Danske iværksættere skal sige de forbudte ord

Den danske vækstudfordring bliver ofte reduceret til et spørgsmål om, hvad vi som nation skal satse på. Men vi må starte med at lære os selv at tænkte stort og globalt – og støtte de modige iværksættere iblandt os, der vil skabe det næste Google.

Prøv engang at sige denne sætning højt: Jeg vil skabe noget stort!

Det er svært at komme på en mere udansk sætning, og mange vil nok have svært ved at få de ord over deres læber. Ikke desto mindre er der brug for flere danske iværksættere, der siger og mener netop disse ord. For uden den ambition får Danmark ikke sin næste globale vækstvirksomhed.

Jeg hører ofte diskussioner om den danske vækstudfordring blive reduceret til et spørgsmål om, hvad vi som nation skal satse på. Er det kreativt design, oplevelsesøkonomien eller sundhedsteknologi? Vi mangler imidlertid en afgørende erkendelse, inden vi begynder at lede efter de vise sten. Vi må starte med at lære os selv at tænkte stort og globalt – og støtte de modige iværksættere iblandt os, der tør satse på, at deres ide kan blive den næste Google.

Som det ser ud lige nu, er det desværre forsvindende få, der tænker sådan. En redegørelse fra Erhvervs- og Vækstministeriet fra i år viser, at nye vækstvirksomheder kun udgør 0,5 pct. af alle danske virksomheder (nye vækstvirksomheder er virksomheder, der inden for de to første år ansætter minimum 10 medarbejdere).

Det placerer Danmark et stykke under OECD’s gennemsnit og langt fra de europæiske lande, som vi normalt sammenligner os med. Når vi kigger på antallet af nye startups er Danmark imidlertid godt med fremme.  Over 12 pct. af alle danske virksomheder var i 2008 under et år gamle, hvilket placerer os i den høje ende i OECD. For at sige det på godt dansk: Et eller andet sted mellem opstart og vækstvirksomhed går det galt for os.

Mit bud er,  at vi mangler særligt tre ting:

  • At tænke stort
  • Risikovillig kapital
  • Et globalt mindset

Uden de tre ingredienser får vi ikke de tiltrængte store virksomheder, der skal skabe job og vækst i fremtidens Danmark.

Næste danske succes skal modnes i udlandet

I USA er 10 pct. af alle virksomheder med over 1.000 ansatte mindre end 10 år gamle. Med opsigtsvækkende startups som Facebook, Twitter og Zynga er innovations- og iværksætter-mekkaet Silicon Valley et verdensklasse eksempel på et vækstområde, der igen og igen fostrer unge virksomheder med massiv vækst. Her må man straks spørge sig selv: Hvad er det de kan, og hvad kan vi lære?

En afgørende forskel er først og fremmest det unikke økosystem af finansiering og risikovillige investorer. I Silicon Valley alene vurderes det, at 1/3 af verdens venturekapital er samlet. Læg dertil at Silicon Valley er kendetegnet ved stor koncentration af serie-iværksættere, der igen og igen kaster sig ud i at starte en virksomhed. Det har en kæmpe betydning for iværksættermiljøet, da de personer medbringer et værdifuldt netværk samt erfaring med at stifte og lede virksomheder.

Endelig er der bare den rette ånd. Gå ind på en vilkårlig Starbucks i Silicon Valley og du vil opleve, hvordan folk sidder og diskuterer, hvordan de kan overtage verdensherredømmet med deres startup-ide. Her hersker begejstring og sult efter at skabe noget stort. Det er denne ånd og disse økosystemer, som danske startups har brug for og burde benytte sig af.

Og her er vi inde ved noget vigtigt: Unge danske virksomheder burde i langt højere grad vende sig mod udlandet, hvor der er præcis det, vi mangler: Man tænker stort, råder over risikovillig kapital og har globalt udsyn. For at finde vores næste Grundfos eller Novo Nordisk skal unge danske smv’ere tænke globale ressourcer og globale markeder ind fra den tidlige opstart. Alt for mange potentielle vækstvirksomheder forbliver mindre niche-orienterede virksomheder, fordi deres produkt og vision lukker sig om det danske marked i de første afgørende år af deres levetid i stedet for at lede efter det opsigtsvækkende og skalerbare i deres projekt.

Her må jeg hellere foregribe en kritik, jeg ofte hører. Når danske virksomheder vender sig mod omverden, er det ikke ensbetydende med, at vi mister danske arbejdspladser. Tværtimod. I Silicon Valley har vi flere eksempler på, at virksomheder, der slår sig ned herovre, beholder eksempelvis udviklingsteamet i Danmark. I takt med at virksomheden vokser, øges antallet af medarbejdere i Danmark også. Andre gange ser vi sunde datterselskaber skyde op i Danmark. Vækstvirksomheder, der orienterer sig mod udlandet, vil på den lange bane komme væksten i Danmark til gode.  Og så styrker det naturligt iværksætterånden i hjemlandet.

Ved at komme ud tidligere får danske iværksættere forståelse for potentialet og udfordringer ved deres projekt samt en vigtig indsigt i, hvad det kræver at blande sig i den globale konkurrence og blive investeringsattraktiv i verdens vækstområder. Alt dette starter med en vision om at ville skabe noget stort.

Alle indlæg på MM Blog er alene udtryk for skribentens personlige holdning.

Forrige artikel It’s the productivity, stupid! Næste artikel Nicher til det globale marked
En bredside mod tech-giganterne

En bredside mod tech-giganterne

Forfatteren til bogen ”Verden fra forstanden”, den amerikanske journalist Franklin Foer, leverer i en samtale med Danmarks tech-ambassadør en solid bredside med tech-giganterne, som han mener har fået en alt for stor rolle i vores liv.

Kinas første robot-restaurant

Kinas første robot-restaurant

En af Kinas store restaurantkæder, Haidilao, har åbnet den første restaturant, hvor robotter i vidt omfang har erstattet både kokke og tjenere.

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

I dag kan ordet cancer være et forvarsel om en tidlig død. Om 20 år vil kun de færreste dø af kræft. Sådan lyder visionen fra en af verdens største farmaceutiske virksomheder, Roche. Gensekventering og big data er nøglen.

Kineserne overhaler

Kineserne overhaler

Det er skræmmende at se hvor hurtigt den kinesiske teknologiudvikling går sammenlignet tempoet i Danmark.
Kræftbehandlinger baseret på den enkelte patients gener plus Big Data tegner lovende.

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Danmark er nødt til at reagere offensivt på, at Kina lige nu tager stormskridt på den teknologiske front, siger topforskere, der er tilknyttet Akademiet for Tekniske Videnskaber. Vi kan begynde med et opgør med den kollektive blinde vinkel mod Kina, lyder et bud.

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Danske Bank kunne lære af Googles nye retningslinjer for fyring af skandaleramte chefer. I Brasilien er de vilde med Big Data – ikke mindst skattevæsenet.

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

ANALYSE: Topchef efter topchef forlader virksomheder med gyldne håndtryk, selv om de er ansvarlige for skandaløs ageren. Google er slået ind på en ny kurs, og det kan der være gode økonomiske grunde til. I Danmark er spørgsmålet, hvordan Danske Bank vil vise, at de har forstået alvoren.

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Danmarks animalske fødevareindustri er produktiv, men den er ikke bæredygtig i klimamæssig forstand. Og spørgsmålet er, hvor længe den er det i økonomisk forstand. En gigant som Danish Crown risikerer at misse kapløbet om fremtidens fødevarer.

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Hollænderen Mark Post præsenterede i 2013 verdens første laboratoriefremstillede hakkebøf. Nu har store tyske og schweiziske koncerner investeret godt 55 mio. kr. i selskabet Mosa Meat, der i 2021 sender de første reagensglasbøffer i handlen.

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil nu indføre en indføre en skat, som direkte er møntet på de globale digitale giganter. Danmark var sidste efterår med til at bremse et lignende forslag fra EU-kommissionen, men selvom EU-forslaget har flere mangler, er det dog bedre end ikke at gøre noget, mener både SF’s Lisbeth Bech Poulsen og Mellemfolkeligt Samvirke.

En rigtig øl i en virtuel pub

En rigtig øl i en virtuel pub

Da det irske bryggeri Old Irish lancerede deres øl på det georgiske marked brugte de virtual reality til markedsføringen – på en særdeles overraskende måde

Apple er oplagt køber af Tesla

Apple er oplagt køber af Tesla

KOMMENTAR: Efter en tur i rutschebanen kan det ende med, at Tesla bliver en del af noget større. For måske venter Apple i kulissen. Et opkøb vil være en god løsning på mange af Apples udfordringer med udviklingen af en elektrisk bil.

Klog brug af data gør Amazon stærk

Klog brug af data gør Amazon stærk

KOMMENTAR: Amazon har gennem en nærmest manisk fokus på at gøre livet nemmere for kunden, udviklet sig fra at være verdens største boghandler til verdens største detailhandelsplatform.

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

En af verdens førende ledelseskonsulenter, Alex Osterwalder, forsøger i ny bog at opklare, hvordan etablerede firmaer bliver ved med at forny sig. En del af løsningen kan være en todelt ledelse samt modet til at begå masser af fejl.

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

REPORTAGE: Ved Singularity University Summit i Stockholm i sidste uge blev deltagerne bombarderet med præsentationer om de nyeste teknologier, og hvordan de radikalt vil forandre tilværelsen på kloden – og i rummet – lige om lidt. Men der var også plads til indlæg og diskussion om de sociale og politiske konsekvenser.

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Det gamle supermarkedskoncept er presset af nethandel og nye indkøbsvaner hos forbrugerne. Konceptet skal genopfindes, hvis Coop skal overleve i en digital fremtid, mener virksomhedens nye teknologidirektør, Morten Holm Christiansen: "Coop er en startup med 550.000 kunder. Og det er jo helt unikt."

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

World Economic Forum har netop udpeget Tyskland til verdensmester i Innovation. Det skyldes især den hastige omstilling i retning af Industri 4.0, som i Tyskland ses som afgørende for at sikre fortsat konkurrencedygtighed, arbejdspladser og vækst.
Det er også en omstilling, der rummer muligheder for danske virksomheder og start-ups.

Angst for at blive Amazoned

Angst for at blive Amazoned

Lige om lidt kommer Amazon og rusker op i den danske detailhandel med en kombination af rå styrke og en ekstremt effektiv forretningsmodel. Og så bør danske produktionsvirksomheder overveje hvordan 3D kan bringe dem ind i den digitale økonomi.

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

I dansk detailhandel er Amazons lige ved og næsten-indtog i Norden det, alle taler om, fordi e-handelsgigantens buldrende vækst indgyder både respekt og frygt. På uforlignelig vis er det lykkedes Amazon at suge kunder til sig ved at udnytte teknologi, rabatter og ifølge kritikere ufine tricks.

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Amazons succes kan forklares på mange måder, men lad os zoome ind på de fire vigtigste komponenter: De lave varepriser, det tillokkende loyalitetskoncept, den gigantiske kundebase, samt muligheden for at køre med underskud og finansiere det med andre dele af forretningen.

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Kun én ud af 10 danske handels-og producentvirksomheder har undersøgt muligheden for at sælge varer og services via globale onlinemarkedspladser som Amazon, eBay og Alibaba. Nyt projekt skal lære virksomhederne om platformsalg for dermed at styrke dansk e-eksport.

3D print gør helt nye forretningsmodeller mulige

3D print gør helt nye forretningsmodeller mulige

3D print er ikke blot et nyt værktøj i produktion eller i udviklingsafdelingen. På sigt kan teknologien ændre hele den måde, virksomheder skaber værdi for kunderne. Men de muligheder skal defineres af ledelsen – ikke teknikken.

Da Jeff Bezos tog Amazon fra dødsdømt til dominerende

Da Jeff Bezos tog Amazon fra dødsdømt til dominerende

I 2001 stod Amazon ved en korsvej. Hvordan skulle selskabet skabe ny vækst? Stifter Jeff Bezos lod sig inspirere af forskellige ledelsestænkere, og det førte bl.a. til konceptet bag den selvforstærkende effekt, der siden har fået millioner af kunder i især USA til at klæbe sig til Amazons platform.

Hvordan skal vi regulere den digitale teknologi?

Hvordan skal vi regulere den digitale teknologi?

Det er ikke nemt at skabe globalt samarbejde og forståelse for hvordan man sikrer at den teknologiske udvikling kommer alle til gavn.
FN, World Economic Forum og den danske tech-ambassadør arbejder på problemet. Selv koreanerne er begyndt at stille spørgsmål ved udviklingen.