Hvordan kan man lede menneskeligt og ansvarligt og samtidig skabe overskud?

Ansvarlighed er blevet noget, enhver leder skal bekende sig til. Yngre generationer stiller store, principielle krav til virksomheder, arbejdsplads og chefer. Og topledelserne har taget FN’s verdensmål til sig. Nu er spørgsmålet bare, om det hele kan betale sig.

Ordet ansvarlighed er vel egentlig lidt distancerende. Det er merkantilt, og det smager af jura. Prøv lige at sige det højt: an-svar-lig-hed. Det er næsten, som om der står en løftet pegefinger foran dig, ikke sandt?

Sådan har alverdens topledere sandsynligvis haft det, men kun lige indtil for ganske nylig. For de seneste tre måneder har vi set tre markeringer, der varsler store forandringer i fremtidens virksomhedsledelse. De er faldet som perler på en snor, både hertillands og oversøisk, og lad os starte med den, der er længst væk.

I august ændrede 181 CEOs fra USA's største virksomheder deres fælles formålsparagraf, så de fremover skal skabe værdi for alle deres stakeholders, det vil sige kunder, medarbejdere, investorer og, ja, samfundet i det hele taget.  

Login