Hver gang jobcentre bruger en time på at få ledige i job, bruger de tre timer på regler og bureaukrati

Folketingets lovkrav binder sagsbehandlerne på jobcentrene til at bruge mere tid på forberedelse, efterbehandling og registrering end på samtaler med ledige om job og uddannelse. Det viser en ny undersøgelse fra Jobcenter Aarhus. Regeringen vil nedlægge jobcentrene, men har ingen konkrete bud på, hvordan regeljunglen skal skæres ned.

Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix
Jens ReiermannTorben K. Andersen

Jobcentrene skal holde samtaler, mange samtaler med ledige borgere. Samtalerne er et af de helt centrale elementer i den service, jobcentrene skal levere.

Det er også et af de områder, hvor Folketinget stiller flest krav til, hvad jobcentrene skal gøre.

En af de helt centrale love, Lov om en Aktiv Beskæftigelsesindsats, stiller for eksempel krav til, hvor mange samtaler der skal holdes med de ledige, og på hvilke tidspunkter i de lediges forløb samtalerne skal holdes.




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu