Bedre resultat når chefen leder i slægtens interesse

I familieejede virksomheder bliver risikoen holdt nede. De tjener knap så godt som andre virksomheder under højkonjunkturer. Men i lavkonjunkturer er deres afkast højest. På syv områder kan andre virksomheder hente inspiration fra de familieejede virksomheder.

Omkring 30 pct. af alle de virksomheder i verden, der har en omsætning på mere end 1 milliard dollar, er familieejede. Det er bl.a. mega-virksomheder som koreanske LG og Samsung, indiske Tata, amerikanske Walmart, tyske BMW og franske Michelin. Også det mexicanske teleselskab Telmex er et familie-foretagende, ejet af verdens rigeste mand, Carlos Slim.

[graph title="Familieeje er en god forretning" caption="Figur 1  " align="right" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/16c40-jre_next_familieejeengodforretni.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/e5a09-jre_next_familieejeengodforretni.png" text="I familieejede virksomheder er afkastet af egenkapitalen (ROE) en anelse lavere i højkonjunkturer og en del højere i lavkonjunkturer."]Note: 1 N=149 børsnoterede og familieejede virksomheder i USA, Canada, Frankrig, Spanien, Portugal, Italien og Mexico 1997 – 2009. Deres omsætning oversteg alle mere end 1 mia. dollar., Kilde: Harvard Business Review, 2012. [/graph]

Lige så forskellige de familieejede virksomheder er, lige så ens er de på to punkter: De tjener lidt mindre end andre virksomheder, når økonomien går frem, og til gengæld noget mere, når der er lavkonjunktur. I det samlede regnestykke ender det med, at de familieejede virksomheder på langt sigt giver det højeste udbytte.

Sådan lyder konklusionen på en analyse af 149 familieejede virksomheder fra i alt 7 lande, hvis omsætning alle overstiger 1 milliard dollar. Se figur 1 på næste side.

Analysen er foretaget af en lille gruppe forskere under ledelse af den franske professor Alain Bloch, der bl.a. arbejder for HEC, en business school i Paris. Professor Bloch og hans team peger på i alt 7 gyldne principper, der kan forklare, hvorfor de familieejede virksomheder klarer sig bedst på det lange sigt. Hvor banalt det end måtte være, så er fællesnævneren for alle 7 principper netop blikket på de lange udviklingsforløb. De familieejede virksomheder tænker ikke bare på næste kvartal, men på næste generation.

  1. Nøjsomhed. Familieejede virksomheder holder omkostninger og særligt ekstravagance nede ud fra mundheldet: “De lettest tjente penge er penge, vi ikke bruger”.
  2. Konservative investeringer. Familieejede virksomheder lægger loft over deres investeringer og sikrer, at der hele tiden er en buffer til dårlige tider. De investerer kun i sikre projekter og overser derfor muligheder, som andre virksomheder ser. Det forklarer også, hvorfor de klarer sig mindre godt under økonomisk fremgang.
  3. Lav gæld. Familieejede virksomheder tøver mere med at optage gæld, fordi de ikke vil udsætte virksomheden for unødig risiko. Gælden udgjorde 37 pct. af kapitalen i de 149 familieejede virksomheder, mod 47 pct. i resten.
  4. Færre og mindre opkøb. Med få undtagelser foretrækker familieejede virksomheder organisk vækst. Foretager de opkøb, er der typisk tale om mindre virksomheder. Familieejede virksomheder foretager opkøb for 2 pct. af den årlige omsætning, mens andre virksomheder bruger næsten det dobbelte: 3,7 pct.
  5. Flere forretningsområder. En lang række familieejede virksomheder – som Walmart, Michelin, Peugeot og BMW – gør ligesom skomageren, der holder sig til sin læst, men de fleste har en stribe operationer på meget forskellige markeder. I Blochs studie gælder det for næsten halvdelen, 46 pct., af de store familieejede virksomheder, mens det kun gælder for 20 pct. af virksomheder med andre typer ejerskab. Et eksempel på en bred familieejet virksomhed er mexicanske Carlos Slims, hvis forretningsimperium omfatter telekommunikation, detailhandel, infrastruktur og tobak.
  6. Mere internationale. Familieejede virksomheder er en grad mere internationale end andre virksomheder. Når de vokser internationalt sker det oftere organisk og med en længere tidshorisont.
  7. Holder på medarbejderne. Udskiftningen på medarbejderside er lavere (9 pct. om året) end i andre virksomheder (11 pct.). Familieejede virksomheder forlader sig ikke på bonusordninger og andre finansielle incitamenter i samme grad som andre virksomheder. I stedet skaber de en kultur, hvor forpligtelse over for virksomheden og en tydeliggørelse af dens formål motiverer medarbejderne. De familieejede virksomheder investerer på den anden side mere i deres medarbejdere og bruger typisk godt det dobbelte i udgifter til efteruddannelse.
Abonner på analyser om lederskab

Modtag en automatisk e-mail, hver gang Mandag Morgen publicerer nye analyser og artikler om lederskab.

Log på mm.dk med din mail og adgangskode, og klik på Rediger profil for at vælge, hvilke dagsordener du ønsker at følge. Du kan også abonnere på bloggere.

Har du ikke allerede en profil til mm.dk, kan du oprette den gratis.

De tre forskere bag undersøgelsen mener, at de syv principper hænger sammen. Overholder en virksomhed et af de syv principper, er det nemmere at overholde resten.

De mener, de syv principper kan inspirere alle virksomheder og nævner som eksempel Nestlé, som ifølge forskergruppen i store træk overholder de syv “gyldne” regler, også selv om virksomheden ikke er familieejet.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu