Gør i morgen til din første dag på jobbet

LEDELSE Nye ledere møder op med respekt for stedet, fokus på opgaverne og med nysgerrighed og åbenhed over for kollegerne. Det er et mindset, mange erfarne ledere med fordel kan søge tilbage til, skriver Elize Dimare og Johnny Sørensen.

Af Elize Dimare og Johnny Sørensen
Ledelsesrådgivere, forfattere og strategiske virksomhedsrådgivere

Kan du huske din første dag som leder?

Hvordan du stod en mandag morgen og så en nyudnævnt leder kigge tilbage på dig i spejlet. Forhåbentlig var du både spændt og lidt tynget af ansvar. Budgettet var nu dit budget, du skulle have styr på leverancerne, og trivslen i teamet var dit ansvar.

Med andre ord fik du ansvar for andre menneskers penge og andre menneskers liv. Og det ansvar slipper vi aldrig for, så længe vi er i et lederjob. Det gør det nogle gange hårdt, men også helt fantastisk.

Senere, når din første dag som leder er et fjernt minde, og du har vænnet dig til rollen, tænker du måske ikke så meget over det med andre menneskers penge og andre menneskers liv.

Du fyrede med garanti ikke en lummer vits af eller kommenterede en kollegas valg af påklædning. Du afholdt dig fra at sladre, og du parkerede dér, hvor man nu engang må parkere.

Elize Dimare og Johnny Sørensen
Ledelsesrådgivere og strategiske virksomhedsrådgivere

Men det er et grundlæggende dilemma som leder, som aldrig forsvinder, og vi skal minde os selv om at passe rigtig godt på begge dele. Hver dag.

Når de spiller sammen, opstår magien, hvor vi sammen med holdet flytter bjerge og skaber ægte begejstring. Hvis de to hensyn trækker i hver sin retning, kan det også være det, der holder os vågne om natten. Derfor er det helt essentielt at have øje for den balance, hvis man vil bevare sin aktualitet som leder i den nye normal.

Som vi beskriver i vores nye bog, ’Andre menneskers penge og andre menneskers liv’, er en god metode til dette at genfinde sit beginners mindset.

Du skabte næppe en #MeToo-sag den første dag

Mange af de sager, der skaber dårlige overskrifter, kan føres tilbage til manglende omsorg for penge og mennesker, og at man som leder har mistet sin åbenhed og jordforbindelse.

Lige nu buldrer det frem med sexismesager, hvoraf mange formentlig skyldes den kombination af selvtilfredshed og manglende ydmyghed, der let opstår, når vi har været ledere (for) længe. Det samme gælder selvfølgelig sager om manglende økonomisk ansvarlighed og om forurening, aldersdiskrimination, hvidvask osv. Alt det, der let havner i ”for svært at gøre noget ved”-bunken eller ”de andre gør det også”-bunken.

Det er en højaktuel påmindelse om, at de af os, der er ledere midt i livet og karrieren, ikke kan tillade os at læne os tilbage og tro på, at det, der virkede for os i går, også virker i morgen. Og at de (ufine?) spilleregler, vi har vænnet os til, næppe vil forblive uændrede for evigt.

Heldigvis behøver det ikke at være så svært at gøre noget ved. Det starter med, at vi lærer at stoppe os selv og vores dårlige vaner.

Tilbage til din første dag i lederjobbet: Du fyrede med garanti ikke en lummer vits af eller kommenterede en kollegas valg af påklædning. Du afholdt dig fra at sladre, og du parkerede dér, hvor man nu engang må parkere.

Du opførte dig bare respektfuldt, fokuserede på opgaverne og var nysgerrig og åben over for, hvem dine kolleger var. Uden at du måske tænkte over det, gav det dig en masse hjælp til at komme godt i gang med at lede andre.

Det er det, vi gerne vil frem til: hvor meget ekstra fart der kommer i ledelsesmotoren, når vi kombinerer erfaring med åbenhed. En smule forsimplet kan det stilles op sådan her:

Effektiv Ledelse = Beginners Mindset x Ledererfaring 

Nulstil dig selv

Hvordan gør man så det med at nulstille sig selv?

Her er fem gode steder at starte. Vi håber, du vil lade dig inspirere eller blive bekræftet i, at det, du allerede gør, er et skridt i den rigtige retning.

  • Nærvær og interesse. Det hele begynder med, at du træder ud af robotkostumet og ind i verden. ”Godmorgen”, ”tak” og ”undskyld” er tre gratis genveje til højere motivation, som altid er på lager. I en distanceret og fortravlet verden er det afgørende, at du ser og interesserer dig for de mennesker, du leder, og hele tiden proaktivt forsøger at sikre, de alle føler sig som en del af holdet. Væk med telefon og mails i møder, og stil aldrig spørgsmålet ”Hvordan går det?” uden at have tid til at høre svaret. Hele svaret.
  • Demokrati og en beslutningsdygtig organisation. Hvis du er blevet the go-to-person for alle svar og flaskehalsen i dit team, er ”nu” et godt tidspunkt at stoppe på. Effekten på motivation, performance og effektivitet af højere grad af autonomi og selvstyre er hverken en nyhed eller en overraskelse. Alligevel tøver vi med at give indflydelse fra os. Men uanset hvor klog du er, er du helt sikkert ikke klogere end summen af dem, der arbejder for dig. Luk dem og deres store viden ind i beslutningsrummet. En mulighed er helt at stoppe med at give svar og i stedet spørge: ”Hvilken løsning vil du foreslå?”
  • Ud med ”sådan er det”-regler. Må I kun arbejde hjemme én dag om ugen? Hvorfor? Må man ikke få ekstra ferie, man selv betaler? Skal man møde klokken 8? Er det kun nogen, der har mobiltelefoner? Skal cheferne have egne parkeringspladser, selv om de rejser meget? Må vi kun have én plante pr. lokale, fordi ellers bliver regningen fra plantevandingsfirmaet for høj? Fortsæt bare listen selv. Det nye arbejdsmarked er fleksibelt, logisk og transparent. Alt det, der undrede dig på din første dag, og som blev forklaret med et ”sådan er det”, skal måske bare streges?
  • Mangfoldighed. Kig på jeres organisation, og overvej, om diversitet er begrænset til med og uden slips, eller om I reelt forsøger at afspejle samfundet og jeres kunder. Tænker du utraditionelt, når I rekrutterer eller forfremmer? Hvem får de spændende opgaver? Klonerne – eller dem, der har en anden vinkel? Når New York Philharmonics er begyndt at lave blind auditions, er det, fordi deres ubevidste bias forhindrede dem i at vælge de bedste. Begår du mon samme fejl?
  • Fairness. Træk retfærdighedsbrillernes røntgensyn ned over din ledelse, dit team, jeres processer og jeres måde at interagere med andre på, både eksternt og internt. Kan I bestå spejdertesten, eller er der steder, hvor I snyder på vægten? Belønner I den rigtige adfærd internt? Lever I selv efter jeres værdier? Passer I godt på jeres leverandører og hjælper dem igennem krisen? Taler I pænt om andre? Den goodwill, du bygger op ved at være fair og løsningsorienteret især i hårde tider, er ubetalelig. Både internt og eksternt.

Verden er fyldt med fortællinger om mennesker, der så døden, livet eller jobcentret i øjnene og kom ud på den anden side i en ny og bedre udgave. Du kan også bare vælge at springe direkte til den del med ”ny og bedre udgave” ved at tvinge dig selv til mentalt at starte forfra. 

I sidste ende er det et valg. Hver dag. Og i dag kan være den dag, hvor du prøver at tænke og handle med den åbenhed, du havde på din første dag i jobbet. 

 

Elize Dimare har over 20 års ledererfaring – primært som leder i internationale industrivirksomheder, senest på executive-niveau. Johnny Sørensen har været leder i mere end 25 år, heraf ti år som CEO og ti år i interim CXO-roller. 

Bogen ’Andre menneskers penge og andre menneskers liv – Ledelse og eksekvering i turbulente tider’ er udkommet på Content Publishing.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu