Hans grønne mission har givet SAP ny styrke

Jim Hageman Snabe, kører selv forrest i sin elbil og sætter en ny bæredygtig retning for IT-giganten SAP. Med missionen om at ”bekæmpe spild” og gøre verden lidt bedre, har han forvandlet den tyske softwarevirksomhed til en grøn frontløber. Det højere formål sikrer SAP’s førerposition og giver vigtige point i den globale konkurrence om at vinde de bedste i en ny generation af medarbejdere. Det har boostet innovationskraften og skabt en tættere relation til kunderne.

Anders Rostgaard Birkmann

Han rører ikke sin iPad under interviewet. Men den ligger foran ham.

For Jim Hagemann Snabe, den ene af to ligestillede CEO’er i den tyske it-koncern SAP, er iPad’en ikke blot et vigtigt arbejdsredskab, men også symbol på en af de teknologiske omvæltninger, der pressede den ellers succesfulde SAP-koncern til at gentænke sin strategi i 2010.

For at vokse skulle SAP nå endnu flere brugere. Og innovationskraften skulle styrkes.

“Trods succes – en lønsomhed på 27 pct. – gik vi i gang med at genopfinde virksomheden,” som han udtrykker den mission, der bl.a. indebar et bredt fokus på bæredygtighed helt øverst på den strategiske dagsorden.

SAP’s rejse

  • 2008: Jim Hagemann Snabe, der har været en del af SAP siden 1990, bliver en del af Executive Board.
  • 2010, februar: Jim Hagemann Snabe udpeges til co-CEO for SAP sammen med Bill McDermott.
  • 2010, april: Apple introducerer iPad’en. Cloud computing, big data og sociale medier vinder frem og dikterer en ny retning for SAP.
  • 2011: SAP introducerer sit nye højere formål: “Helping the world run better”.
  • 2012: Jim Hagemann Snabe kaster sig for alvor ud i at bruge sociale medier som del af sin ledelsesstil.
  • 2013: SAP kombinerer sin årsrapport med bæredygtighedsrapportering af ikke-finansielle robusthedsparametre som kundetilfredshed og medarbejderengagement.
  • 2013, juli: Jim Hagemann Snabe meddeler, at han fra maj 2014 fratræder som CEO og indtræder i SAP’s supervisory board.

SAP’s hovedmission har i dag overskriften “Helping the world run better”. Altså ikke et spørgsmål om – som tidligere – at skabe mere effektive virksomheder med software, men om at levere it-platforme, der reducerer spild internt og imellem virksomheder og dermed bidrager til at mindske miljøbelastningen. Redskabet til at nå det mål kan være alt lige fra hardcore regnskabssystemer over HR-løsninger til interne sociale medier.

Jim Hagemann Snabe fornemmede allerede, at SAP’s succeskurs ikke holdt i længden, den dag i april 2010, hvor han første gang stod med iPad’en i hånden.

Kort efter demonstrerede han for den samlede erhvervsverden, hvor omsiggribende denne i virkeligheden simple teknologi ville blive. Han blev den anden CEO i verden, der brugte tablet-computeren på en større konference – den første var Steve Jobs.

“Steve Jobs ringede bagefter og spurgte, hvad det var, jeg gjorde med hans consumer device,” erindrer han. Apple-chefen fik svaret, at Jim Hagemann Snabe fornemmede et endnu større potentiale end blot forbrugerne, nemlig hele erhvervslivet og dermed SAP’s kunder.

Han fik ret. Og snart skulle SAP rykke sig fra pc’er til smartphones og tablets – med hurtige konkurrenter lige i haserne. Udviklingshastigheden skulle bl.a. halveres fra 14 til 7 måneder, og SAP skulle gøre sine hoser grønne over for en yngre generation af medarbejdere.

En af de strategisk vigtige komponenter blev et nyt fokus på bæredygtighed, for der var et klart behov. Alle aktører omkring virksomheden skulle engageres i en ny fælles drøm om at skabe en bedre verden, hvis de ambitiøse planer skulle lykkes. Det handlede ikke om filantropi alene, men også om at skabe en bedre forretning.

“Jeg kender det fra mig selv. Når jeg står op om morgenen og skal lægge så mange arbejdstimer, som jeg skal, så vil jeg gerne gøre en forskel, der handler om mere end blot at arbejde i en softwarevirksomhed,” siger Jim Hagemann Snabe.

Dermed gjorde SAP dét, som bl.a. nye undersøgelser i bogen ”Firms of Endearment” betegner som meget effektfuldt: Virksomheder står stærkere i forhold til markeders turbulens, når de rykker fra at have profit som eneste mål til i stedet at drive virksomheden, så den engagerer samtlige stakeholdere omkring et højere formål. Læs også artiklen "Kortsigtet profitjagt giver langsigtet tab". SAP begyndte at styre efter en lang række “bundlinjer” som bl.a. kundetilfredshed og medarbejdernes engagement.

Topchefen kører Tesla

Bæredygtighed er i dag også en del af Jim Hagemann Snabes personlige ageren. F.eks. kører han i elbilen Tesla, og han måler med nørdens nidkærhed på elforbruget i sit eget hjem.

Jim Hagemann Snabe

Født 1965, cand.merc. fra Aarhus Universitet i 1989.

Konsulentchef i SAP Danmark i 1990. Skiftede i 1994 til IBM Danmark. I 1996 adm. direktør for SAP Sverige og senere SAP Norden. I 2002 vicepresident for SAP og fra 2006 ansvarlig for udviklingen i SAP. I 2010 øverste leder i SAP sammen med co-CEO Bill McDermott.

I bestyrelsen for bl.a. Bang & Olufsen og Danske Bank og i advisory board for teknologikoncernen Siemens AG. Sammen med Bill McDermott nr. 2 på Glassdoor.com’s top-50-liste over de højest agtede CEO’er med en positiv rating fra 99 pct. af deres ansatte.

 

Men først og fremmest har han sendt SAP på en rejse mod større robusthed, og vejen er gået via den nye og mere ansvarlige mission. Det gælder ikke mindst konkrete mål på miljøfronten.

“Vi besluttede at reducere vores CO2-udledning med 50 pct. I dag bruger vi grøn energi i hele verden, og vi har en helt anden politik for firmabiler. Datacentre og transport er store poster i vores miljøregnskab, og vi har allerede nu sparet 26 pct. CO2 – hvilket svarer til 400 millioner euro,” siger Jim Hagemann Snabe.

Mens SAP satsede grønnere og mere klimavenligt, blev forretningens robusthed også styrket gennem en fokuseret satsning på at øge medarbejderes, kunders og investorers engagement i virksomheden. For at styrke SAP’s innovation blev kunderne f.eks. engageret tættere og meget tidligere i udviklingsprocessen end før. Og SAP brugte sin nye, grønne mission til at rekruttere og ikke mindst fastholde de skarpeste hjerner fra den unge generation.

“Der er en ny generation, der kigger efter virksomheder, der har impact, som agerer fornuftigt, og som de vil være stolte af at være en del af,” siger Jim Hagemann Snabe.

Medarbejdernes engagement vigtigere end nogensinde

Resultatet er, at SAP’s ansatte føler stærkt for den fælles mission. Virksomhedens rapportering på bæredygtighed viser, at medarbejdernes engagement her er højt – og stadig vokser: fra 79 pct. i 2012 til 82 pct. i 2013.

Indikatoren for kundetilfredshed skal også op – med 8 pct. i det kommende år.

Dermed følger SAP trenden i virksomheder med bæredygtighed højt på deres dagsorden. De fremviser flere alternative bundlinjer, fordi det er den eneste reelle måde at give investorer, medarbejdere og andre aktører omkring virksomheden et signalement af den nye robusthed, som bæredygtigheden giver virksomheden.

"Rene finansielle resultater fanger ikke vores evne til at svare på tidens udfordringer," siger Jim Hagemann Snabe.

Kundeloyalitet er eksempelvis en måde at demonstrere evnen til at præstere i fremtiden på, mener han.

"Det samme gælder engagement blandt de ansatte: SAP kan kun fortsætte med at skabe banebrydende ting i markedet og skabe innovation tæt på kunderne med stærkt engagerede ansatte."

SAP’s behov for at få nye medarbejdere har været stort. Siden 2010 er antallet af ansatte vokset kraftig, fra 47.000 til 67.000 ansatte. En stor del af væksten skyldes købet af tre virksomheder, der har gjort det muligt for SAP at tage et teknologisk kvantespring.

“Men vi er også gået meget målrettet efter at rekruttere unge mennesker i hele verden, for at få et generationsskifte i måden at tænke innovation på,” siger Jim Hagemann Snabe. Som led i rejsen bort fra at være et "kedeligt" it-selskab er SAP’s topchef selv begyndt at kommunikere på sociale medieplatforme – det mindsker friktionen at tale på de mediemæssige præmisser, som den nye generation benytter, mener han.

“Jeg bruger også de sociale medier aktivt som endnu et værktøj til at forstå, hvordan kunderne oplever os,” siger han.

Udviklingstiden halveret

SAP har boostet sin innovationskraft markant og nedbragt udviklingstiden på nye produkter fra 14 til 7 måneder. De dygtigste it-virksomheder i verden har i dag en udviklingstid på 6 måneder, så hvis man vil deltage i det hårde globale spil, er der brug for al den innovationskraft og nytænkning, der overhovedet kan presses ud af organisationen.

Men det handler også om at gøre koncernen mere robust og i stand til at skifte strategi igen, når markedet kræver det. Forandringer kommer hurtigere end før og kræver større agilitet fra virksomhedernes side end tidligere.

“Ja, måske sker det allerede om fem år,” som Jim Hagemann Snabe siger.

Det bliver ikke ham, der har styrepinden ved den næste transformation i SAP. Til maj forlader han sit operationelle virke. Hans mission er gennemført, og lidt for mange rejsedage væk fra familien var også en af grundene til opsigelsen.

Til gengæld bevæger han sig nu ind på en ny kurs, hvor han som bestyrelsesmedlem vil hjælpe andre virksomheder med robuste strategier, nu hvor digitaliseringen vender op og ned på alt. Han mener, at det vil ramme mange flere.

“Selv en minevirksomhed som Rio Tinto, som jeg besøgte i Australien, bruger i dag robotter til minearbejdet. De søger ikke længere minearbejdere, men dataloger,” siger han.

Ofte handler det grundlæggende om at tænke på en helt ny måde og begrave gamle antagelser.

“Jeg plejer at sige: Hvis du er i et hul, så hold op med at grave. En gang imellem må man som leder stille sig op og se hele landskabet, og spørge sig selv, om de antagelser, man har, stadig holder,” siger han. 


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu