Patienten i centrum giver bedre resultater

Det lyder næsten for godt til at være sandt. Men i Sverige har forskere fundet ud af, at det både giver bedre behandlingsresultater og økonomiske besparelser, når sundhedspersonale inddrager patienterne i deres egne behandlingsforløb. Selv om det tager ekstra tid at tale mere med patienterne, er dialogen nemlig en god investering på den lange bane, fortæller direktør for Center for Person-Centred Care i Gøteborg, Inger Ekman: “Den ekstra tid bliver først og fremmest brugt tidligt i forløbet og er givet godt ud, fordi behandlingen på sygehusene bliver kortere, og patienterne kan komme hurtigere hjem.”

Jens Reiermann

Mens man i Danmark stadig overvejer, hvordan personalet på landets sygehuse sætter patienten i centrum, så både patient og pengekassen drager fordel af det, kan svenske læger og sygeplejersker allerede nu dokumentere, at inddragelse af patienterne både kan spare penge og forbedre resultaterne for patienterne.

Inddragelse af patienter forkorter ophold på sygehus" caption="Figur 2  

Figur 2  " align="left" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/e8f7b-lej_fig02_svensk-opskrift-pu%cc%88-at-se%cc%88tte-patienten-i-centrum.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/7c9af-lej_fig02_svensk-opskrift-pu%cc%88-at-se%cc%88tte-patienten-i-centrum.png | Forstør   Luk

Inddragelse af patienter sker systematisk ved brug af rutiner.

Kilde: “Effects of person-centred care in patients with chronic heart failure: the PCC-HF study”, Inger Ekman et al., European Heart Journal, 2012. [/graph]

Det viser forskning fra Europas største center for forskning i sundhed med patienten i centrum, Center for Person-Centred Care ved Göteborgs Universitet (GPCC).

”Vi har undersøgt, om inddragelse af patienterne koster ekstra ressourcer, om det er helt neutralt, eller om det sparer penge. Vi blev overrasket over, at behandling og pleje bliver så meget billigere ved at inddrage patienterne,” siger direktøren for GPCC, professor Inger Ekman.

Det er først og fremmest tilfældet, fordi læger og sygeplejersker ved at samarbejde med patienterne har været i stand til at reducere opholdet på sygehuset med en tredjedel i forhold til en kontrolgruppe af patienter, der modtog en mere traditionel behandling. Se figur 1.

”Det tager tid at lytte til patienterne og inddrage dem i behandlingen, men den ekstra tid bliver først og fremmest brugt tidligt i forløbet og er givet godt ud, fordi behandlingen på sygehusene bliver kortere, og patienterne kan komme hurtigere hjem,” siger hun og forklarer, at de kortere forløb ikke har ført til dårligere resultater for patienterne.

Det måler hun på to måder. For det første medfører det ikke større dødelighed, når læger og sygeplejersker inddrager patienter og kan udskrive dem hurtigere. For det andet viser hendes forskning, at de patienter, der bliver inddraget i behandlingen, klarer sig bedre i dagligdagen, når de kommer hjem, end patienter i kontrolgruppen gør. De kan selv varetage flere helt almindelige dagligdags funktioner, end patienter, der blev behandlet efter de traditionelle forskrifter, kan.

Forklaringen er, at lange ophold på et sygehus i sig selv kan medvirke til at forværre særligt ældre patienters tilstand.

”Længere ophold på sygehuse kan føre til, at patienterne taber muskelkraft. Og når det først er sket, så ved vi, at de har svært ved at vinde kræfterne tilbage, når de kommer hjem igen,” siger Inger Ekman.

Læger og patienter er partnere

Inger Ekman mener, at forskningsresultaterne for hjertepatienterne kan overføres til andre patientgrupper. En vurdering, der underbygges af forskning, der viser helt det samme billeder, når patienter med hoftebrud inddrages i behandlingen. Også her medfører inddragelsen, at patienter hurtigere kan udskrives og at de, bl.a. på grund af kortere indlæggelse, også klarer sig bedre i deres dagligdag efter behandlingen på hospitalet.

”Når det er muligt, skal vi have patienterne tilbage i deres eget liv så hurtigt som muligt. Derfor bør læger og sygeplejersker inddrage patienterne i et partnerskab om behandlingen og om tilrettelæggelsen af hele forløbet,” siger Inger Ekman.

Hjertepatienter er ikke overraskende ofte både bekymrede og usikre på, hvad der skal ske, når de bliver indlagt. Derfor peger Inger Ekman også på forskningsresultater, der viser, at inddragelse af patienter kan mindske usikkerheden og gøre patienterne mere trygge i det forløb, de tilrettelægger sammen.

”Patienter føler ofte, at de mister kontrol over deres liv, når de indlægges med hjerteproblemer. Her kan lægerne og sygeplejerskerne hjælpe patienterne med at genvinde kontrollen og troen på helbredelse ved hele tiden at fortælle om behandlingen, lytte til patienterne og finde de ressourcer hos patienterne, der kan hjælpe dem til at genvinde helbredet,” siger hun.

For Inger Ekman begynder inddragelsen af patienter med et omfattende, nærmest fundamentalt skifte i den måde sygehuse, læger, sygeplejersker og andre professionelle arbejder på.

”På sygehusene har vi vænnet os til først og fremmest at se på patienter, sygdomme og diagnoser og ikke på lidelser og mennesker. Men vi kan skabe bedre behandling og pleje ved også at inddrage patienten som menneske,” siger Inger Ekman.

Når læger og sygeplejersker inddrager patienter og også pårørende i behandling og planlægning af forløb, leverer de ikke længere deres ydelser til patienterne, men skaber i stedet resultaterne i et samarbejde med patienterne.

Det kræver både nye kompetencer og nye rutiner i det daglige arbejde med patienterne. Inger Ekman og hendes kolleger har udviklet rutiner for inddragelsen af patienter og ikke mindst inddragelse af deres og evt. også de pårørendes egne ressourcer i behandlingen.

Ved at bruge de metoder kan læger og sygeplejersker systematisk finde frem til ressourcer og vilje i samarbejde med patienter, også selv om der er tale om ældre og meget gamle patienter, der ellers ville være blevet opfattet som skrøbelige.

Det handler altså om et kursskifte fra sygdomsbehandling til et mere omfattende perspektiv, der inddrager patienten og hans eller hendes ressourcer i behandlingen.

Tre trin til inddragelse

Inger Ekman og kollegerne på det svenske forskningscenter har opdelt inddragelse af patienter i tre faser, der indeholder hver sit sæt af rutiner. De tre rutiner udgør til sammen den vigtigste forskel til traditionelle behandlingsforløb. Se figur 2.

[graph title="Svensk opskrift på at sætte patienten i centrum" class="crb-wpthumb attachment-915-0 crb-graph-large" alt="" />

Kilde: “Effects of person-centred care in patients with chronic heart failure: the PCC-HF study”, Inger Ekman et al., European Heart Journal, 2012. 

Etablering af partnerskabet. Læger og sygeplejersker lytter til patienten, der både fortæller om sygdom – fuldstændig som i et traditionelt forløb - og derudover bredere om sin livssituation. Det er i denne del af samtalen, at lægerne og sygeplejerskerne afdækker mulige ressourcer hos patienten

Fælles beslutninger. I denne del af partnerskabet træffer de to parter beslutninger i fællesskab og ofte sammen med pårørende.

Dokumentation. Læger og sygeplejersker dokumenterer løbende resultater fra samtaler og behandling og herunder også indholdet i den aftale eller beslutning, de to parter er fælles om.

”Det absolut vigtigste er at lytte til patienten i en samtale, der både handler om sygdom og om at identificere patientens menneskelige ressourcer,” siger Inger Ekman.

Hun siger, at det er vigtigt, at samtalen mellem den sundhedsprofessionelle og patienten handler om mere end sygdom og behandling.

Stigende interesse i sundhed med patienten i centrum

  • Center for Person-Centered Care ved Göteborgs Universitet er Europas største center med fokus på sundhed med patienten i centrum.
  • Forskningen er et af de 20 strategiske forskningsområder, der modtager særlig støtte fra den svenske stat. Centeret har i dag mere end 140 forskere tilknyttet inden for bl.a. lægevidenskab, sygepleje, uddannelse og sundhedsøkonomi.
  • Internationalt set forskes der stadigt mere i at sætte patienten eller personen i centrum for sundhed. Hvor internationale tidsskrifter i 1990’erne udgav 1 artikel om dagen om sundhed med patienten eller personen i centrum, udgiver de nu 11 artikler om dagen inden for de to emner.
     

Kilde – PubMed.

”Patientens vilje, stædighed, fantasi, viden og erfaringer kan være med til at fremme helbredelsen. En patient kan jo være meget syg, men så kan lægen afdække, om patienten f.eks. har en meget stærk vilje eller nogle andre ressourcer, der kan hjælpe helbredelsen på vej,” siger hun.

Samtalen mellem læge og patient bygger på gensidighed. Når patienten skal i centrum for behandlingen, indebærer det ikke, at læger, sygeplejersker og andre professionelle skal opfylde patientens ønsker, men at de to parter indgår i en dialog om, hvad der kan give det bedste resultat.

”Som patient skal man have respekt for lægens eller sygeplejerskens faglighed, og som læge eller sygeplejerske skal man med respekt lytte nøje til det, patienterne siger, og så i fællesskab finde den bedste behandling,” siger Inger Ekman.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu