Patienten i centrum giver bedre resultater

Det lyder næsten for godt til at være sandt. Men i Sverige har forskere fundet ud af, at det både giver bedre behandlingsresultater og økonomiske besparelser, når sundhedspersonale inddrager patienterne i deres egne behandlingsforløb. Selv om det tager ekstra tid at tale mere med patienterne, er dialogen nemlig en god investering på den lange bane, fortæller direktør for Center for Person-Centred Care i Gøteborg, Inger Ekman: “Den ekstra tid bliver først og fremmest brugt tidligt i forløbet og er givet godt ud, fordi behandlingen på sygehusene bliver kortere, og patienterne kan komme hurtigere hjem.”

Mens man i Danmark stadig overvejer, hvordan personalet på landets sygehuse sætter patienten i centrum, så både patient og pengekassen drager fordel af det, kan svenske læger og sygeplejersker allerede nu dokumentere, at inddragelse af patienterne både kan spare penge og forbedre resultaterne for patienterne.

Det viser forskning fra Europas største center for forskning i sundhed med patienten i centrum, Center for Person-Centred Care ved Göteborgs Universitet (GPCC).

”Vi har undersøgt, om inddragelse af patienterne koster ekstra ressourcer, om det er helt neutralt, eller om det sparer penge. Vi blev overrasket over, at behandling og pleje bliver så meget billigere ved at inddrage patienterne,” siger direktøren for GPCC, professor Inger Ekman.

Login