Universitetsundervisning drukner i skizofren styring

Regeringens kvalitetsudvalg har langet hårdt ud efter universiteterne for at svigte de studerende og fokusere ensidigt på forskning. Men universiteterne bærer ikke ansvaret alene. Universiteternes ledere skal i dag navigere i et komplekst krydspres, hvor et hav af interessenter, incitamenter  og styringsinstrumenter trækker i hver deres retning – ofte med undervisningskvaliteten som den store taber. Eksperter og praktikere efterlyser nye incitamenter til at styrke undervisningen. Men flere fremhæver, at der især er brug for at sløjfe nogle af de gamle.

Forestil dig, at du er en hest. Du er spændt for en vogn, og adskillige egenrådige kuske hiver i hver deres tøjler: En vil have dig til højre, en anden til venstre. Den ene vil sætte dig i galop, den anden i trav. Foran dig dingler gulerødderne, bagved svinger de pisken.

Sådan er det at lede et universitet.

Billedet leveres af tidligere bestyrelsesformand for Roskilde Universitet Christian S. Nissen. Det er hans svar på et spørgsmål, som har hængt i luften, siden regeringens kvalitetsudvalg forrige uge afleverede sin tredje og sidste rapport: Har universiteterne svigtet deres ansvar for at levere god undervisning?

Login