Hvis du sigter efter stjernerne, rammer du nok månen

DIGITAL OMSTILLING Stifteren af den århusianske startup WasteHero havde meget ambitiøse mål, inden han tog til Silicon Valley sidste år. Nu viser det sig, at det er gået endnu bedre. 

Foto: Arthur Cammelbeeck
Peter Hesseldahl

MM Special: 4 danske startups

Mandag Morgen har gennem et år fulgt fire danske startups og deres kamp for at slå igennem.

Danske startups skal lære at tænke stort

Man skal løse et virkeligt problem

I Danmark kan man stadig få respekt for at bygge en sund forretning, men i Silicon Valley er det 100 procent unicorn eller intet. 

Hussam Mansour
CEO og medstifter af Wastehero

Det handler om, hvor stor din virksomhed kan tænkes at blive

Hvis du sigter efter stjernerne, rammer du nok månen

Vil hunde spille computerspil? Man ved aldrig

WasteHeros løsning passer perfekt med en række af tidens vigtige udviklinger: smart cities, internet of things og bæredygtighed. Firmaet laver sensorer og software, som kan bruges til at overvåge skraldespande, så man kun behøver at tømme dem, når de er fyldt. 

Det kan både spare penge og kørsel – og som Hussam Mansour, den 27-årige CEO og medstifter af Wastehero, konstaterer, er det ikke svært at skaffe kunder til det. 

Så det er gået stærkt det seneste år, endda bedre end Mansour forventede. Antallet af medarbejdere er tredoblet, og Mansour fortæller, at der er lavet aftaler med 70 kunder i 30 lande. Nu skal der leveres.

WasteHero blev stiftet af Hussam Mansour og hans gamle ven Khaled Saied i 2017. De var begge ingeniørstuderende, og de besluttede sig for at undersøge, om man kunne forbedre effektiviteten af renovation ved at forsyne affaldscontainere med en sensor, der kan sende besked, når den trænger til at blive tømt.

Hussam Mansour kunne fra klasselokalet på Aarhus Universitet se, at affaldsvognene kom og tømte containere to gange om ugen, uanset om de var halvtomme.

”Jeg tænkte, at der var et stort behov for en smartere løsning. Siden har vi fundet ud af, at ni ud af ti affaldscontainere tømmes forkert – enten fordi de er halvtomme, eller fordi de er alt for fulde,” fortæller han. 

Sensoren er egentlig den mindst avancerede del af det system, WasteHero har udviklet. Den får WasteHero fremstillet i Kina. 

Der, hvor virksomheden især skiller sig ud, er på den software, der bruges til at få overblik over tilstanden af hundreder eller tusinder affaldscontainere, og på navigationssystemet, der kan planlægge den mest effektive rute for renovationsvognene. 

I 2018 fik WasteHero den første kontrakt med Herning Kommune. Man installerede sensorer i 150 af kommunens containere til brugt glas, og det viste sig, at der virkelig var store besparelser, når man kunne slippe for at tømme halvtomme containere. I dag er omkring 400 containere i Herning forsynet med en sensor. 

WasteHero har efterfølgende solgt idéen til otte andre byer i Danmark, og til en lang række store renovationsselskaber i udlandet. Supermarkedet Aldi forsøger, om systemet kan bruges, så det kan nøjes med at tilkalde renovationsselskabet, når der er behov for det. 

Man skal ikke sove

Allerede tre uger efter SCALEit-forløbet på Innovation Centre Denmark i Silicon Valley sidste år vendte Mansour tilbage og blev i USA i en måned, hvor han talte med potentielle kunder, investorer og andre, der kunne inspirere yderligere. 

Hussam Mansour har taget det amerikanske budskab om at tænke stort til sig. 

”I Danmark kan man stadig få respekt for at bygge en sund forretning, men i Silicon Valley er det 100 procent unicorneller intet. Det er en tankegang, der kommer naturligt derovre, når man begynder at skulle fortælle historien til andre, der skal forestille sig, hvor man er henne om fem eller ti år. Så mærker man, at det er nødvendigt at tænke stort,” siger Hussam Mansour. 

”Jeg har fundet ud af, at hvis du sigter efter stjernerne, så rammer du nok månen. Hvis du siger: I 2020 skal jeg være i 50 lande, så når du måske ud i 30 lande. Hvis du siger: Jeg skal være i Danmark og måske i Sverige, så er det dér, du kommer til. Du når de mål, du sætter dig.” 

”Man skal selvfølgelig passe på ikke gabe over for meget, og man skal være økonomisk ansvarlig, men man skal også være mentalt gearet i teamet til, at man gør, hvad man kan for at vækste. Man skal blive ved med at overveje, hvordan vi kan forretningsudvikle mere, sætte flere ting i gang. Man skal ikke sove. Man skal ikke sige: Det her er godt nok,” mener Mansour.

For tiden betyder WasteHeros fokus på vækst imidlertid, at man bevidst ikke gør noget for at sælge, og i stedet bruger kræfterne på at få gjort produktet solidt. 

”Hvis du ved, at du skal scale up globalt, skal du have strømlinet en masse processer og gøre dig klar til at producere, du skal shippe software, have manualer klar og så videre. Når du ved, at kunderne er der, så må du gøre klar til at tage imod dem,” siger Mansour.   

Du skal være i visionen, når du kommunikerer 

WasteHero har lokaler i forskerparken Incuba på havnefronten i Aarhus i den futuristiske Navitas-bygning, der også huser Aarhus Universitet og Maskinmesterskolen.

Da Mandag Morgen talte med Hussam Mansour for et år siden, var hans største bekymring at skaffe kvalificerede medarbejdere og at skaffe finansiering til at skalere. Begge dele viste sig at gå ganske godt. 

Mansour har arbejdet på at få en stor investor om bord, og det ser ud til at lykkes – om end Mansour ikke har lyst til at fortælle om udfaldet endnu. Hidtil har WasteHero

klaret sig med funding fra Innovationsfonden og EU’s Horizon 2020-program.

WasteHero har, som man siger, ’bootstrapped’ – virksomheden har hevet sig selv op ved støvle-stropperne og egne midler. 

”Det er en øvelse at få tingene gjort på en smartere og billigere måde, og sådan er det i alle startups. Det handler om at tænke ud af boksen og være god til at få råd og hjælp, når man ikke kan selv.

Man skal jo bruge penge, men det drejer sig om at finde nye måder at gøre de ting på, som egentlig er dyre. Der er altid en hurtigere og billigere måde. Hvis man skal designe noget nyt, så behøver man måske ikke at bruge et designbureau, man kan godt lige klippe-klistre selv i powerpoint eller bruge en digital freelanceplatform som Upwork til at finde nogen, der kan gøre det for dig,” siger Mansour.

Hvad har du lært gennem det seneste år som startup? 

”For en iværksætter er det vigtigt, at du bliver domæneekspert meget hurtigt, især hvis du skal sælge, både over for kunder og investorer. Det giver credibility, at du virkelig ved, hvad du taler om, og at du har en forståelse for markedet. Det gør, at du bedre kan positionere dig, tænke langsigtet, og finde et blue ocean-segment i markedet, hvor der ikke er andre virksomheder, der arbejder, ”siger Mansour. 

”Jeg har også lært, at man skal ’være i visionen’ i sin kommunikation. Hvis du gerne vil bygge noget meget stort, og når du som stifter skal ud at sælge eller præsentere, så er det vigtigt at overveje, hvordan du kommunikerer den vision ud. Det gør, at du fra en tidlig start kan differentiere dig, uden at du nødvendigvis har alt helt på plads,” siger Hussam Mansour.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu