Mediecheferne: Vi vil sikre transparens
Mediernes opgave ved det kommende valg er vigtigere end nogensinde før. Det mærker man ude på redaktionerne, hvor mandskabet oprustes, og øjnene rettes mod sociale medier og risikoen for misinformation.
Katrine Villarreal Villumsen
Journalist
Det er en klassisk journalistisk opgave at agere filter, når alle parter i en valgkamp naturligt vil forsøge at præge debatten under en valgkamp. Men mediernes opgave ved det kommende valg er vigtigere end nogensinde før. Sådan lyder det fra fire medier, som Mandag Morgen har talt med. Her er rollefordelingen klar. Partierne og deres politikere vil og skal naturligvis skære deres budskaber, så de stemmeoptimerer, og i år er der ingen tvivl om, at særligt politikernes mange mediemuligheder giver et forspring. Men af samme grund vil medierne også være ekstra på vagt.
I år lancerer flere af dem initiativer, der skal monitorere politikernes kommunikation, ligesom flere af medierne vil opruste på medarbejderfronten under valget. Det skal sikre, at den klassiske journalistiske opgave løses, og at medierne endnu en gang sætter dagsorden.