Designere skal fremtidssikre dansk erhvervsliv

Dansk Design Centers direktør, Nille Juul-Sørensen, har en mission: Han vil give danske virksomheder et brohoved til klodens kreative talentmasse. Lukkethed og silotænkning kan nemlig koste dyrt i en verden, hvor teknologiske og samfundsmæssige omvæltninger kan ændre konkurrencevilkårene natten over. “Der er en tendens til, at man i Danmark arbejder med lukkede hegn. Men hvis du for alvor vil skabe innovation, så bliver du nødt til at hive nogle mennesker ind, som kommer med nogle andre opfattelser af verden,” siger han.

Andreas Baumann

Et par unge håndværkere er i gang med at sætte et nyt navneskilt på det store vinduesparti ind til Dansk Design Center på H.C. Andersens Boulevard. Design Society, står der med enorme bogstaver. Det har huset heddet siden sidste år, hvor Dansk Design Center omlagde strategien og gik sammen med Danish Fashion Institute og Index: Design to Improve Life om at satse mere internationalt.

Direktøren for Dansk Design Center, Nille Juul-Sørensen, står på fortovet og betragter tænksomt arbejdet.

”Mit drømmescenarie er, at vi bliver et internationalt design community. Vi er godt på vej, men der går nok nogle år endnu,” siger han.

I dag er han et år inde i arbejdet med at udfolde den nye strategi, som har skåret udstillinger, konferencesal, butik og ni medarbejdere væk til fordel for et nyt fokus, hvor den danske designsektor skal arbejde målrettet på at løse komplekse samfundsproblemer.

Og klistermærkerne kommer ikke til at hænge der længe. Som led i strategien er hovedkvarteret sat til salg for omkring 85 millioner kr., og direktøren er på jagt efter billigere lokaler i Indre By eller på Holmen.

Katastrofal silotænkning

Nille Juul-Sørensen er nok bedst kendt som chefarkitekten bag Københavns metrostationer, men siden november 2011 har han som CEO arbejdet på at gøre Dansk Design Center til erhvervslivets foretrukne kontaktpunkt til en verden af kreativ nytænkning.

Nille Juul- Sørensen

  • 1958
    Født i Jönköping, Sverige, opvokset i Kolding.
  • 1985
    Uddannet arkitekt fra Det Kongelige Danske Kunstakademi.

  • 1985-1986
    Ansat i Lauge Juuls Tegnestue.

  • 1986-1990
    Ansat i Langvad & Schmidts arkitektfirma

  • 1990-2004
    Underviser på Kunstakademiet.

  • 1995-2004
    Partner i KHR Arkitekter, hvor han var designkoordinator for Københavns metroprojekt, som han har modtaget Eckersberg Medaillen og Nordisk Lyspris for, samt Flintholm Station, som gav ham Hovedstadens Forskønnelsespris.

  • 2009-2011
    Servicedesigner, Orange.

  • 2010-2012
    Konsulent i Live/Work.

  • 2010-2013
    Ekstern eksaminator i interaktionsdesign, University of Dundee.

  • 2011-2013
    Ekstern lektor, Copenhagen Institute of Interaction Design.

  • 2011-2014
    Senior-servicedesigner, designbureauet, Made by Many.

  • 2014- 
    Designdirektør, Copenhagen Institute of Interaction Design.

”Hvis vi kan få kreative folk ind i virksomhederne, kan vi i Danmark skabe nogle produkter og services, der har mennesket som motor. Glemmer vi dét fokus, er vi jo bare ligesom tyskerne og kineserne – og så bliver vi udkonkurreret,” siger han.

Ifølge ham er der for meget silotænkning i den danske debat om produktivitet og innovation. Det kan være katastrofalt, for de gode ideer, der skal fremtidssikre samfundet, opstår netop der, hvor forskellige mennesker mødes.

”Der er en tendens til, at man i Danmark arbejder med lukkede hegn. Men hvis du for alvor vil skabe innovation, så bliver du nødt til at hive nogle mennesker ind, som kommer med nogle andre opfattelser af verden end den konventionelle,” siger Nille Juul-Sørensen.

I den forbindelse skal Dansk Design Center være et provokerende og inspirerende sted, hvor erhvervslivet kan mødes med kreative mennesker – hvad end det er designere, hackere eller "badutspringere". Kort sagt: stedet, hvor de kan hente inspiration fra helt anderledes tænkende mennesker.

”Boston Consulting Group og McKinsey og alle de her slipsedrenge, de kan noget andet. Men de kreative, som kan se systemerne i det komplekse, og samtidig har lidt entreprenørblod i sig, de kan vise nogle veje gennem kompleksiteten, som andre ikke kan se.”

Erhvervslivet skal vågne op

Nille Juul-Sørensens største udfordring er at få danske virksomheder til at indse nytten i at samarbejde med designere og andre kreative sjæle.

”Vi lever i en verden, hvor nogle forandringer går så lynende hurtigt, at du kan gå fra at være et stort, konsolideret firma til at være væk på få år. Og det er jo selvfølgelig skræmmende for erhvervslederne,” siger han og henviser til den teknologiske og samfundsmæssige udvikling, som på kort tid har overflødiggjort virksomheder som Blockbuster og Nokia.

Det samme kan ske for danske virksomheder, hvis de ikke er fremsynede og kreative nok, eller hvis produktivitetsdiskussionerne kun kommer til at handle om, at vi alle skal være økonomer og ingeniører.

”Jeg kan ikke rigtigt se, hvor dansk erhvervsliv er på vej hen. Det kan virke, som om virksomhederne hviler i forestillingen om, at det jo går meget godt. Og de er da også meget gode til det, de laver lige nu. Men der er ikke mange af dem, der kan fortælle, hvad de vil om 10 år. Og så er der jo et skrækscenarie, hvor store firmaer bare lige pludselig forsvinder,” siger han.

”Når man sidder på en direktionsgang, skal man turde spørge sig selv, hvad der sker, når nye omvæltninger rammer. Hvad sker der, når hele værdikæden bliver gennemsigtig? Hvad sker der, når kunderne kan følge produktionen af f.eks. en T-shirt hele vejen og se, hvilke firmaer der opfører sig ordentligt, og hvilke der ikke gør?” spørger han udfordrende.

Her kan et kreativt indspark fra designere, humanister og andre kreative folk hjælpe, mener han.

”Hvis der er noget designere er gode til, så er det at få et helt vognlæs af kompleksitet smidt ind på bordet og på en eller anden måde skabe orden i det. Det er dét, designerne og de kreative skal bruges til i erhvervslivet.”

”Vi bruger ikke de kreative nok i erhvervslivet. Mange tror stadigvæk, at design er lipstick on the monkey: Hvis vi bare udformer produktet lidt lækkert, så går det nok. Men hvis vi skal nå til et mere bæredygtigt samfund, som vi jo skal, så nytter det ikke, at vi bare producerer i et væk,” siger han.

Internationale input er afgørende

Før Nille Juul-Sørensen blev sat i spidsen for Dansk Design Center i København, arbejdede han som associate director for det anerkendte engelske rådgivningsfirma Arup, der har hovedkvarter i London og over 10.000 ansatte på verdensplan. De internationale perspektiver, det gav ham, er også noget af det centrale i udviklingen af Dansk Design Center.

”I det her hus har vi traditionelt kigget bagud og hyldet designklassikere som Arne Jacobsen og Novo-pennen. Og det er jo rigtig godt. Men livet leves jo altså fremad, og derfor skal vi kunne se, hvor tingene bevæger sig hen. Og det kan vi kun, hvis vi har nogle internationale samarbejdspartnere,” siger han.

Derfor har han og hans ca. 20 medarbejdere længe arbejdet på at opbygge et stærkere internationalt netværk. Ud over at kommunikere på engelsk på deres webside og drive en blog med 46 tilknyttede bloggere fra hele verden har designcentret etableret samarbejdsaftaler i både USA, Japan og Europa.

Et samarbejde med den japanske industriby Fukuoka skal give indsigt i japansk velfærdsteknologi. Og senest har designcentret engageret sig i en ny europæisk innovationsplatform The European Design Innovation Platform (EDIP), som Dansk Design Center og 13 andre partnere lancerede i Bruxelles i forrige uge.

”Selv om vi er rigtig dygtige i Danmark, sker der noget rundt omkring i verden, som er endnu vigtigere. Vi er derfor til stede på de her internationale platforme, fordi vi både vil have hele verdens input og dele ud af vores egne erfaringer,” siger Nille Juul-Sørensen.

Dansk Design Center har netop været vært for et topmøde i projektet LAUNCH Nordic. Det er et samarbejde med virksomhederne IKEA, Novozymes og Kvadrat om at udvikle bæredygtige materialer til moderne industriproduktion. Og partnerne samarbejder så igen med bl.a. amerikanske NASA, USAID og Nike.

Den slags internationalt samarbejde er helt afgørende for at flytte virksomheder i en mere bæredygtig retning. I det perspektiv kan den danske andedam hurtigt blive for lille og smålig, bemærker Nille Juul-Sørensen.

”Hvis vi ikke prøver at åbne op for verden, så bliver det kun til børnechecksdiskussioner og alt muligt andet åndssvagt, som ikke er vigtigt i forhold til at få startet nogle nye virksomheder og skabe et mere bæredygtigt samfund,” advarer han.

Og på spørgsmålet, om Danmark er ved at lukke sig om sig selv, svarer han meget klart: Ja!

”Efter at have boet mange år i udlandet mener jeg jo, at det her er et fuldstændig lukket samfund. Vi gør tilsyneladende alt, hvad vi kan, for at lukke det endnu mere – selv om alle erfaringer viser, at de, der lukker sig om sig selv, dør,” siger Nille Juul-Sørensen.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu