Patienten i centrum giver bedre resultater
Det lyder næsten for godt til at være sandt. Men i Sverige har forskere fundet ud af, at det både giver bedre behandlingsresultater og økonomiske besparelser, når sundhedspersonale inddrager patienterne i deres egne behandlingsforløb. Selv om det tager ekstra tid at tale mere med patienterne, er dialogen nemlig en god investering på den lange bane, fortæller direktør for Center for Person-Centred Care i Gøteborg, Inger Ekman: “Den ekstra tid bliver først og fremmest brugt tidligt i forløbet og er givet godt ud, fordi behandlingen på sygehusene bliver kortere, og patienterne kan komme hurtigere hjem.”
Jens Reiermann
VelfærdsredaktørMens man i Danmark stadig overvejer, hvordan personalet på landets sygehuse sætter patienten i centrum, så både patient og pengekassen drager fordel af det, kan svenske læger og sygeplejersker allerede nu dokumentere, at inddragelse af patienterne både kan spare penge og forbedre resultaterne for patienterne.
Etablering af partnerskabet. Læger og sygeplejersker lytter til patienten, der både fortæller om sygdom – fuldstændig som i et traditionelt forløb - og derudover bredere om sin livssituation. Det er i denne del af samtalen, at lægerne og sygeplejerskerne afdækker mulige ressourcer hos patienten
Fælles beslutninger. I denne del af partnerskabet træffer de to parter beslutninger i fællesskab og ofte sammen med pårørende.
Dokumentation. Læger og sygeplejersker dokumenterer løbende resultater fra samtaler og behandling og herunder også indholdet i den aftale eller beslutning, de to parter er fælles om.
”Det absolut vigtigste er at lytte til patienten i en samtale, der både handler om sygdom og om at identificere patientens menneskelige ressourcer,” siger Inger Ekman.
Hun siger, at det er vigtigt, at samtalen mellem den sundhedsprofessionelle og patienten handler om mere end sygdom og behandling.
- Center for Person-Centered Care ved Göteborgs Universitet er Europas største center med fokus på sundhed med patienten i centrum.
- Forskningen er et af de 20 strategiske forskningsområder, der modtager særlig støtte fra den svenske stat. Centeret har i dag mere end 140 forskere tilknyttet inden for bl.a. lægevidenskab, sygepleje, uddannelse og sundhedsøkonomi.
-
Internationalt set forskes der stadigt mere i at sætte patienten eller personen i centrum for sundhed. Hvor internationale tidsskrifter i 1990’erne udgav 1 artikel om dagen om sundhed med patienten eller personen i centrum, udgiver de nu 11 artikler om dagen inden for de to emner.
Kilde – PubMed.
”Patientens vilje, stædighed, fantasi, viden og erfaringer kan være med til at fremme helbredelsen. En patient kan jo være meget syg, men så kan lægen afdække, om patienten f.eks. har en meget stærk vilje eller nogle andre ressourcer, der kan hjælpe helbredelsen på vej,” siger hun.
Samtalen mellem læge og patient bygger på gensidighed. Når patienten skal i centrum for behandlingen, indebærer det ikke, at læger, sygeplejersker og andre professionelle skal opfylde patientens ønsker, men at de to parter indgår i en dialog om, hvad der kan give det bedste resultat.
”Som patient skal man have respekt for lægens eller sygeplejerskens faglighed, og som læge eller sygeplejerske skal man med respekt lytte nøje til det, patienterne siger, og så i fællesskab finde den bedste behandling,” siger Inger Ekman.