International uddannelsesekspert: Hvorfor er den danske folkeskole så middelmådig?

Den danske folkeskole løfter hverken elevernes faglighed eller den sociale mobilitet for de mest udsatte børn. I lande som Estland, Canada og Finland forholder det sig lige omvendt. Ugebrevet Mandag Morgen har talt med uddannelsesekspert Pasi Sahlberg og fået hans forslag til, hvordan danske uddannelsespolitikere kan styrke kvalitet og mobilitet i folkeskolen. Ifølge den internationalt anerkendte Harvard-professor er nationale tests og frit skolevalg ikke vejen at gå.

Vil man benchmarke Danmark op imod lande, som med fritvalgsordninger, konkurrence mellem skoler og nationale tests har styrket kvalitet og mobilitet i deres uddannelsessystem, så skal man lede meget længe. De lande findes nemlig ikke. Der er ingen evidens for, at sådanne tiltag har styrket fagligheden eller den sociale mobilitet i nogen skolesystemer. Faktisk viser nyere studier fra OECD tværtimod, at f.eks. tests reducerer et lands PISA-score og uddannelsesmobilitet.

Sådan lyder opråbet til danske uddannelsespolitikere fra den internationalt anerkendte finske Harvard-professor og uddannelsesforsker Pasi Sahlberg.

Ugebrevet Mandag Morgen mødte ham i Billund i april, hvor han var hovedtaler på LEGO Fondens årlige LEGO Idea Conference. Det er en begivenhed, der hvert år samler 300 uddannelsesforskere, praktikere og embedsmænd fra hele verden for at drøfte, hvordan børns leg, læring og kreativitet kan styrkes og understøtte uddannelsessystemer verden over. Her modtog Pasi Sahlberg LEGO Fondens LEGO Pris, der tildeles uddannelsesfolk, der har gjort en særlig indsats for at fremme børns leg, læring og kreativitet. Se tekstboks.

Login