Nye veje til vækst i bæredygtige virksomheder

Det går godt for mange socialøkonomiske iværksættere, og mange missionsdrevne virksomheder står over for deres første store vækstspring. Men stifterne glemmer ofte at sikre, at missionen kan overleve, når virksomheden får succes og tager store væksthop. ”Hvis ikke missionen er forsikret i forretningsmodellen, så ryger missionen under vækstfasen,” siger Kevin Doyle Jones, der er en erfaren ventureinvestor med speciale i at investere i grønne og socialøkonomiske virksomheder. Iværksætterne bør fra start vælge en vækststrategi, der sikre den oprindelige mission, lyder rådet fra eksperterne. 

Tidligere, når isglade amerikanere købte is hos isproducenten Ben & Jerry’s, blev iskuglerne ofte trillet og serveret af tidligere bandemedlemmer i jobtræning. Social ansvarlighed var en del af Ben & Jerry’s dna. Men så kom Unilever til og opkøbte Ben & Jerry’s, og fra da af var det slut med jobtræningen bag disken for de tidligere kriminelle. Fødevaregigantens rationale var enkelt: Det gjorde ingen positiv forskel for kunderne, at isen blev serveret af tidligere bandemedlemmer. Det var ikke en værdi, der skabte mere omsætning, og de fleste kunder kendte slet ikke til ekspedienternes fortid.

Ben & Jerry’s oprindelige mission om at vise social ansvarlighed over for marginaliserede på arbejdsmarkedet kunne ikke overleve den vækst, som Unilever gav brandet. I hvert fald ikke den del, der gik på at jobtræne tidligere kriminelle.

“Forretningsmodellen beskyttede ikke missionen, så da Unilever foretog et ryk med Ben & Jerry’s, blev virksomheden også rykket væk fra den oprindelige mission,” fortæller Kevin Doyle Jones. Han er medstifter af netværksorganisationen The Social Capital Markets og stifter af det amerikanske ventureselskab Good Capital med speciale i investeringer i sociale virksomheder.

Login