Facebook bekræfter: Dit nyheds-feed ændrer sig i disse dage

Har du også bemærket, at du på Facebook er begyndt at se flere opslag fra dine venner og langt færre fra for eksempel mediernes og andre aktørers Facebooksider? Det er ikke så underligt. Det sociale medie er nemlig ved at gennemføre en omfattende ændring af, hvad du ser, når du logger på.

Facebooks stifter og direktør Mark Zuckerberg annoncerede den 12. januar nye store ændringer af det sociale medies algoritme. Målet er, at du skal se flere opdateringer fra venner og familie, når du er på Facebook. Og der gik ikke mange dage, før der kom handling bag ordene. Den første del af ændringerne er allerede nu rullet ud til de danske brugere, bekræfter Facebook overfor TjekDet.dk.

Fremover skal Facebookbrugerne have mere ”informativt og underholdende indhold” fra vennerne, lyder budskabet. Dermed er det ikke længere det sociale medies mål at vise sine over to milliarder brugere, hvad der hidtil er blevet kaldt ”relevant indhold”. I stedet prioriteres nu indhold, der skaber "samtaler og meningsfulde interaktioner mellem mennesker". Det er især indhold, der skaber debat i brugernes virtuelle vennekreds.

”Et af vores store fokusområder i 2018 er at sikre, at den tid vi tilbringer på Facebook også er godt brugt. For at kunne gøre det, vil vi forudsige, hvilke opslag du måske vil reagere på sammen med dine venner, og give de opslag større opmærksomhed i dit nyheds-feed. Det kan være opslag, der skaber frem-og-tilbage-samtaler i kommentarfelter og opslag, som du måske vil dele,” oplyste Mark Zuckerberg tidligere på måneden.

Facebook skeler nu mindre til, hvornår dine venner har lagt et opslag på nettet. Det væsentlige er ikke så meget, om et opslag er nyt. Derimod viser dit nyheds-feed nu først opslag fra dine virtuelle venner, som andre af dine venner ’synes godt om’, deler eller kommenterer.

Det betyder også, at du bliver mødt af opslag, der kan være flere dage gamle, mens nyere opslag måske først dukker op senere i dit nyheds-feed.

Organisk indhold er det nye sort

Når flere af dine venner reagerer på det samme opslag, så taler Facebook om ’organisk rækkevidde’. Det vil sige opslag, der får stor opmærksomhed i din vennekreds uden, at der er betalt penge til Facebook for at få opslaget spredt til så mange som muligt. Og det er netop det ´organiske indhold´, som brugerne nu har fået mere af.

Til gengæld får du mindre indhold fra for eksempel medievirksomheder, organisationer og foreninger.

Det gælder også TjekDet, hvor antallet af læsere, der klikker sig ind på www.tjekdet.dk fra et opslag på Facebook, er faldet den seneste halvanden uges tid. Det samme melder andre danske medier, der oplever, at følgerne af deres Facebooksider ikke reagerer i samme omfang som for bare to uger siden.

Mark Zuckerberg har da heller ikke lagt skjul på, at brugerne fremover vil se mindre indhold fra de virksomheder, mærkevarer og medier, som de følger, ligesom opslag med clickbait-overskrifter og falske nyheder vil blive nedprioriteret endnu mere.

Men ifølge Facebook vil for eksempel medierne kunne få noget af trafikken tilbage, hvis deres opslag vitterlig har til formål at skabe - og rent faktisk skaber - ”meningsfulde” debatter i brugernes vennekreds på det sociale medie.

Der er en bagdør

Er du ikke helt tilfreds med den nye rækkefølge og prioritering af opslag i dit nyheds-feed, så kan du selv lave nogle justeringer.

Både computer- og mobilversionen af Facebook har stadig valgmuligheden ”seneste”, der ændrer rækkefølgen af opslag i dit newsfeed, så den i højere grad viser de nyere opslag først. Men den skal du klikke på, hver gang du åbner Facebook.

Vil du være helt sikker på ikke at overse opslag fra dine foretrukne Facebooksider, så er der en nem måde at gøre det på. Gå ind på for eksempel TjekDets Facebookside og klik på knappen ”Følger”. Nu kan du angive, at opdateringer fra TjekDet fremover skal være blandt de første, der vises, når du åbner Facebook.

Vi vil formodentlig se flere ændringer i den rækkefølge og prioritering, som Facebook bruger til at præsentere opdateringer på. Første fase i justeringen af de danske brugeres nyheds-feed er nemlig endnu ikke gennemført fuldt ud.

LÆS OGSÅ: Nu skal du bruge tiden fornuftigt på Facebook og komme tættere på dine nærmeste

LÆS OGSÅ: 60 dages fængsel for hadefuld kommentar på Facebook

LÆS OGSÅ: Facebook blæser til kamp mod falske nyheder i Danmark

LÆS OGSÅ: Facebook går jo ikke væk, så hvad gør vi så?

Forrige artikel Parlamentsmedlemmer vil styrke EUs kamp mod russisk propaganda Parlamentsmedlemmer vil styrke EUs kamp mod russisk propaganda Næste artikel Så udbredt er unges brug af stoffer Så udbredt er unges brug af stoffer
Ny prognose for EU-valget er

Ny prognose for EU-valget er "på grænsen til at være direkte ubrugelig"

Socialdemokratiet ser ud til at få et fremragende resultat, når vi 26. maj i år skal stemme til europaparlamentsvalget, viser en ny prognose fra Europa-Parlamentet. Men prognosen er baseret på målinger af, hvad danskerne vil stemme ved et folketingsvalg, og kan derfor ikke bruges til at spå om det kommende europaparlamentsvalg.

Er enigheden blandt verdens klimaforskere en stor løgn?

Er enigheden blandt verdens klimaforskere en stor løgn?

Når medier og klimaforskere fortæller befolkningen, at 97 procent af alle klimaforskere er enige om, at klimaforandringerne er menneskeskabte, er det en løgnehistorie, skriver geolog og byrådsmedlem Jens Morten Hansen i et debatindlæg. Flere klimaforskere fra både ind- og udland er enige i kritikken af 97 procents-påstanden, men samtidig understreger de, at der i forskningsmiljøet er bred enighed om menneskets rolle i klimaforandringerne.

Video lover dig “sandheden om Brexit” - men den kender vi ikke endnu

Video lover dig “sandheden om Brexit” - men den kender vi ikke endnu

Historiske lønforhøjelser, den laveste arbejdsløshed i 40 år og et boom i udenlandske investeringer. Det er sandheden om Brexit, lyder budskabet i en viral video. Men det er “absurd” at tale om konsekvenserne af Brexit, før skilsmissen overhovedet er en realitet, siger to økonomiprofessorer. 

De har fået nok af fup! Her er Italiens initiativer mod desinformation

De har fået nok af fup! Her er Italiens initiativer mod desinformation

Fake news og desinformation er et betændt emne i Italien. Der er langt fra enighed om problemets størrelse, ej heller løsningsmodellerne. Myndighederne har indført initiativer mod desinformation, der spænder fra uddannelse af elever til en ”rød-knap-tjeneste”, der giver borgere adgang til at indberette falske nyheder til en online-politi-enhed.

Sådan har techgiganterne håndteret fake news

Sådan har techgiganterne håndteret fake news

Fire store techvirksomheder har aflagt rapport til EU om deres indsats mod desinformation. Fint, men der skal mere til, lyder svaret fra EU-Kommissionen, der mandag fik besøg af Facebook.

Ny dansk forskning skal rense onlinedebatten for hadtale

Ny dansk forskning skal rense onlinedebatten for hadtale

Med næsten 16 millioner kroner i ryggen skal et nyt dansk forskningscenter undersøge årsagerne til og konsekvenserne af hadefulde ytringer på internettet. I sidste ende er målet at præsentere strategier, der kan dæmme op for fjendtlige politiske debatter.

Falske facebooksider med VM-håndboldhelte snyder 100.000 danskere

Falske facebooksider med VM-håndboldhelte snyder 100.000 danskere

Ukendte bagmænd har oprettet falske facebooksider, hvor de misbruger navnene på flere af de nykårede danske verdensmeste i håndbold. Til sammen har siderne allerede nu langt over 100.000 følgere. I sidste ende kan de falske sider bruges til at lokke penge ud af dig.

Forskning: Højt betalte job tiltrækker løgnere og svindlere

Forskning: Højt betalte job tiltrækker løgnere og svindlere

Ifølge nyt studie er Britta Nielsens formodede svindel for millioner i Socialstyrelsen en statistisk undtagelse, og forskernes nye fund kan være med til at forklare svindelnumrene blandt mandlige topfolk i finansverdenen. Høj løn og løgnagtighed følges ad. Og så er mænd – statistisk set – større løgnere end kvinder.

Facebook skærper krav til politiske annoncer

Facebook skærper krav til politiske annoncer

Facebook vil gøre op med påvirkningskampagner. Derfor skal nye regler gøre det mere besværligt at indrykke politiske annoncer på det sociale medie. Reglerne vil også gælde i forbindelse med europaparlamentsvalg den 26. maj og folketingsvalget, der skal finde sted senest den 17. juni i år.

Er Danmarks integrationsindsats håbløst bagud?

Er Danmarks integrationsindsats håbløst bagud?

Danmarks integrationsindsats halter håbløst efter Norges og Sveriges, hvor langt flere flygtninge er i arbejde, konkluderer chefkonsulent i Dansk Arbejdsgiverforening. Men den konklusion afviser flere forskere.