Overrasket Bjarne Riis kender intet til investering i bitcoin-platform

Bjarne Riis har ifølge en artikel skudt intet mindre end 500 millioner kroner i en bitcoin-investeringsplatform, som en ekspert kalder en revolution. Men artiklen er falsk og et udbredt svindelnummer, der har til hensigt at lokke penge op af lommerne på folk. 

”Nu har jeg tjent 2.530,86 kr. (398,42 dollars) i løbet af 8 minutter.” 

Sådan sagde TV 2's Go’ Morgen Danmark-vært Jes Dorph-Petersen, da han fik besøg i tv-studiet af den pensionerede cykelrytter Bjarne Riis. Det fremgår af en artikel, der hævder, at Bjarne Riis var i studiet for at fortælle om en ny investeringsplatform, som han har postet hele 500 millioner kroner i. 

Platformen fungerer ved, at man som privatperson investerer 1.600 kroner, som automatisk sikrer en hurtig fortjeneste ved at købe bitcoins billigt og sælge dem dyrt. Og det bedste af det hele er, at man ikke selv behøver løfte en finger.  

Ifølge artiklen var Jes Dorph-Petersen da også så imponeret, at han undervejs i interviewet med Bjarne Riis besluttede sig for selv at investere i platformen på live tv – og det som nævnt et afkast på 2.500 kroner på otte minutter.    

Men du behøver ikke se frem til at gentage Jes Dorph-Petersens bedrift. Artiklen er nemlig en falsk nyhed, og Bjarne Riis lægger ufrivilligt navn til fupnummeret.  

“Jeg har lige talt med Bjarne, og han kender absolut intet til det. Han var meget overrasket over at høre om det,” siger eks-cykelrytterens pressetalsmand Anders Damgaard til TjekDet. 

Han tilføjer, at Bjarne Riis planlægger at sætte sin advokat på sagen og forhåbentlig finde frem til bagmændene på den måde.

Artiklen fortsætter under billedet 

Ved første øjekast ser det ud som om, at den falske artikel er udgivet af Berlingske Business. Men den er så godt som identisk med tidligere eksempler på svindelartikler, hvor andre kendte danskere misbruges.

Ligner skruen uden ende 

Og bagmændenes motiv er ikke til at tage fejl af: De forsøger at lokke penge op af lommerne på godtroende danskere. 

Hele fem gange i løbet af artiklen er der et link til en side, hvor man kan tilmelde sig platformen ved at indtaste sine kontooplysninger, og der er også en udførlig guide til at komme i gang med investeringseventyret og ikke mindst hæve sin sikre gevinst. 

Sidste år besluttede TjekDet sig for at afprøve løftet om hurtig rigdom, og i den artikel kan du læse, hvad der sker, hvis man rent faktisk tilmelder sig “platformen”. Vi kan dog allerede nu godt afsløre, at foretagendet virker meget mistænkeligt, og fupartiklerne har da også længe floreret i forskellige varianter. 

TjekDet har de seneste måneder afsløret adskillige fupartikler, hvor kendte danskere ufrivilligt medvirker, og den omfattende liste tæller blandt andet Nikolaj Coster-WaldauLars LarsenKarsten ReeKjeld Kirk KristiansenDovne RobertRasmus PaludanJørgen Leth og Mads Steffensen

Ofte er der variation i artiklerne, men fupartiklen med Bjarne Riis er tæt på identisk med tidligere artikler om Thomas Gravesen og Laudrup-brødrene Michael og Brian, der angiveligt også har investeret 500 millioner i en bitcoin-platform. Den eneste forskel på artiklerne er, at navnet og topbilledet er ændret, så det passer på Bjarne Riis, men ellers er tekst og layout fuldstændig det samme. 

Artiklen fortsætter under billedet 

Via flere links i den falske artikel bliver man ledt ind på denne side, hvor man kan tilmelde sig den angiveligt risikofrie investering, som adskillige kendte mennesker støtter op om.

Kopierer velkendte medier 

Fupmagerne har gjort sig umage med at få historien til at se ægte ud, men alligevel er der flere tegn på, at artiklen er opdigtet. 

Adskillige danske medier har tidligere fået misbrugt deres logo og design, og i artiklen om Bjarne Riis ser det for eksempel ud, som om den er skrevet af Berlingske Business. Men et kig på www-adressen (URL'en) afslører hurtigt, at vi ikke befinder os på Berlingskes hjemmeside, men derimod på adressen http://ucrhealthyhearts.com

I et lignende tidligere svindelnummer blev dagbladet B.T.s logo misbrugt, men også her var det tydeligt, at man befandt sig et helt andet sted, idet www-adressen var https://limevow.com

Fælles for hjemmesider med fupartikler er desuden, at alle links typisk tager dig samme sted hen, nemlig til siden, hvor man tilmelder sig “investeringsplatformen” ved at oplyse sine kontooplysninger. 

Generelt gælder reglen, at hvis det lyder for godt til at være sandt, så er det fup. 

Er du allerede faldet i fælden og har oplyst dine kreditkortoplysninger til svindlerne, bør du omgående kontakte din bank. 

Vil du også advares mod fup og spam på Facebook? Så følg vores facebookside Viralspiralen.

App agerer værn mod fup på nettet

Mit digitale selvforsvar er Forbrugerrådet Tænk og TrygFondens gratis app, der hjælper én med at være sikker online og holder én opdateret om digitale trusler.

Forrige artikel "Vind en biograftur for 2”: Nordisk Film misbruges i falsk konkurrence Næste artikel Nej, hun er ikke den nye creme-dronning Nej, hun er ikke den nye creme-dronning
Kinas desinformation udvides med små skridt

Kinas desinformation udvides med små skridt

I Kina forsøger staten i højere grad end tidligere at kontrollere stort set alle former for information i det store land. Men noget tyder på, at de så småt er i gang med et internationalt indtog.

Danmark er ramt: Word tester allerede den politisk korrekte stavekontrol

Danmark er ramt: Word tester allerede den politisk korrekte stavekontrol

I fremtiden vil stavekontrollen i dit Word-dokument angiveligt foreslå dig at skifte ordet politiMAND ud med det mere kønsneutrale politiBETJENT. Morten Messerschmidt (DF) raser og kræver, at staten opsiger sin aftale med Microsoft, når det sker. Men den identitetspolitiske stavekontrol er allerede virkelighed - for nogen.

Er du en klimaduks eller en af dem, der udleder allermest?

Er du en klimaduks eller en af dem, der udleder allermest?

Klimaet er havnet i toppen af politiske dagsordener, og den nye regering har som ambition at reducere Danmarks udledninger af drivhusgasser med 70 procent i 2030. Men hvor meget drivhusgas udleder danskerne egentlig i forhold til folk i andre lande?  

TV 2's single-tal har intet med singler at gøre

TV 2's single-tal har intet med singler at gøre

Antallet af danskere uden en partner er steget over de seneste 20 år, hævder TV 2 News, der mener at have fundet tal over singler hos Danmarks Statistik. Men sådan nogle tal har Danmarks Statistik aldrig haft. 

Du kommer ikke i bedre form af at se fodbold

Du kommer ikke i bedre form af at se fodbold

At se fodbold er lige så sundt for helbredet som at gå i halvanden time. Sådan lyder konklusionen på et nyt studie ifølge flere danske og udenlandske medier. Men det er noget vås, fastslår flere forskere. Og heller ikke forskeren bag studiet vil stå inde for den udlægning.  

Nej, øl er ikke en genvej til færre sygedage

Nej, øl er ikke en genvej til færre sygedage

Drikker du øl, har du færre sygedage end, hvis du holder dig på ædruelighedens smalle sti. Sådan konkluderer et finsk studie ifølge en lang række artikler i ind- og udland. Men det er totalt misforstået, siger forskeren bag studiet. 

Jyske biografer advarer: Deltag endelig ikke i denne konkurrence!

Jyske biografer advarer: Deltag endelig ikke i denne konkurrence!

Rækken af biografer landet over, der ufrivilligt lægger navn til falske konkurrencer på Facebook, er blevet endnu længere. Denne gang er det Biografcenter Fotorama Viborg, Kinorama i Aabenraa og Bio Silkeborg, der er ofre for konkurrencer, som de slet ikke står bag.