Set, læst og hørt: Bjørn Bredal

Bjørn Bredal anbefaler det nyoversatte epos Gilgamesh, hvis man lider af undergangsbevidsthed og så skal du høre Herbert Pundiks livshistorie som podcast.  

Bjørn Bredal

Bjørn Bredal forstander på Johan Borups Højskole

Han er formand for Wilhelm Hansen Fonden, der støtter dans, musik og teater. Han er cand.mag. i fransk og har desuden læst musik og statsvidenskab i Paris og journalistik i Oxford.

Læst for nyligt

Mange af mine højskoleelever lever med undergangsbevidsthed, en fornemmelse af forestående apokalypse. Det er et eksistentielt vilkår, som jeg går og grunder over og taler med eleverne om. Og det har muligvis været med til at gøre læsningen af det store, pragtfuldt nyoversatte Gilgamesh-epos så vedkommende. 

Gilgamesh er jo historien om syndfloden. Gilgamesh var konge af den babylonske by Uruk. ”Han var en mægtig flodbred, sine troppers beskytter”, men han var også en rastløs hersker, der misbrugte sin magt og forgreb sig på alle unge mænd og kvinder: ”Han gjorde Uruks ungdom frygtelig nedtrykt, uheldssvangert.”

Guderne besluttede at tøjle ham ved at skabe ham en modpart, Enkidu, en mægtig elsker (seks dage og syv nætters uafbrudt samleje med forførersken Shamhat). Spillet mellem de to helte, som i mere end én forstand vikler sig ind i hinanden, og eposset om deres enorme erobringer og ulykker, som guder, vismænd og forførersker følger og forfærdes over, er grænseløst fascinerende og vedkommende.

Hørt for nyligt

Herbert Pundik, er en af mine store helte. Pundik var Politikens chefredaktør i små 25 år, men boede i alle årene i Tel Aviv, hvorfra han pendlede til København. Og det gør han stadig, pendler fra Mellemøsten.

Nu har Pundiks gamle redaktion på Rådhuspladsen produceret fire formidable podcasts, hvor han fortæller om sig selv og sin jødiske slægt. Politikens Nils Thorsen interviewer Herbert Pundik både på det lille kontor, han stadig har på bladet, og hjemme i Tel Aviv, hvor han bor med sin Sussi. Det er gribende fortællinger om at være flygtning, om at være i krig og om at være en far, der mister sin søn.

Som medieforbruger lever jeg lidt i et parallelsamfund, for det er fransk radio, jeg først og fremmest lytter til. Hver lørdag er jeg helt afhængig af filosoffen Alain Finkielkrauts program ’Répliques’ på kanalen France Culture.

Set for nyligt 

Forleden fredag var jeg i DR Koncerthuset, hvor vi hørte Radiosymfoniorkestret spille ’Symphonie Fantastique’, det kæmpestore værk fra 1830 af Hector Berlioz. Det er et vildt fascinerende stykke symfonimusik, som i fem satser beskriver et kunstnerliv og et menneskesind, dansende, drømmende, døende. Orkestrets italienske chefdirigent, Fabio Luisi, havde både musikken, salen og musikerne i sin hule hånd. Det var virkelig en koncert i verdensklasse.

Omtalte personer

Bjørn Bredal

Forstander, Johan Borups Højskole, formand, Wilhelm Hansen Fonden
cand.mag. i fransk og musik (Københavns Uni. 1984)


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu