Sæt magien på formel, og opnå vækst i familievirksomheden

En god portion magi frem for rationelle forklaringer udgør ofte hemmeligheden bag den første succes i en familieejet virksomhed. Magien indeholder ingredienser som en ambitiøs vision, entreprenørskab og beslutsomhed. Sammen med en smule held er det fundamentet for, at en lille virksomhed forvandles til et selskab med vokseværk.

Men her går det galt for alt for mange. De lykkes ikke med at løfte familievirksomheden til næste niveau og transformere iværksætterselskabet til en moden og stabilt voksende virksomhed. Mens magien bærer den første succes, sker det oftest på trods af manglende robuste ledelsessystemer, organisering og processer, der ellers kan lette både dag-til-dag-ledelse og langtidsplanlægningen, der begge er afgørende i et større og mere modent selskab.

Fem områder, familievirksomheden skal fokusere på

Magien fungerer uden støtte i den første fase af virksomhedens levetid. Men derfra mister mange familievirksomheder momentum. Når de konfronteres med udfordringerne i at lede en virksomhed i vækst, som bevæger sig ud i mere komplekse markedsvilkår, fejler mange. Løsningen er at sætte magien på formel.

Sådan lyder rådet fra konsulenthuset Boston Consulting Group, der i en ny analyse af familieejede vækstvirksomheder har identificeret, at der opstår et behov for et afgørende skifte, når familievirksomheden står over for kraftig vækst, internationalisering, generationsskifte eller overdragelse af ledelsen til en leder eller investor uden bånd til familien.

En anden typisk markør af behovet for at skifte retning er vækst i omsætningen på mellem fem og ti gange. Markører af denne type udløser et behov for at gøre tingene markant anderledes fremadrettet for at lykkes med at løfte virksomheden til næste fase. Og selvom det lyder modsætningsfyldt, øger det chancerne for at lykkes med væksthoppet, hvis stifteren formaliserer den magi, der i første omgang førte til succes.

Med andre ord: Den bedste måde at bevare magien i en familieejet virksomhed på er at formalisere den.

Det gøres ved at afdække hemmelighederne bag den første succes. Selvom elementerne ser vidt forskellige ud i virksomhederne, så består de i familieejede selskaber ifølge Boston Consulting Group ofte af en række af de samme nøgleområder:

En klar vision. Målet for virksomhedens virke og mission udgør typisk fundamentet for succesen. Men den er sjældent formelt italesat. Det er afgørende, når stifteren under kraftig vækst og ekspansion ikke kan have tæt føling med alt, hvad der sker, og når andre skal involveres i ledelsen og bestyrelsen.

Langsigtet perspektiv. Familieejede selskaber måler ikke i kvartaler eller enkelte år, men i generationer. Det giver mulighed for at tænke langsigtet og træffe beslutninger, som først giver afkast efter lang tid. Eksempelvis om den eksisterende forretning skal vokse, eller der skal investeres i nye forretningsområder.

Indgående kendskab til virksomheden og hurtige beslutninger. Ofte kender stifteren sin virksomhed indgående og kan derfor træffe hurtige beslutninger. Den agile ledelse skal også være der fortsat, når virksomheden vokser og ledelsesansvaret delegeres ud over stifteren af virksomheden.

Iværksætterånd og unikke evner. Den første vækst er typisk båret af stifterens iværksætterånd, som smitter medarbejderne, der ofte arbejder tæt med stifteren i en ubureaukratisk organisation med flad ledelsesstruktur. Samtidig er virksomheden typisk født af stifterens særlige kompetencer inden for et felt. Den ånd og kernekompetence skal fremtidssikres.

Loyalitet. Ofte er der en stor loyalitet mellem stifteren af en familieejet virksomhed og de ansatte i virksomheden. Den skal bevares, når virksomheden vokser.

Flaskehals for vækst

Mange ejerledere bliver flaskehals for vækst og udvikling, når virksomheden når en vis størrelse, og ejerlederen ikke længere kan være inde over alt.

Ifølge Boston Consulting Group undgås det bedst ved at formalisere faktorerne bag den første succesfase:

Bestyrelse. Først og fremmest skal der etableres en bestyrelse, der kan sparre og arbejde tæt sammen med ledelsen om essentielle spørgsmål såsom: Hvilke forretningsområder skal virksomheden bestå af? Hvad skal være virksomhedens investeringsstrategi? Hvordan håndterer man revision, incitamentsstrukturer og lønninger? En bestyrelse kan sikre, at virksomheden i en travl vækstfase også har fokus på længere sigt.

En robust ledelsesplatform. Rygraden i transformationsprocessen, der skal sikre, at ledelsesansvaret delegeres ud til flere end stifteren. Roller og ansvar skal defineres klart og favne områder som talentudvikling og -rekruttering, investeringer og økonomi. Ledelsesplatformen er det, der sikrer, at ejerfamilien kan uddelegere med tillid og samtidig bevare virksomhedens høje agilitet og tempo.

Alt for ofte mister de familieejede virksomheder deres magi, når virksomheden modnes, fordi beslutninger trækkes unødigt i langdrag og sander til i frustrerede beslutningsprocesser. Uddelegering er løsningen. Der skal være fuld gennemsigtighed for bestyrelsen og råderum for ledelsen.

Derudover kan resultatafhængig belønning være et incitament, når ledere uden for familien hentes ind.

Det ultimative mål for transitionen er, at modningen af virksomheden ikke sker på bekostning af det handlingsorienterede mindset, der i første gang forvandlede en lille virksomhed til et vækstselskab.

Kilde: Boston Consulting Group: Governance for Family Business: Sustaining the “Magic” for Generations to Come, oktober 2014

Forrige artikel Danmark opruster sit digitale diplomati Danmark opruster sit digitale diplomati Næste artikel Undgå at falde i dinosaurfælderne
En bredside mod tech-giganterne

En bredside mod tech-giganterne

Forfatteren til bogen ”Verden fra forstanden”, den amerikanske journalist Franklin Foer, leverer i en samtale med Danmarks tech-ambassadør en solid bredside med tech-giganterne, som han mener har fået en alt for stor rolle i vores liv.

Kinas første robot-restaurant

Kinas første robot-restaurant

En af Kinas store restaurantkæder, Haidilao, har åbnet den første restaturant, hvor robotter i vidt omfang har erstattet både kokke og tjenere.

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

I dag kan ordet cancer være et forvarsel om en tidlig død. Om 20 år vil kun de færreste dø af kræft. Sådan lyder visionen fra en af verdens største farmaceutiske virksomheder, Roche. Gensekventering og big data er nøglen.

Kineserne overhaler

Kineserne overhaler

Det er skræmmende at se hvor hurtigt den kinesiske teknologiudvikling går sammenlignet tempoet i Danmark.
Kræftbehandlinger baseret på den enkelte patients gener plus Big Data tegner lovende.

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Danmark er nødt til at reagere offensivt på, at Kina lige nu tager stormskridt på den teknologiske front, siger topforskere, der er tilknyttet Akademiet for Tekniske Videnskaber. Vi kan begynde med et opgør med den kollektive blinde vinkel mod Kina, lyder et bud.

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Danske Bank kunne lære af Googles nye retningslinjer for fyring af skandaleramte chefer. I Brasilien er de vilde med Big Data – ikke mindst skattevæsenet.

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

ANALYSE: Topchef efter topchef forlader virksomheder med gyldne håndtryk, selv om de er ansvarlige for skandaløs ageren. Google er slået ind på en ny kurs, og det kan der være gode økonomiske grunde til. I Danmark er spørgsmålet, hvordan Danske Bank vil vise, at de har forstået alvoren.

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Danmarks animalske fødevareindustri er produktiv, men den er ikke bæredygtig i klimamæssig forstand. Og spørgsmålet er, hvor længe den er det i økonomisk forstand. En gigant som Danish Crown risikerer at misse kapløbet om fremtidens fødevarer.

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Hollænderen Mark Post præsenterede i 2013 verdens første laboratoriefremstillede hakkebøf. Nu har store tyske og schweiziske koncerner investeret godt 55 mio. kr. i selskabet Mosa Meat, der i 2021 sender de første reagensglasbøffer i handlen.

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil nu indføre en indføre en skat, som direkte er møntet på de globale digitale giganter. Danmark var sidste efterår med til at bremse et lignende forslag fra EU-kommissionen, men selvom EU-forslaget har flere mangler, er det dog bedre end ikke at gøre noget, mener både SF’s Lisbeth Bech Poulsen og Mellemfolkeligt Samvirke.

En rigtig øl i en virtuel pub

En rigtig øl i en virtuel pub

Da det irske bryggeri Old Irish lancerede deres øl på det georgiske marked brugte de virtual reality til markedsføringen – på en særdeles overraskende måde

Apple er oplagt køber af Tesla

Apple er oplagt køber af Tesla

KOMMENTAR: Efter en tur i rutschebanen kan det ende med, at Tesla bliver en del af noget større. For måske venter Apple i kulissen. Et opkøb vil være en god løsning på mange af Apples udfordringer med udviklingen af en elektrisk bil.

Klog brug af data gør Amazon stærk

Klog brug af data gør Amazon stærk

KOMMENTAR: Amazon har gennem en nærmest manisk fokus på at gøre livet nemmere for kunden, udviklet sig fra at være verdens største boghandler til verdens største detailhandelsplatform.

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

En af verdens førende ledelseskonsulenter, Alex Osterwalder, forsøger i ny bog at opklare, hvordan etablerede firmaer bliver ved med at forny sig. En del af løsningen kan være en todelt ledelse samt modet til at begå masser af fejl.

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

REPORTAGE: Ved Singularity University Summit i Stockholm i sidste uge blev deltagerne bombarderet med præsentationer om de nyeste teknologier, og hvordan de radikalt vil forandre tilværelsen på kloden – og i rummet – lige om lidt. Men der var også plads til indlæg og diskussion om de sociale og politiske konsekvenser.

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Det gamle supermarkedskoncept er presset af nethandel og nye indkøbsvaner hos forbrugerne. Konceptet skal genopfindes, hvis Coop skal overleve i en digital fremtid, mener virksomhedens nye teknologidirektør, Morten Holm Christiansen: "Coop er en startup med 550.000 kunder. Og det er jo helt unikt."

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

World Economic Forum har netop udpeget Tyskland til verdensmester i Innovation. Det skyldes især den hastige omstilling i retning af Industri 4.0, som i Tyskland ses som afgørende for at sikre fortsat konkurrencedygtighed, arbejdspladser og vækst.
Det er også en omstilling, der rummer muligheder for danske virksomheder og start-ups.

Angst for at blive Amazoned

Angst for at blive Amazoned

Lige om lidt kommer Amazon og rusker op i den danske detailhandel med en kombination af rå styrke og en ekstremt effektiv forretningsmodel. Og så bør danske produktionsvirksomheder overveje hvordan 3D kan bringe dem ind i den digitale økonomi.

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

I dansk detailhandel er Amazons lige ved og næsten-indtog i Norden det, alle taler om, fordi e-handelsgigantens buldrende vækst indgyder både respekt og frygt. På uforlignelig vis er det lykkedes Amazon at suge kunder til sig ved at udnytte teknologi, rabatter og ifølge kritikere ufine tricks.

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Amazons succes kan forklares på mange måder, men lad os zoome ind på de fire vigtigste komponenter: De lave varepriser, det tillokkende loyalitetskoncept, den gigantiske kundebase, samt muligheden for at køre med underskud og finansiere det med andre dele af forretningen.

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Kun én ud af 10 danske handels-og producentvirksomheder har undersøgt muligheden for at sælge varer og services via globale onlinemarkedspladser som Amazon, eBay og Alibaba. Nyt projekt skal lære virksomhederne om platformsalg for dermed at styrke dansk e-eksport.

3D print gør helt nye forretningsmodeller mulige

3D print gør helt nye forretningsmodeller mulige

3D print er ikke blot et nyt værktøj i produktion eller i udviklingsafdelingen. På sigt kan teknologien ændre hele den måde, virksomheder skaber værdi for kunderne. Men de muligheder skal defineres af ledelsen – ikke teknikken.

Da Jeff Bezos tog Amazon fra dødsdømt til dominerende

Da Jeff Bezos tog Amazon fra dødsdømt til dominerende

I 2001 stod Amazon ved en korsvej. Hvordan skulle selskabet skabe ny vækst? Stifter Jeff Bezos lod sig inspirere af forskellige ledelsestænkere, og det førte bl.a. til konceptet bag den selvforstærkende effekt, der siden har fået millioner af kunder i især USA til at klæbe sig til Amazons platform.

Hvordan skal vi regulere den digitale teknologi?

Hvordan skal vi regulere den digitale teknologi?

Det er ikke nemt at skabe globalt samarbejde og forståelse for hvordan man sikrer at den teknologiske udvikling kommer alle til gavn.
FN, World Economic Forum og den danske tech-ambassadør arbejder på problemet. Selv koreanerne er begyndt at stille spørgsmål ved udviklingen.