Nu skal du bruge tiden fornuftigt på Facebook og komme tættere på dine nærmeste

Facebook vil give din tid på Facebook mere mening, og du skal komme tættere på din familie og venner, siger Facebooks stifter og direktør, Mark Zuckerberg. Det skal ske i form af nogle systemændringer, der vil opprioritere indhold fra dine Facebookvenner.

Thomas Hedin

Facebook annoncerer nye store ændringer af det sociale medies algoritme. Målet er, at du skal se flere opdateringer fra venner og familie, når du er på Facebook.

”Et af vores store fokusområder i 2018 er at sikre, at den tid vi tilbringer på Facebook også er godt brugt,” skriver stifteren og direktøren for Facebook, Mark Zuckerberg, i et blogindlæg, der blev offentliggjort natten til fredag (dansk tid).

Dermed er det ikke længere det sociale medies mål at vise sine over to milliarder brugere, hvad der i dag kaldes ”relevant indhold”, men i stedet prioritere indhold, der skaber samtaler og meningsfulde interaktioner mellem mennesker. Det er især indhold, der skaber debat i brugernes virtuelle vennekreds.

”For at kunne gøre det, vil vi forudsige, hvilke opslag du måske vil interagere på med dine venner, og give de opslag større opmærksomhed i dit nyhedsfeed. Det kan være opslag, der skaber frem-og-tilbage-samtaler i kommentarfelter og opslag, som du måske vil dele,” skriver Mark Zuckerberg.

Kodeordet er debat

Systemændringerne vil opprioritere opslag fra venner eller familie, der søger råd, en ven, der spørger efter anbefalinger til en ferie, eller nyhedsartikler eller videoer, der kan skabe samtaler mellem brugerne.

For at kunne finde frem til den type af opslag, der skaber nærhed mellem brugerne, skal Facebooks algoritme bruge nogle pejlemærker.

Det kan for eksempel være, hvilke opslag brugerne kommenterer, billeder eller statusopdateringer, som de ’synes godt om’, og links, der bliver delt via Facebooks beskedfunktion, Messenger, og som udløser en debat mellem brugernes venner.

Virksomheder får sværere ved at nå brugerne

Mark Zuckerberg siger dermed også, at brugerne nu skal forvente at se mindre indhold fra virksomheder, mærkevarer og medier, ligesom opslag med clickbait-overskrifter og falske nyheder vil blive nedprioriteret endnu mere.

Og clickbait behøver ikke kun komme fra medier. Hvis en bruger for eksempel skriver ”Klik på ‘synes godt om’, hvis du er vædder!” risikerer brugeren at blive nedprioriteret i venners og følgeres nyhedsfeed.

Ændringerne kan blive et slag i ansigtet på medierne. Facebook har i den senere tid langsomt reduceret virksomhedernes muligheder for at opnå stor eksponering. Og med de nye ændringer, ser det nu ud til at blive endnu sværere.

Det lægger Facebook da heller ikke skjul på. I en mail til Facebooks mediepartnere - heriblandt TjekDet.dk - oplyser det sociale medie, at når man fremover kraftigt opprioriterer opslag fra brugernes venner, så vil det højest sandsynligt få den konsekvens, at brugerne vil se mindre indhold fra medierne, kendte mennesker og andre opslag med kommercielt indhold. Derfor vil de grupper opleve en nedgang i antallet af brugere, der ser deres opslag og dermed få sværere ved at tiltrække trafik til egne hjemmesider.

Men ifølge Facebook vil for eksempel medierne kunne få noget af trafikken tilbage, hvis deres opslag vitterlig har til formål at skabe - og rent faktisk skaber - ”meningsfulde” debatter i brugernes vennekreds på det sociale medie.

Hvis ændringerne viser sig ikke at falde i en brugers smag, så er der en bagdør. Brugeren kan ændre indstillingerne for nyhedsfeeded, så det stadig er muligt at prioritere de seneste opdateringer fra venner og Facebooksider, som de følger. Men også her vil systemopdateringen stadig lægge mere vægt på indhold, der skaber reelle samtaler mellem brugerne.

LÆS OGSÅ: 60 dages fængsel for hadefuld kommentar på Facebook

LÆS OGSÅ: Facebook blæser til kamp mod falske nyheder i Danmark

LÆS OGSÅ: Politiet advarer: Døm nu ikke manden, før det er bevist, at han er skyldig

LÆS OGSÅ: Facebook går jo ikke væk, så hvad gør vi så?


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu