Coop-chef kæmper mod talentløse supermarkeder

Den officielle titel er administrerende direktør for Coop, men på visitkortet står der mad- og måltidsaktivist. Peter Høgsted er navnet, og han har en mission: Det skal være lettere for danskerne at spise bedre mad, sundere mad, mere økologisk mad og gerne dansk mad. Men et forhold bremser missionen fra at blive fuldført, og det er de danske supermarkeder, der ifølge Coop-chefen er kedelige og fantasiløse. Faktisk er missionen vigtigere end at tjene penge, bedyrer han, men tilføjer, at penge naturligvis er en forudsætning for at ændre madkulturen.

Det er sjældent, at man slår dørene op til kontoret på første arbejdsdag og kalder målsætningen øverst på strategitavlen talentløs og hele branchen fantasiløs, men det var, hvad Peter Høgsted gjorde, da han satte sig for bordenden i direktionen i detailkoncernen Coop sidste år.

Det eneste, bestyrelsen ønskede sig, var én milliard på bundlinjen og ro på bagsmækken efter en turbulent periode med fyringsrunder og rokader i chefgruppen, og det første, den nye direktør gjorde, var at makulere milliardmålet og rykke rundt i ledelsen.

“Drama,” skrev dagbladene med fede bogstaver i erhvervstillæggene og stemplede Høgsted som rebel. I spalterne kunne man læse om magtkampe i toppen af koncernen, men i virkeligheden blev virvaret blæst ud af proportioner, fortæller Peter Høgsted i dag. Det eneste, han sagde, var, at han ikke gik på arbejde alene for at tjene penge, hvilket aviserne straks udlagde som en konflikt, selvom han og bestyrelsesformanden er helt på linje om strategien. Og med hensyn til ledergruppen, så mener direktøren ikke, der er noget mærkværdigt i, at han sætter sit eget hold, når han træder til. Sådan må det nødvendigvis være.

Login