Den sociale innovation buldrer i Asien

Fokus på virksomheders samfundsansvar og socialt iværksætteri er langt fra et vestligt velfærdsfænomen. I flere af de asiatiske lande arbejder ildsjæle og iværksættere med at finde nye bæredygtige løsninger på konkrete udfordringer.

Af Tania Ellis
Special Advisor and Founder, TANIA ELLIS - The Social Business Company

Mens vi herhjemme diskuterer, hvad vi skal leve af i fremtiden, buldrer væksttoget derudaf i Asien. Så da min bog om bæredygtig business og social innovation, The New Pioneers, sidste år blev udgivet på thailandsk, var det oplagt for mig at rejse dertil og se nærmere på, hvad der sker på dette felt i Asien.

Og hvis der er én ting, der står helt klart for mig efter turen, er det, at man også dér ser med alvor på globale udfordringer som klimaforandringer, fattigdom og helbredsproblemer.

Senest har den store oversvømmelse i Bangkok eksempelvis gjort det klart, at denne type af udfordringer ikke kan løses af offentlige myndigheder alene. Det berører alle – også virksomheder – og dermed er bæredygtig vækst og udvikling også i gang med at gøre sit indtog på erhvervslivets agenda i regionen.

Regnskov af nye løsninger

Under mit besøg i Thailand, havde jeg bl.a. møde med et af landets største teleselskaber, dtac, hvor man arbejder med mobilkommunikation som et middel til at skabe samfundsforbedringer. Et af deres initiativer er et mobilbaseret uddannelsesprogram, *1677 Farmer Information Superhighway Service, rettet mod fattige thailandske bønder.

Programmet hjælper bønderne med at inkorporere økologiske landbrugsmetoder og forbedre deres afsætningsmuligheder, så de i sidste ende kan få et bedre indtjeningsgrundlag. I dag abonnerer lidt over 200.000 bønder på det mobile uddannelsesprogram, og omkring 20.000 af dem har også deltaget i lokale workshops.

I Bangkok fik jeg æren af at holde åbningstalen for The SYNC, et nyt kontorfællesskab for sociale iværksættere i byen. Og dem er der faktisk en del af. En af de organisationer, som fremmer den form for iværksætteri i Thailand er ChangeFusion. De samarbejder bl.a. med den sociale it-virksomhed OpenDream, som har udviklet applikationen Doctor Me til smartphones. Den giver mobilbrugere adgang til oplysninger om personlig sundhed og behandlingsmuligheder, hvilket sparer både tid og penge.

En af de mest velkendte sociale iværksættere i Thailand må dog nok være pioneren Mr. Condom. Siden 1970’erne har Mechai Viravaidya, som han også hedder, arbejdet for at fremme offentlighedens kendskab til, hvordan man forebygger uønskede graviditeter og HIV/AIDS. Blandt andet gennem den berømte restaurant Cabbages & Condoms, som genererer indtjening til oplysningskampagner om sikker sex.

Konferencen Asia Summit on Social Entrepreneurship med godt 200 deltagere fra bl.a. Thailand, Vietnam, Kina, Indonesien og Filippinerne viste, at der ligesom herhjemme er en voksende interesse for socialt iværksætteri i regionen. (Det kan du bl.a. høre mere om i dette radiointerview, som jeg gav til Radio 24/7)

Samme barrierer som danske virksomheder

Mange af de behov og barrierer for socialt iværksætteri, der blev identificeret, havde en slående lighed med de temaer, vi diskuterer herhjemme: behov for særlige juridiske virksomhedsformer, sociale kapitalfonde, udvikling af iværksætternes forretningskompetencer, mentorprogrammer m.m.

Oplevelsen gik igen ved mit besøg i Singapore. Holdningen til virksomheders samfundsansvar (CSR) lå også her lå på linje med nogle af de tanker, der er ved at være fremherskende herhjemme. Nemlig at der skal være et stærkere link mellem samfundsansvaret og virksomhedens kerneforretning (Se også bloggen Ansvarlighed er mere end et velgørenhedsprojekt og mit tv-interview til Channel NewsAsia)

Dermed burde der være god grobund for at udveksle erfaringer og skabe synergi mellem samfundsansvarlige forretningstiltag i Danmark og en række af de asiatiske lande.

En sådan udvikling kunne være interessant for os herhjemme af flere årsager. For eksempel er Erhvervsstyrelsen som led i regeringens Handlingsplan for offensiv global markedsføring af Danmark 2011-2012, i gang med at gennemføre projektet Markedsføring af Danmark for ansvarlig vækst. Her skal danske virksomheder profileres over for beslutningstagere i bl.a. Vietnam, Sydkorea og Kina med henblik på at fremme eksporten.

Men det går stærkt i Asien. Entreprenørånden er høj, og der er kort vej fra tanke til handling. Derfor er det afgørende, at vi griber denne forretningsmulighed, mens det stadig er muligt for danske virksomheder at opnå early-mover fordelene ved at koble business med samfundsansvar på de globale markeder.

Alle indlæg på MM Blog er alene udtryk for skribentens personlige holdning.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu