Borgmesteren i Aarhus skilter ikke med sit parti

Det er ikke nødvendigt at fortælle vælgerne i Aarhus, at deres borgmester er socialdemokrat. Så i år har Jacob Bundsgaard helt valgt både den røde rose og Socialdemokratiets navn fra på sine valgplakater. Det kan vise sig at være et klogt valg, siger eksperter.

Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix

’Borgmester for hele Aarhus’, står der under Jacob Bundsgaards navn på de mange valgplakater, der netop nu hænger rundt om i Aarhus. Derudover er der et billede af ham og et grafisk udsnit af Aarhus Kommune med ordene ’en del af Aarhus’.

Hvad der ikke er at finde på plakaten, er det socialdemokratiske A, partiets røde rose eller bare partiets navn. Heller ikke i sine kampagnevideoer informerer han om, at han er socialdemokrat.

En partineutral valgplakat kan være en måde at lægge afstand til regeringens politik, mener Rune Stubager, der er professor i statskundskab på Aarhus Universitet.

”Socialdemokratiet på landsplan har ikke en politik, der umiddelbart fokuserer på byerne og de højtuddannede mennesker, der bor i byerne. Derfor kan der for Bundsgaard ligge en overvejelse om at undgå at blive kædet sammen med for eksempel planerne om at udflytte uddannelsespladser. Det kan være en måde at undgå, at nogle af de ting, som moderpartiet har gjort på landsplan, smitter af,” siger Rune Stubager.

Jacob Bundsgaard vil gerne vælges som borgmester i landets andenstørste by, hvor mange enten har taget eller er i færd med at tage en videregående uddannelse. Derfor kan det altså være fordelagtigt for ham, at plakaterne ikke hele tiden minder aarhusianerne om, at han er socialdemokrat.  

”Det bliver en mere fornuftig strategi, fordi Bundsgaard satser på at få væsentlig flere stemmer til sig selv og sit parti til kommunalvalget, end partiet plejer at få til folketingsvalg i Aarhus Kommune,” siger Rune Stubager.

’En stolt socialdemokrat’

Også ifølge Roger Buch, der forsker i partier og valg på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, kan man fortolke borgmesterens partineutrale plakater som en måde at lægge afstand til Socialdemokratiet.

Jacob Bundsgaard er et kendt ansigt i Aarhus, men det er alligevel bemærkelsesværdigt, at han har fravalgt partiets logo på sine valgplakater, mener kommunalforskeren.  

”Jeg tror ikke, at der er nogen, der er i tvivl om, at han er socialdemokrat, men det er ret tydeligt, at han ikke selv synes, det er vigtigt at understrege, at han er socialdemokrat. Det kan man entydigt tolke ud af den her plakat,” siger Roger Buch.

Ifølge Jacob Bundsgaard selv handler det ikke om, at han lægger afstand til Socialdemokratiet. Han er stolt socialdemokrat, og det har han været i 20 år. For ham er valgplakaten en måde at gøre opmærksom på, at ”vi er en del af noget større”. Det skriver han på sin Facebook-profil. Jacob Bundsgaard har ikke ønsket at svare på spørgsmål fra Mandag Morgen.

Personen først

I dag lægger vælgerne meget mere vægt på personen i politik, end de gjorde for 20-30 år siden, fortæller Roger Buch. Tidligere var det i højere grad partiet og de politiske holdninger, der blev markedsført. Særligt blandt de røde partier var der ret bred konsensus om, at man ikke markedsførte sig selv, men det har forandret sig. I dag er de fleste valgplakater nærmest støvsuget for politik, konstaterer forskeren.

Som borger sidder man med det svære valg om, hvilket parti der skal have ens stemme. "Men for kandidaterne er den vigtigste konkurrence ved et valg ikke mellem partierne. Det er konkurrencen mellem kandidaterne indenfor det samme parti,” siger Roger Buch.

Det er netop i den konkurrence, at valgplakaterne spiller en vigtig rolle. Forskning viser nemlig, at valgplakater udelukkende flytter stemmer mellem kandidater inden for samme parti. 

Så på plakaterne markedsfører kandidaterne nu i højere grad sig selv. Borgmesteren i Aarhus ser dog ud til at være den eneste, der helt undlader at skilte med sit parti.

Borgmester-Jacob og socialdemokrat-Jacob

Der er dog undtagelser fra reglen om, at Jacob Bundsgaard er borgmester først, og derefter socialdemokrat.

Lokalavisen Aarhus har i en række artikler afdækket, hvordan borgmesteren har optrådt i reklamer for lokale virksomheder. I 2018 fik han kritik af Ankestyrelsen for overtrædelse af kommunalfuldmagten, fordi han reklamerede for en lokal frisør. Det må man ikke som borgmester.

Men da han i starten af oktober lovpriste et lokalt pizzeria på Instagram, var det ikke som borgmester – men som kandidat for Socialdemokratiet, forklarer Bundsgaard ifølge lokalavisen i et opslag på Instagram.

»Som borgmesterkandidat for Socialdemokratiet i Aarhus er det helt afgørende for mig at tage rundt og opleve de fællesskaber og engagerede borgere, der gør Aarhus til Aarhus.«

Også på Instagram har Jacob Bundsgaard fravalgt socialdemokratiske kendetegn, men gentager sit slogan ”Borgmester for hele Aarhus”. Dog gør han opmærksom på, at han ikke fører profilen som borgmester men som kandidat i valgkamp. 

Omtalte personer

Roger Buch

Centerleder, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
ph.d. (SDU. 1996), cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 1993)

Rune Stubager

Professor, Institut for Statskundskab, Aarhus Universitet
master i politisk adfærd (Essex Uni. 2002), cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 2002), ph.d. (Aarhus Uni. 2006)


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu