Store virksomheder vil booste fremtidens vækstkometer

Landets største selskaber agerer både testkunder, mentorer og giver markedsadgang til de medvirkende virksomheder i Scale-Up Denmarks vækstprogram, der netop har rundet år ét.

Fra Danfoss, Grundfos, SE og Kamstrup til Arla, A.P Møller - Mærsk og Novo Nordisk.

Landets største virksomheder har for længst erkendt, at det er afgørende for de store selskabers innovationskraft og -evne at være tæt på vækstlaget i dansk erhvervsliv.

Derfor er alle de store virksomheder gået aktivt ind i den nationale vækstsatsning, Scale-Up Denmark.

På fem år skal vækstinitiativet sikre, at der skabes ikke færre end 1.500 nye job i Danmark og en meromsætning på 2,5 mia. kr. i de flere end 355 virksomheder med størst vækstpotentiale, der skal gennem væksttræningsforløbet i et af landets 12 elitetræningscentre. Se tekstboks.

Scale-Up Denmark

Scale-Up Denmark er et nationalt vækstinitiativ, der sigter på at give små og mellemstore danske virksomheder, der allerede har både kunder og omsætning, et vækstboost.

Det er de fem regioner og Erhvervsstyrelsen, der står bag initiativet. Forløbet har kørt i godt et år og ligger i forlængelse af Danske Regioner og Mandag Morgens projekt 'Fra startup-nation til scaleup-nation'.

I alt er der nu etableret 12 elitecentre fordelt over hele landet, som har hver deres speciale inden for eksempelvis fødevarer, cleantech, robotteknologi og oplevelsesøkonomi.

De foreløbige erfaringer fra programmerne lyder, at hver vækstpotente virksomhed kræver sin håndholdte og skræddersyede vækstopskrift.

Fælles for alle centre er dog det tætte samarbejde med det etablerede erhvervsliv, der skal skabe stærke økosystemer og understøtte innovation i de forskellige brancher.

Kilde: Scale-Up Denmark

En række af de mange nye jobs skal ske i landets yderområder. Som en af partnerne, energi- og teleselskabet SE med hovedsæde i Esbjerg, udtrykker det:

”Det her handler om at skabe pipeline. Både i form af at tiltrække talent til regionen og i forhold til at skabe et stærkt disruptionmiljø, vi som virksomhed kan blive inspireret af. Samtidig synes vi, at vi med vores kræfter og muskler har en forpligtelse til at hjælpe med at løse nogle af samfundets helt store udfordringer som digitalisering og bæredygtighed. Det kan vi ved at støtte op om Scale-Up Denmark,” siger direktør i SE, Niels Duedahl.

Samme begrundelse for at gå med i initiativet lyder fra Grundfos, der mener, at store virksomheder skal opildne startup-kulturen herhjemme.

”Vi er gode til at skabe startups herhjemme. Men flere skal frem og vokse sig større. Som stor virksomhed bliver vi både klogere og inspireres af de nye dynamoer. Derfor skal landets store virksomheder gå forrest i at styrke vækstlaget,” siger Kim Nøhr Skibsted, der er koncerndirektør for kommunikation og Public Affairs i Grundfos.

LÆS OGSÅ: Danmarks mest skalerbare virksomhed laver 3D-printere

Vækst i økosystem

De store virksomheder er ikke bare kransekagefigurer på den storstilede Scale-Up Denmark-satsning. De fungerer helt konkret og meget aktivt som mentorer, som testkunder for deltagervirksomhedernes vækstplaner og ikke mindst ved at stille viden og værktøjer til rådighed, der kan give vækstkometerne en genvej ud i verden.

”De store kommer med en masse erfaring om, hvad der virker i netop den enkelte industri. De er gode til at produktmodne, har gode kanaler til markedet og et etableret kvalitetssikringssystem, som de små kan nyde godt af. Til gengæld får de store adgang til innovationskraft og agilitet hos de små,” siger Lisbeth Valther, der er CEO for Scale-Up Denmark og Next Step Challenge, der fra Esbjerg driver to Scale-up Denmark elitecentre.

Accelerace med hovedsæde i København driver fem af Scale-Up Denmarks elitecentre, og her bruger man de store virksomheder, når selskaber med vækstpotentiale skal udvælges til at være kandidater i vækstforløbet som mentorer og sparringspartnere og ikke mindst som pilotkunder for både den teknologi og forretning, deltagerne kommer med.

”Målet er, at deltagerne får bygget en endnu mere skalerbar forretning end den, de kom med, og at vi får eksperimenteret helt konkret med forretningsmodellen, så vi ved om den holder og derfra finde kunder at teste skaleringsmodellerne på,” fortæller Peter Torstensen, der er direktør hos Accelerace.

Efter det første år i træningslejr har godt halvdelen af de vækstvirksomheder, der har været i forløb hos Accelerace’ centre nu fået en hovedinvestor med, som kan stå i spidsen for, at de fremadrettede vækstplaner kan realiseres.

Investorerne har netop investeret i vækstvirksomhederne på baggrund af den vækstplan, der er udarbejdet i træningsforløbet, og som indeholder helt klare mål for, hvor vækstvirksomheden nu skal hen på alt fra eksport til vækst i omsætningen og i antallet af nye medarbejdere.

”Den halvdel, der ikke har en hovedinvestor, følger vi stadig op på, men vores opgave er, at virksomhederne får opbygget en ledelse, der kan håndtere det videre forløb selv,” siger Peter Torstensen.

Rammer også ejerledere

Konklusionen fra flere af de virksomheder, der har været igennem et forløb lyder, at det har givet dem et vækstboost, som de ikke egenhændigt ville have været i stand til at gennemføre tilsvarende på så kort tid.

”Som ejerleder kan man godt være lidt egenrådig og derfor svær at nå med sådan et acceleratorforløb. Vi vil gerne se tingene fra vores egen vinkel. Men jeg sagde alligevel ja til et forløb for at få nogen udefra til at udfordre os. Og det har både været en øjenåbner og en vild proces. Vi ville ikke have nået den vækst, vi har i dag så hurtigt uden forløbet,” fortæller Henrik Thorsen, der er direktør for Energy Cool, og som bl.a. havde energi- og televirksomheden SE med i sit mentorkorps.

Helt konkret har Energy Cool gennem det sidste år fordoblet antallet af nye kunder, der er kommet til i forhold til året før.

”Det kunne vi nok selv have nået også. Men det ville have taget meget længere tid. Det her har været vækst på turbotid,” siger Henrik Thorsen.

Energy Cool var en af de i alt ti virksomheder, der i torsdags dystede om titlen som den virksomhed i landet med størst Scale-Up potentiale blandt kandidater fra alle landets Scale-Up Denmark centre. Efter det nu afsluttede vækstforløb melder Henrik Thorsen sig klar til at gå endnu mere ud i verden med de teknologier, som virksomheden sælger til bl.a. fiber- og teleindustrien.

”Nu har vi bagagen og setuppet til at gå ud,” konstaterer Henrik Thorsen.

Global startup

Modsat Energy Cool, der allerede var en veletableret virksomhed med vækst i både omsætning og kunder, da virksomheden kom med i Scale-Up Denmark-forløbet ”Energieffektive teknologier”, så er en anden af kandidaterne i vækstkonkurrencen, ChefMade, helt nyetableret.

ChefMade gik i februar i år i luften med Danmarks første private dining-platform, hvor private kan booke udvalgte kvalitetsrestauranter til at stå for gæstemaden i hjemmet. Platformen minder dermed om andre platformstjenester som booking.com og er med i konkurrencen på grund af det globale skaleringspotentiale.

Efter ChefMade kom med i Scale-Up Denmark-forløbet, har selskabet fået kendte startup-investorer som Jesper Buch og Morten Larsen med i ejerkredsen. Begge investorer har bl.a. en fortid i Just-Eat. I forløbet hos Scale-Up Denmark har stifterne af ChefMade også fået tæt sparring af den tidligere medstifter og direktør i Wupti.com, der i dag er en del af Accelerace.

”Det har virkelig været et elitetræningsprogram, som har åbnet døre for os at være med i. For når du er med her, så signalerer det også, at du mener noget med din forretning,” siger Christoffer Tellefsen, der er medstifter og direktør i ChefMade.

Konkret har ChefMade siden februar i år skabt tre nye fuldtidsarbejdspladser og opjusteret budgettet to gange, og selskabet sigter nu mod at gå udenlands medio 2018, lyder ambitionen videre.

I alt har 1.717 danske virksomheder fået screenet deres skalerings-potentiale i løbet af Scale-Up Denmark programmets første leveår. 63 virksomheder er lige nu i gang med et konkret vækstforløb, og 37 selskaber har været igennem og er nu klar til videre vækst.

LÆS OGSÅ:

Danmarks mest skalerbare virksomhed laver 3D-printere

Rapport: Fra startup-nation til scaleup-nation

Vækstopråb til regeringen: Fokuser på skalering af virksomheder

Her er Danmarks oversete vækstlag

Rapport: Vækstdanmark 2025

Forrige artikel Vestager: Dansk mediepolitik skal tænkes globalt Vestager: Dansk mediepolitik skal tænkes globalt Næste artikel Danmarks mest skalerbare virksomhed laver 3D-printere Danmarks mest skalerbare virksomhed laver 3D-printere