Designere er digitaliseringens nye superhelte

Konsulenthuse, banker og industrivirksomheder hyrer designere i stor stil, og 4.000 danske topledere er i fuld gang med at lære, hvad design af ledelse kan gøre for den digitale omstilling. De kreative tænkere hjælper med at ruste de gamle mastodonter til digitalisering.

Bedre ideer, der rammer markedet hurtigt end konkurrenternes. Formlen til at løse netop den udfordring er i tårnhøj kurs fra konsulenterne i McKinsey, Accenture og Deloitte til den forskningstunge medicinalindustri, banker og fremstillingsvirksomheder. Alle har på tværs af brancher oprustet massivt på designfronten i den fælles udfordring at undgå disruption og nyde godt af digitaliseringens nye muligheder.

I jagten på at rykke hurtigere og mere effektivt har den gamle garde af virksomheder længe skævet til startup-miljøet. I både Danske Bank, B&O og Mærsk er der indledt samarbejder med iværksættere for at låne noget af den just-do-it-ånd og agilitet, der kendetegner startup-miljøet. I særlig høj kurs er lige nu den metodik og tænkning, som designere repræsenterer.

De mest succesfulde ventureselskaber i Silicon Valley har i dag designere i partnerkredsen, og der er designere i de mest succesfulde tech-selskaber som Airbnb og Google. Sidstnævnte har dannet skole med sin design sprint-tilgang, Google Sprint, der er inspiration for alt fra førende designbureauer til etablerede industrivirksomheder, der indfører designernes arbejdsmetoder for at skabe bedre ideer, som lynhurtigt forvandler sig til succesrige nye produkter og servicer.

Login