Millionsats på inddragelse af patienter kan floppe

Regeringen har fået en strategi for, hvordan læger og sygeplejersker fremover inddrager patienterne i behandlingsforløbet. Men planen risikerer at floppe og de næsten 300 millioner kr. risikerer at være spildt. Så kontant er udmeldingen fra en række eksperter og aktører inden for sundhedsområdet. Strategien indebærer bl.a., at en særlig task force skal hjælpe med at udbrede gode erfaringer med patientinddragelse. Men når man udpeger best practice ét sted, siger man også, at nogle er bedre end andre. Det skaber modstand, lyder kritikken. Der skal også udvikles redskaber, der kan understøtte inddragelsen, og læger og sygeplejersker skal uddannes til at bruge redskaberne. Men det risikerer at drukne i det hav af andre tiltag, der for tiden huserer på området.

Jens Reiermann

Lige så meget ros, der er til regeringen og sundhedsminister Nick Hækkerup (S) for forslaget om at udvikle en ny national strategi for inddragelse af patienter, lige så store spørgsmålstegn bliver der stillet ved, om strategien i praksis vil ændre noget som helst i den måde, læger og sygeplejersker møder deres patienter på.

Inddragelse af patienter

I det sundhedspolitiske udspil ”Jo før – jo bedre” foreslår regeringen, at patienter og pårørende inddrages mere i de beslutninger, der træffes om deres forløb i sundhedsvæsenet. Særligt fem forslag fremhæves:

Værktøj og teknik: Udvikling af værktøjer og teknikker til sundhedspersonalet og patienter, som understøtter inddragelse af patienter og pårørende.

Efteruddannelse: Sundhedspersonalet uddannes til at anvende de nye redskaber og til at kommunikere bedre med patienter og pårørende.

Task force: En task force skal udbrede de gode eksempler og støtte ledelsen på sygehuse og i kommuner mv. i at forandre praksis, så patientinddragelse kommer i centrum.

Mere telemedicin: Flere får adgang til at undersøge og overvåge deres sygdom hjemme i dialog med sundhedspersonale.

Åbne journaloplysninger: Hurtigere og lettere adgang til oplysninger i sygehusjournaler, i praktiserende lægers journaler og i omsorgsjournalerne hos kommunen.

 

Kilde – ”Jo før – jo bedre”, august 2014.

Strategien indebærer bl.a., at der skal udvikles redskaber, der kan understøtte inddragelsen, at læger og sygeplejersker skal uddannes til at bruge redskaberne, og at en særlig task force skal hjælpe med at udbrede gode erfaringer med inddragelse af patienter fra et sted til et andet. Se tekstboks.

Men der er en overhængende fare for, at patienter og pårørende ender med ikke at blive inddraget, og at de næsten 300 millioner kr., som regeringen vil bruge på at føre strategien ud i livet, helt eller delvist vil være spildt. Sådan lyder vurderingen fra en række forskere og aktører, der har arbejdet med forandringer af praksis i sundhedsvæsenet.

”Der skal hele tiden ændres så meget, at det ender med, at ingenting bliver ændret, alene fordi der er for mange ting på en gang,” siger ekspert i ledelse og brugerinddragelse i sundhedsvæsenet Christina Holm-Petersen, der er seniorprojektleder ved KORA, Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning.

Samtidig er det ikke nok at prioritere netop inddragelse af patienter, hvis andre kræfter i sundhedsvæsenet trækker i en helt anden retning. Det pointerer Erik Riiskjær, chefkonsulent ved CFK – Folkesundhed og Kvalitetsudvikling.

”Sundhedsvæsenet er udviklet over tid, beslutning for beslutning. Hver for sig er beslutningerne måske nok fornuftige, men tilsammen udgør de en helhed, så patienten ikke bliver inddraget,” siger han.

Der er med andre ord brug for både en prioritering og en oprydning, så alle kræfter trækker i samme retning. Og så må ministeren og hans embedsmænd indstille sig på, at topstyring ikke virker, når man skal overføre erfaringer fra best practice til alle.

”Hvis man udpeger best practice et eller andet sted, får man også sagt, at nogle er bedre end dig. Det skaber modstand,” siger Christian Bason, innovationschef hos MindLab, som involverer borgere og virksomheder i at skabe nye løsninger sammen med offentlige institutioner og deres medarbejdere.

Fra hensigt til praksis

Selv om sundhedsminister Nick Hækkerup er den første minister, der både stiller forslag om at udvikle en strategi for inddragelse af patienter og tilmed lader penge følge med, så er det langt fra en garanti for, at det lykkes.

[quote align="left" author="Christian Bason Innovationschef, MindLab"]Hvis man udpeger best practice et eller andet sted, får man også sagt, at nogle er bedre end dig. Det skaber modstand.[/quote]

Den vigtigste forklaring er, at inddragelse af patienter blot er et af mange initiativer i sundhedsvæsenet.

”I det nuværende sundhedsvæsen er der alt for mange andre ting, der hele tiden konkurrerer om opmærksomheden. Der er kort sagt så mange ting, der hele tiden skal ændres, at det ender med, at de alligevel ikke bliver ændret, fordi der er for mange ting på en gang,” siger Christina Holm-Petersen og understreger behovet for at sikre plads til at arbejde med ændringer i arbejdsrutiner og daglig praksis for derigennem at blive klogere på, hvordan brugerinddragelse konkret kan forbedre sundhedsvæsenet.

Netop fordi inddragelse af patienter i praksis vil gribe dybt ind i lægers og sygeplejerskers hverdag, bør ministeren og andre topledere tydeliggøre målet, fortæller Inger Ekman, direktør for Europas største forskningscenter for inddragelse af patienter, Center for Person-Centred Care ved Göteborgs Universitet.

”Når man skal bryde med den gamle kultur, kommer det til at tage lang tid. Derfor skal både den politiske ledelse nationalt og i regionerne og den administrative ledelse på sygehusene klargøre målet,” siger Ekman.

Regeringens mål med strategien er bedre behandlingsresultater og tilfredse patienter.

”I dag ved vi, hvor utroligt vigtigt det er, at patienterne bliver inddraget i egen behandling. For mig at se er patientinddragelse den overbygning, der skal til for at styrke fremtidens sundhedsvæsen. Hvis patienter og pårørende inddrages, kan vi både skabe bedre behandlingsresultater og større patienttilfredshed,” skriver sundhedsminister Nick Hækkerup i en mail til Mandag Morgen.

Beløn innovation

I arbejdet med bogen ”Patienten som partner – en nødvendig ide med ringe plads” har Erik Riiskjær gennemlæst omkring 150.000 kommentarer fra patienter og konstaterer, at de igen og igen oplever manglende sammenhænge i behandlinger og dårlig kommunikation på møderne med læger og sygeplejersker.

Fordi sundhedsvæsenet er udviklet gennem mange år, er det efterhånden også et sammensat væsen bestående af mange beslutninger. 

”Hver for sig er beslutningerne måske nok fornuftige, men tilsammen udgør de en helhed, så patienten ikke bliver inddraget,” siger Erik Riiskjær, der hilser regeringens strategi velkommen men samtidig understreger, at den skal sættes iværk af de enkelte læger og de enkelte sygeplejersker – langt fra Christiansborg.

Løn bremser kreativitet" caption="Figur 1  

Figur 2  " align="left" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/55efa-jre_fig01_inddragelse-af-patienter-fra-styring-til-udvikli.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/070ec-jre_fig01_inddragelse-af-patienter-fra-styring-til-udvikli.png | Forstør   Luk

Medarbejdere udarbejder forslag til metoder og afprøver dem. I processen indsamler de hele tiden data, der kan hjælpe dem til at evaluere deres eget arbejde. De forkaster eller tilpasser løbende deres forslag, efterhånden som de indsamler data og evaluerer deres egen praksis.

Kilde: Alice Heegaard Klynge, SFI, “Den Nationale kompetence-undersøgelse”. [/graph]

”Når man udvikler nye redskaber og teknikker og sender medarbejderne på kurser, så er det ikke bare noget, der virker på samme måde, som når man tager en pille. Så længe de andre dele af systemet fortsætter med at køre på samme måde som nu, er der noget modvind,” siger Erik Riiskjær.

For ham er det afgørende, at patienter inddrages hver eneste gang, man træffer beslutning af betydning for dem. Det gælder også, når Nick Hækkerups embedsmænd udvikler deres redskaber til styring af sundhedsvæsenet.

”Vi skal invitere patienterne inden for på alle niveauer, så alle kan se, at inddragelse af patienter understøttes fra allerhøjeste sted. Det ville jo for eksempel være interessant at høre, hvad patienter kunne sige til embedsmændene om økonomiske incitamenter, der belønner antallet af aktiviteter på sygehusene og ikke de resultater, aktiviteterne skaber for patienterne,” siger han.

Det er ikke bare de økonomiske incitamenter, der er med til at styre udviklingen for hele sundhedsvæsenet, der skal under luppen, men også de incitamenter, der gælder for den enkelte læge eller sygeplejerske. Når medarbejderne tjekker deres lønsedler, står det klart, at de ikke tjener noget på at bruge tid på læring eller nyudvikling, sådan som der ellers er behov for, når patienter fremover skal inddrages.

”Det kan ikke betale sig at lære nyt, og det kan ikke betale sig at være kreativ og opfindsom. Til gengæld kan det betale sig at gøre lige som alle andre,” siger Alice Heegaard Klynge, der forsker i de enkelte kompetencers betydning for løndannelsen på SFI, Det Nationale Forskningscenter for Velfærd. Se figur 1.

Hun peger på, at lægen eller sygeplejersken ikke ”bliver belønnet for at skabe et nyt produkt eller en ny service”.

For hende er det ”oplagt” at undersøge, om aflønningen i modsætning til nu kan understøtte lysten til at være innovativ og kreativ.

Best practice – fra inspiration til forhindring

Et af de hidtil største forandringsprojekter i sundhedsvæsenet har været arbejdet med Projekt Patientsikkert Sygehus, hvor 5 sygehuse fordelt over hele landet har arbejdet med og bidraget til udviklingen af metoder til at højne patienternes sikkerhed under deres ophold på sygehusene.

[graph title="Inddragelse af patienter – fra styring til udvikling" class="crb-wpthumb attachment-915-0 crb-graph-large" alt="" />

Kilde: Mandag Morgen ud fra Dansk Selskab for Patientsikkerhed: Metoder til hurtige og holdbare forbedringer i sundhedsvæsenet. 

”Når vi har en overordnet ide med at inddrage patienterne, så kan vi bruge metoderne fra Projekt Patientsikkert Sygehus til at få den til at fungere i det virkelige liv,” siger Beth Lilja, direktør for Dansk Selskab for Patientsikkerhed, der står bag arbejdet med de patientsikre sygehuse.

Hun siger, at det er helt afgørende, at man ikke sidder bag et skrivebord og udstikker retningslinjer for lægernes og sygeplejerskernes arbejde.

”Inden for en overordnet ramme skal lægerne og sygeplejerskerne sammen med patienterne have magten tilbage og selv udvikle den måde, de vil inddrage patienter på,” siger Beth Lilja. Se figur 2.

Et stort paradoks i sundhedsvæsenet er, at læger og sygeplejersker arbejder med mere end 300 projekter, der inddrager patienterne. Men det er kun sjældent, at læger og sygeplejersker andre steder i landet lader sig inspirere af deres erfaringer.

I sin strategi forsøger regeringen at bygge bro mellem best practice og den gængse praksis. Regeringen lægger op til, at en særlig task force skal udpege de gode eksempler ”og støtte ledelsen på sygehuse og i kommuner mv. med at forandre praksis”.

Men netop den strategi sætter Christian Bason, innovationschef ved MindLab, spørgsmålstegn ved. I stedet for at begynde med andres gode praksis, bør man ifølge Christian Bason begynde med hver eneste af de mere end 100.000 medarbejdere i sundhedsvæsenet.

”Hver eneste medarbejder må spørge sig selv, hvad det vil sige at inddrage patienter i lige netop hans eller hendes praksis,” siger han.

Christian Bason betegner den proces som en ”opdagelsesrejse”, og det er her, mens medarbejderne og ledelsen selv undersøger mulighederne, at åbenheden over for at lære af andre kan opstå.

”Når medarbejdere og ledere selv er begyndt at stille spørgsmål til, hvad de selv kan gøre for at sætte patienten i centrum. I den proces bliver man ofte nysgerrig og begynder at undersøge, hvad andre har gjort,” siger Christian Bason.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu