Bilens tid som byens konge rinder ud

Den måde, vi færdes i byerne på, vil forandres væsentligt. Nye, små elektriske køretøjer er begyndt at dukke op, og samtidig bliver mobilitet i stigende grad en tjeneste; en løsning, som sammensættes til lejligheden alt efter den enkeltes behov. Bytrafikken kan blive mere effektiv, fleksibel og klimavenlig. Det er der hårdt brug for.

De største byer er hårdt belastede af trafik, og alle prognoser peger på, at det vil blive meget værre, hvis bilerne fortsat får lov at regere. Antallet af biler vokser støt, vi bruger mere og mere transport, og vi klumper os sammen i byerne. Resultatet er stigende trængsel. Bilisterne sidder kofanger ved kofanger på indfaldsvejene til byen, eller cirkler rundt på jagt efter en parkeringsplads længere og længere fra, hvor man egentlig skal hen.

Den seneste danske opgørelse af tabet i forbindelse med trængsel i biltrafikken blev lavet i 2010. Dengang lå det samlede antal forsinkelsestimer på ca. 128.000 timer i døgnet – svarende til 22.000 fuldtidsstillinger på årsbasis. Siden er antallet af biler steget med 22 pct., og væksten ser ud til at fortsætte.

Login