bekræfter Jørgen Vig Knudstorp. 

”Da størstedelen af investeringer i produktion sker i udlandet, vil det også være her, der skabes nye produktionsarbejdspladser. Jeg skal ikke anerkendes for at bevare arbejdspladser i Danmark. Det er kun ved at etablere arbejdspladser i udlandet og hele tiden være innovative, at vi kan øge produktiviteten og dermed skabe nyansættelser – også i Danmark,” siger LEGO-direktøren. 

Investeringer ude giver job hjemme

Jørgen Vig Knudstorp blev kort før årsskiftet kåret som årets leder af Mandag Morgens læsere. Begrundelserne lød bl.a., at LEGO-direktøren har formået at skabe massiv vækst og bevare danske arbejdspladser, mens resten af verden har været i krise.

Kriseknuser" caption="Figur 1  

Figur 2  " align="right" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/02/e1b77-dansk-industri-investerer-i-udlandet.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/35511-dansk-industri-investerer-i-udlandet.png | Forstør   Luk

Krisen har øget industrivirksomhedernes investeringer uden for Danmark.

Note: 1 Kun første halvår., Note: 2 Tal fra 2007 til 2010 er gennemsnitligt antal fuldtidsansatte. Tal fra 2011 til 2012 er antal faktiske medarbejdere., Kilde: LEGO. [/graph]

Men den ligning, der sikrer et konkurrencedygtigt LEGO, går kun op, hvis selskabet til stadighed formår at omstille sig til de turbulente makroøkonomiske vilkår. Det kræver flere investeringer i produktion. Danske produktionsarbejdspladser hverken kan eller skal konkurrere på lønniveauet med lavomkostningslande, mener LEGO-direktøren. 

”Lønnen er et makroøkonomisk anliggende, og det er ikke realistisk at sænke den til et niveau som i lavomkostningslandene. I stedet er det vores ansvar at tilpasse os de vilkår, der er på det globale marked,” siger Jørgen Vig Knudstorp. 

Hvor mange andre danske virksomheder har udflyttet arbejdspladser i stor stil de senere år, har LEGO formået at holde antallet af produktionsmedarbejdere i Billund stort set uændret på femte år. Se også figur 1.

Jørgen Vig Knudstorp påpeger, at investeringer ude også giver job herhjemme, f.eks. med at udnytte og kombinere viden og knowhow om processer og produktionsmetoder. Vi kan f.eks. sikre effektiviseringsgevinster ved at analysere sammenhænge mellem produktion og kundedata eller mellem produktion og produktudvikling.

”Det er dér, vi kan gøre noget for at blive konkurrencedygtige,” siger Jørgen Vig Knudstorp.

En logisk strategi 

Topchefens strategi er logisk, mener professor Per Nikolaj Bukh fra Institut for Ledelse og Økonomi ved Aalborg Universitet. Jørgen Vig Knudstorp og LEGO-koncernen står med den udfordring, at der skal produceres til omkostninger, der gerne skal være faldende. 

”Udfordringen for Jørgen Vig Knudstorp er at vedligeholde succesen. LEGO skal være gode til innovation på et højt niveau. Men det kritiske for selskabet er, om de fortsat kan styre og optimere produktion og leverandørkæde,” siger Per Nikolaj Bukh. 

Tendensen globalt er i øjeblikket, at selskaberne etablerer produktion på hvert af de kontinenter, hvor salget er størst eller hurtigst voksende, så afstanden mellem produktion og afsætning reduceres mest muligt.

[graph title="Dansk industri investerer i udlandet" class="crb-wpthumb attachment-915-0 crb-graph-large" alt="" />

Kilde: Dansk Industri og Danmarks Nationalbank. 

LEGO producerer i dag tre steder i Europa – i Billund, Ungarn og Tjekkiet. Til verdens største legetøjsmarked, USA, producerer koncernen i Mexico, mens eksterne leverandører står for produktionen i Asien. 

Asien udgør stadig kun en mindre del af det samlede salg, men væksten er stor, og topchefen følger markedet nøje for at se, om der på et tidspunkt skal etableres egenproduktion i Asien. 

LEGO-koncernen er langtfra alene om at investere mere i produktion ude end hjemme. Siden 2007 er danske industrivirksomheders investeringer i udlandet vokset med mere end 150 pct. Se figur 2.

Ifølge Dansk Industri er det nu kun omkring hver anden medarbejder i danske industrivirksomheder, der er ansat herhjemme. I alt har danske virksomheder mere end 11.000 datterselskaber i udlandet, der tilsammen har 1,2 millioner ansatte. Alene i perioden fra 2009 til 2010 er der blevet ansat godt 70.000 flere medarbejdere i de danske virksomheders udenlandske datterselskaber.

Ifølge DI’s virksomhedspanel forventer 60 pct. af de selskaber, der allerede har arbejdspladser i udlandet, at ansætte flere ude. 

Læs hele interviewet med Jørgen Vig Knudstorp.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu