Flyvende biler skal lette trafikken i Soul

I Sydkorea er det transportmyndighedernes plan at kommercialisere Urban Air Mobility – eller på dansk: flyvende biler – i flere byer allerede i 2025.

I masterplanen for de kommende års udbygning af transporten i Sydkorea regnes der med, at de første ruter for små ”flyvende biler” vil være operationelle fra 2025.

Den sydkoreanske transportminister vil i første omgang prioritere luftbårne tjenester som patienttransport samt medicin- og organlevering. Det forventes, at denne prioritering blandt andet vil styrke sundhedsvæsnet, mindske trafikgener og reducere brugen af helikoptere i byrum.

De første prototyper designes til at have en pilot ombord og vil kun flyve via forudbestemte korridorer.

I 2025 forventes der at være bygget fire mikrolufthavne forbundet via korridorruter og med 11 daglige afgange. Prisen for at flyve skønnes at ligge omkring 15 danske kroner per kilometer per person.

Antallet af mikrolufthavne forventes i 2035 at vokse til omkring 52 med 200 udvalgte ruter, som flyver mere end 43.000 gange dagligt med en pris på kun 10 kroner per kilometer per person.

Ifølge Koreas minister for turisme ses Urban Air Mobility som en megatrend, der kan booste Koreas renomme som global tech-frontrunner.

Som pilotprojekt er det blandt andet allerede foreslået at skabe temaparker med flyvende biler, som kan afprøves i et begrænset område og kan styrke viden om Urban Air Mobility samt skabe større interesse i offentligheden for flyvende biler.

Spring trafikpropperne over – hvis du har råd

Hensigten med Urban Air Mobility er at bruge semiautomatiserede droner til at transportere mennesker eller varer i lav højde i de store og voksende metropoler, som oplever massive kødannelser fra vejtrafik.

Urban Air Mobility er en videreudvikling fra den voksende brug af droner, som kan konkurrere økonomisk og sikkerhedsmæssigt med brugen af helikoptere, give mindre miljøgener og lette adgangen til transportinfrastrukturen.

I den professionelle jargon kaldes fremtidens flyvende fartøjer ”vertical take-off and landing aircraft” (VTOL) eller ”unmanned aerial vehicle” (UAV).

De fleste modeller er designet til enten en eller to personer. Ligesom droner har de nye VTOL’er typisk flere eldrevne propeller, og de er konstrueret af nye typer af letvægtsmetaller.

Den offentlige accept af VTOL handler i store træk om at begrænse sikkerhedsrisikoen, energiforbrug og støj.

En anden overvejelse er, om andre end de ekstremt velhavende vil have adgang til at flyve rundt i VTOL’er. 

De er ikke billige. Man skal regne med at give omkring tre millioner kroner for de mindre VTOL’er, som er på markedet i dag – plus dansk registreringsafgift. Derudover er der også udgift til en pilotlicens og høje driftsomkostninger.

Det nationale udviklingsprogram samler ekspertisen

For at styrke udviklingen og anvendelsen af flyvende biler har det sydkoreanske transportministerium lanceret et Grand Challenge-program, som hedder K-UAM.

Her ønsker transportministeriet at samle flyudviklere, rumfartsdesignere, lufttrafikkontrollører og lignende ekspertgrupper for at udvikle de første demonstrationssteder og teste mulighederne for Urban Air Mobility på Koreas første testbed placeret i South Jeolla på sydspidsen af den koreanske halvø.

Indtil videre har mere end 120 virksomheder, herunder Hyundai Motor Group, Korean Air, Samsung og LG, skabt en UAM-alliance.

Internationale partnere som Nasa, Volocopter, Skyports og Joby Aviation er inviteret – og danske virksomheder, der er interesserede i at udvikle flyvende biler, er meget velkomne til at henvende sig til Innovation Centre Denmark for også at deltage.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu