Rådgivere i åben krig om topchefens digitale agenda

Ledere har brug for digitale løsninger, som ikke eksisterer endnu, og rådgiverne har indledt en vild jagt på den gyldne formel.

Der udspiller sig en sand krig i kulissen blandt topchefernes mest betroede rådgivere. Mens ledelserne i landets største virksomheder jagter nye digitale forretningsområder, har konsulenterne sat jagten ind på at blive førende på den digitale agenda, som fylder mere og mere på ledelsesgangene. Målet er at finde den hellige gral inden for innovation.

Det er selve formlen på kreativitet og digital nytænkning, som konsulenthusene i disse år eksperimenterer med og prøver at koge ned til en træfsikker model. Virksomheder som Mærsk, Danske Bank og Ørsted satser og eksperimenterer med at udvikle forgreninger af forretningen, som kan komme de digitale hurtigløbere i forkøbet, og konsulenterne står på spring for at hjælpe til.

Det er den slags innovation, virksomheder efterspørger, men den endelige løsning er ikke fundet endnu. Derfor satser konsulenthusene massivt på eksperimentelle nye rådgivningsmodeller, som ofte bliver lagt ud i eksterne selskaber og bemandet med alt fra antropologer til dataspecialister. Se figur 1.

Login