To lærere i klassen fremmer inklusion og kan spare millioner

I både Danmark og Norge ender flere elever i specialskoler eller modtager specialundervisning i særlige klasser. To kommuner har brudt den udvikling, Syddjurs i Danmark og Lillehammer i Norge. Der samarbejdes i teams, og to lærere i samme klasse skaber gode resultater. Nu viser ny forskning, at det også er en god business case. Lærerne drypper dog lidt malurt i bægeret.

Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
Jens ReiermannTorben K. Andersen

År for år modtager flere elever i folkeskolen undervisning i specialklasser eller på en specialskole.

Vi arbejder med fuld inklusion, og jeg synes, vi er lykkedes godt med det.

Per Larsen
Chef for Børn og Læring i Syddjurs Kommune

Det er dyrt. Og det bliver endnu dyrere.

Nu kan sidste uges aftale om kommunernes økonomi for alvor bryde den udvikling. De enkelte kommuner får både mulighed for at investere mere i folkeskolen, og skabe det, der i aftaleteksten hedder, “mere inkluderende fællesskaber i folkeskolens almentilbud.”

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu