Peter Hesseldahl er Mandag Morgens redaktør for digital omstilling. Han har tidligere dækket den teknologiske udvikling for bl.a. DR, TV2 og Politiken. Desuden har Hesseldahl i en årrække arbejdet som intern fremtidsforsker i LEGO og Danfoss, og som konsulent og projektleder i flere tænketanke i Danmark og udlandet. Forfatter til 7 bøger, senest "Omstilling til Fremtiden - Når teknologi bliver levende og liv bliver teknologi".
Cirkulære produkter skal have en aftalt udløbsdato
Det kan virke uoverskueligt at skabe en cirkulær økonomi, hvor alle materialer skal indsamles og genanvendes. Hvis det skal fungere, skal vi designe produkter anderledes, og de skal sælges og anvendes på helt nye måder, siger Michael Braungart, der skrev bogen ’Cradle to Cradle’.
- EU's grønne succes ligger begravet under jorden i andre dele af verden
- Cirkulære produkter skal have en aftalt udløbsdato
- Forskere: Global kamp om mineraler fører til krig og korruption
- Urban mining: En af de bedste business-cases i den grønne omstilling
- Fakta: EU’s grønne omstilling afhænger af andre lande
Den cirkulære økonomi handler ikke om at gøre mindre skade på miljøet og minimere vores aftryk på verden ved at satse på effektivitet. Det afgørende er, at vores forbrug og aktiviteter gavner omgivelserne – og dét er et spørgsmål om at designe produkter og forretningsmodeller på en ny måde.
Den udfordring har Michael Braungart arbejdet på de seneste fire årtier, og man må sige, at han har formået at få budskabet til at slå igennem. I 2002 skrev han sammen med den amerikanske arkitekt William McDonough bogen ’Cradle to Cradle’, der blev helt central i udviklingen af den cirkulære økonomi.
Dengang virkede idéen om, at alle produkter fra starten skulle designes, så materialerne kunne skilles ad og genbruges i nye sammenhænge, meget vidtgående. Det var en sympatisk, men urealistisk tanke.