RAPPORT: Her mener danskerne, at de får troværdig viden om sygdom og behandling

Hvor søger danskerne viden om sygdom og behandling? Og hvilken troværdighed tillægger de forskellige kilder? Det og meget mere har TrygFonden og Tænketanken Mandag Morgen spurgt danskerne om. 

Mens mængden af information om, hvad man selv kan gøre for at holde sig sund, bare vokser og vokser, oplever et stigende antal danskere, at det er svært at finde rundt i sundhedsjunglen.

På trods af en udbredt skepsis over for sundhedsvæsenet foretrækker danskerne at få viden fra sundhedsprofessionelle, som de finder klart mere troværdige end sundhedspor­taler, medier, patientforeninger og sociale fora som Facebook, hvis trovær­dighed skraber bunden, viser en meningsmåling, som TrygFonden og Tænketanken Mandag Morgen står bag.

Undersøgelsen viser, at 30 procent af danskerne bruger nyhedsmedier som deres videnskilder, når de skal hente viden om sygdom og behandling.

Medierne er altså en vigtig kilde til viden men langt fra den vigtigste. Hele 63 procent af befolkningen går til sundhedspersonale som for eksempel læger, sygeplejersker eller sundhedsplejersker, når de skal gøre sig klogere.

Undersøgelsen viser også, at langt de fleste danskere mener, at sundhedsautoriteterne har styr på deres viden. 

Til gengæld har medierne et problem, når de skriver om sygdomme. Hele 60 procent af befolkningen vurderer, at medierne ikke forholder sig kritisk nok, når de formidler enkeltpersoners erfaringer med sundhed og sygdom. 

Den næstmest brugte kilde til viden om sygdom og behandling er ”online sundhedsportaler. Det er for eksempel netdoktor.dk eller sundhed.dk, som omkring halvdelen af danskerne (48 procent) benytter.

I modsætning til den mest brugte kilde, sundhedspersonalet, hvis troværdighed vurderes helt i top, ligger  troværdigheden længere nede for online-portaler.

Hele rapporten kan hentes her:

HENT PDF

 

LÆS OGSÅ: Flere og flere er usikre på, hvad der er sundt

LÆS OGSÅ: Nej, intelligens arves ikke kun fra mor

Forrige artikel Flere og flere er usikre på, hvad der er sundt Flere og flere er usikre på, hvad der er sundt Næste artikel Google: Det er ikke vores opgave at filtrere information Google: Det er ikke vores opgave at filtrere information