Digitalisering sprænger værdikæderne

På onsdag afholdes det årlige Medietræf for ledere i medie- og underholdningsbranchen. Interview med 11 deltagere viser, at de danske medieledere er i dyb vildrede over, hvordan de skal håndtere udfordringen fra digitaliseringen. Nogle satser stort, men flere håber bare på at overleve overgangsperioden, indtil et nyt mediemarked tegner sig.

Rollerne som herskab og tjenestefolk er vendt på hovedet i medie- og underholdningsindustrien. Indholdsproducenter som avisudgivere, forlagsdirektører, filmproducenter og pladeselskaber er i dag forvist til gadeplan, hvor de må stå med hatten i hånden, mens globale netværksvirksomheder, teknologiproducenter og digitale distributører er flyttet ind som det nye herskab højere oppe.

Lederne i danske medie- og underholdningsvirksomheder er i dyb vildrede over, hvordan man skal tackle den digitale revolution. Digitaliseringen har ganske vist åbnet uanede muligheder for at dele viden og oplevelser og for at skabe nye forretningseventyr. Men samtidig er den digitale transition, som medie- og underholdningsvirksomhederne befinder sig midt i, en ubarmhjertig strukturel forandringsproces, hvor kun de dygtigste og mest fokuserede aktører overlever.
Sådan kan man sammenfatte udsagnene fra de 11 topchefer i den danske medie- og underholdningsbranche, der har stillet op til interview forud for denne uges medielederkonference Medietræf, som finder sted på onsdag hos forlaget Gyldendal i København.

I disse interview, gennemført af Henrik Danstrup Holst og Anna Porse Nielsen fra Medietræf, og som Mandag Morgen i dag bringer de væsentligste uddrag af, erklærer de danske mediechefer sig overordnet set fortrøstningsfulde med hensyn til deres virksomheders fremtid i den nye digitale virkelighed. Men samtidig viser interviewene, at det snarere er digitaliseringens skyggesider, der optager dem i det daglige.

Login