Kooperativer med Uber-ambitioner vil gøre platformsøkonomien social

Som modvægt til de profitdrevne og monopolsøgende platformsvirksomheder fra især Silicon Valley er en gryende kooperativ modbevægelse i gang, der primært drives af samfundsværdien. Det kan være med til at redde deleøkonomien, siger eksperter.

I kampen for ordentlige arbejdsvilkår for løsarbejdere, der arbejder gennem digitale platforme som Uber og Upwork, er det gode gamle kooperativ ved at finde ny relevans. I Canada, USA og flere steder i Europa bliver nye såkaldte platformskooperativer udviklet og udbredt som et modsvar til prekariatstendenserne i de store platformsvirksomheder, hvor enkelte Silicon Valley-virksomheder og deres investorer skummer fløden som mellemmænd for arbejde udført gennem deres apps af chauffører, rengøringsfolk og andre typer freelancere og løsarbejdere.

For fotografer og videomagere er der eksempelvis i Canada over de seneste år opbygget et slagkraftigt fotografkooperativ, Stocksy, der omsætter for omkring 8 millioner dollar om året og både giver højere royalties til sine tilknyttede fotografer end de nærmeste kapitalistiske konkurrenter og fordeler det årlige overskud ligeligt mellem sine medlemmer.

Og i San Fransisco i USA er serviceplatformen Loconomics godt på vej frem. Den favner endnu bredere end Stocksy og har i princippet kapacitet til at formidle arbejdsopgaver af alle typer – rengøring, håndværk, transport, undervisning, babysitning osv. – meget på samme måde som de etablerede mastodonter på markedet Upwork og TaskRabbit. Men Loconomics er alligevel fundamentalt anderledes.

Login