Den titelløse virksomhed

Jens Reiermann

1.500 medarbejdere i den amerikanske virksomhed Zappo har sagt farvel til deres stillingsbetegnelser og goddag til det fladest tænkelige ledelseshierarki. Alle relationer mellem ledere og medarbejdere er erstattet af en relation mellem partnere, der er samlet om løsningen af en arbejdsopgave. Ved slutningen af året vil alle ledertitler være forsvundet fra visitkort og andre navneskilte.

I stedet for det på forhånd fastlagte hierarki fordeles arbejdsopgaverne i forhold til den udfordring eller det problem, der skal løses. Her kan en medarbejder påtage sig ansvaret for ledelse, en anden for den tekniske tilrettelæggelse af arbejdet, mens andre igen påtager sig ansvaret for udførelsen. Nøgleordet er ”ansvar”.

De 1.500 ansatte er ikke længere medarbejdere, men partnere i Zappo. De deltager i omkring 400 arbejdsgrupper, ”cirkler”, som selv organiserer sig og selv rekrutterer ekstra arbejdskraft på virksomhedens interne markedsplads, når der er brug for det.

Virksomhedens CEO, Tony Hsieh, der er it-millionær, venture-kapitalist og forfatter til bogen ”Delivering Happiness”, er selv ved at tage afsked med ledertitlen. Ifølge ham har den flade model flyttet utallige opgaver fra hans skrivebord og ud i virksomheden. De 3 daglige timer, han før brugte på at svare på e-mails, er nu frigjort til helt andre opgaver, siger han.

Ifølge Alexis Gonzales-Black, der står i spidsen for omstillingen, er titler og kommandoveje med til at stjæle tid og ressourcer fra de opgaver, der skal løses, og hæmme ideudvikling og beslutningskraft.

”Hvis nu jeg møder min leders chef ved kaffeautomaten og fremlægger en ide for ham, så føler min nærmeste leder sikkert, at jeg forbigår ham. Og det kan skabe alle mulige konflikter,” siger Alexis Gonzales-Black til det amerikanske magasin Wired.

For at undgå, at de formelle hierarkier bare erstattes af uformelle og usynlige magtstrukturer, følger Zappo et nyt ledelsessystem, HolacracyOne, der beskriver det sæt af spilleregler, alle 1.500 partnere skal følge. 

Zappo er en af de virksomheder, der ikke bare overlevede dotcom-sammenbruddet fra 2000 og frem, men også har gjort det med succes. Langt den største del af virksomhedens omsætning stammer fra de mere end 50.000 forskellige typer sko, kunderne kan bestille online.

Men spørger man Tony Hsieh selv, er det ikke sko, Zappo lever af: Virksomhedens kerneforretning handler om at knytte forbindelser til kunderne, hvoraf 75 pct. er gengangere. Zappo omsætter for mere end 1 milliard dollar om året.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu