Sydkorea vil have en prominent plads i metaverset

Metaverse, virtual reality, augmented reality og extended reality har fået langt større opmærksomhed efter Facebooks navneændring til Meta og Mark Zuckerbergs store strategiske fokus på at forvandle internettet til et tredimensionelt univers, man træder ind i.

I Sydkorea brager teknologien bag metaverse fremad. Landet har allerede opnået en stærk position i metaverse igennem den veletablerede spilindustri, hvor Sydkorea længe har været en af verdens førende producenter.

Den trendsættende koreanske popkultur spiller også en rolle. Musikindustrien er i fuld færd med at nytænke teknologi i deres forretning. Allerede i 2020 lancerede det koreanske boyband BTS deres sang Dynamite på spilplatformen Fortnite, og andre store koreanske brands bruger jævnligt metaverse til at interagere med deres fans.

Her er den koreanske platform Zepeto det centrale medie. Med over 200 millioner brugere på verdensplan er Zepeto.me den markedsledende metaverse-platform i verden. I den virtuelle verden kan venner interagere, og der handles flittigt i tøjbutikker som H&M og Gucci for at udsmykke de digitale avatarer.

Metaverset er en verden, hvor kun ens fantasi og kreativitet sætter grænsen for, hvad der er muligt. I metaverset får tid, sted og former en ny mening, og dette byder på nye muligheder for at ændre vores brugsmønstre på tværs af industrier i utallige retninger. 

Det kan være svært at forstå, hvordan denne fremtid kommer til at se ud, men faktisk blev vi i de tidlige 2000’er introduceret til en form for metaverse. Metaverse går helt tilbage til spilplatforme som Nintendo Wii, hvor man aktivt kan spille tennis, bowling og mange andre spil igennem en avatar.

Senere eksempler inkluderer Pokémon Go, hvor man i augmented reality kunne fange pokémons igennem sin telefon i sit eget nabolag. Det er med baggrund i teknologier som disse, at der i dag videreudvikles på fremtidens metaverse-platforme. 

Regeringens roadmap for udviklingen af metaverse

De koreanske myndigheder har set potentialet. Det sydkoreanske ministerie for Science and ICT har netop fremlagt et roadmap for at støtte udviklingen af metaverse-teknologi- og tjenester. Planen omfatter blandt andet et akademi til uddannelse af talenter og etableringen af sikre rammer for brugerne i metaverse.

Målet er at gøre Sydkorea til det femtestørste metaverse-marked i 2026 – ambitiøst i betragtning af, at Sydkorea har en befolkning på 51 millioner indbyggere.

Ifølge Science and ICT-minister Lim Hye-Sook forventer Sydkorea at skabe 40.000 nye arbejdspladser, som skal specialisere sig i at udvikle forskellige metaverse-relaterede platforme. Udviklingen af metaverse skal være med til at accelerere digitaliseringen af den offentlige sektor i Sydkorea, primært indenfor uddannelse, offentlig forvaltning, hospitalsvæsnet, turisme, kultur og E-commerce.    

Ministeriet for Science and ICT oprettede sidste år en metaverse alliance for at koordinere og facilitere udviklingen af platforme for virtual reality og augmented reality. Indtil videre har 500 virksomheder, inklusive store konglomerater som Samsung, Hyundai Motors og SK Telecom, tilsluttet sig alliancen.

Forventningerne er store, for der ses potentielle forretningsmuligheder i næsten enhver industri – metaverse handler bestemt ikke kun om spil-verdenen. 

I hovedstaden Seoul har den lokale regering investeret omkring 15 milliarder kroner i projektet ”Seoul Vision 2030”. Grundstenen i visionen om byens fremtid er netop opførelsen af en metaverse-platform, som fra 2023 skal tilbyde en borgerservice, hvor man kan håndtere diverse borgerhenvendelser gennem kommunens virtuelle verden. Ifølge planen skal flere af byens største turistattraktioner og dertil ødelagte historiske monumenter genopføres i den virtuelle verden. 

I Sydkorea arbejdes der med digitalisering af smart cities, og også her får metaverse betydning, fordi man ved hjælp af virtuelle værktøjer som digital twins kan nytænke og simulere urbane områder, byggepladser og evakueringsscenarier. Det kan gøre byggeindustrien mere effektiv og vores byer mere bæredygtige. 

Danske iværksættere pitcher ideer i metaverse

Metaverset kommer også til at skabe en ny række politiske og etiske spørgsmål. Det er vigtigt med faste rammer i reguleringen af den nye industri, især i en tid, hvor den aktuelle globale debat om regulering af store teknologivirksomheder er i fuld gang.

Metaverse vil kunne berige virksomheder med endnu mere data, end vi kender det i dag. Den sydkoreanske regerings tidlige involvering i sagen er med til at danne et sikrere grundlag for brug og innovation i metaverset for virksomheder og forbrugere. 

På det danske innovationscenter i Seoul arbejder vi på at etablere en dansk-koreansk alliance for dialog om brugen af virtual reality og de forpligtelser, virksomheder har for at skabe et ansvarligt og sikkert virtuelt miljø.

Ganske oplagt har vi i den forbindelse også selv eksperimenteret med mulighederne i det tredimensionelle internet.

I vores virtuelle conference hall har vi senest haft danske startups til at pitche deres virksomheder til et panel af koreanske investorer, som i et Løvens Hule-format har vurderet og givet feedback til de lovende danske virksomheder.

I virtual reality kan man igennem sit headset opleve kropssproget fra virksomhedsejeren, som med håndfagter præsenterer sin forretningsmodel, og kigger man rundt i det virtuelle konferencelokale, kan man se publikummet nikke undervejs og klappe ved slutningen af præsentationen.

Innovation Centre Denmark arbejder også med virtuelle reality camps, hvor koreanske partnere har mulighed for at skabe dialog med danske virksomheder og interessenter, som de ellers aldrig ville møde.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu