Verdens mest innovative virksomheder er udpeget

Igen i år udpeger det amerikanske businessmagasin Fast Company verdens mest innovative virksomheder. LEGO’s spilportal Toy Pad sender firmaet ind på andenpladsen i gaming-kategorien.

Hvem er verdens bedste fodboldspiller – Lionel Messi eller Cristiano Ronaldo? Og hvilke kriterier skal man lægge til grund for afgørelsen? Skal spørgsmålet afgøres af objektive, målbare data, såsom antal mål og oplæg til mål per minut på banen? Eller skal det afgøres af mere subjektive forhold hos beskueren, såsom de to stjerners boldbehandling, sparketeknik, springkraft, elegance, udstråling og attitude? Eller af en kombination af det objektive og det subjektive? Og hvor meget skal de enkelte dele så hver især vægte? Den er svær, ikke sandt?

Overført på forretningsverdenen og den opgave, som det amerikanske medie Fast Company igen i år har sat sig for med deres rangliste The Most Innovative Companies of 2016, kan man stille samme spørgsmål: Hvordan afgør man, hvilke virksomheder der er verdens mest innovative? Og hvor meget skal målbare data som omsætning, indtjening, antal brugere, patenter og andet vægte i forhold til f.eks. den subjektive fascination af nye teknologiske landvindinger og produkter?

Verdens 10 mest innovative computerspilproducenter:

  1. Riot Games – for at bane vejen til den næste milliardindustri: e-sport.

  2. Lego – for deres Toy Pad, der gør børn i stand til at give legoklodserne nyt liv.

  3. Twitch – for at gøre deres streamingtjeneste uundværlig for spilindustrien.

  4. Disney – for at skabe interaktivt legetøj, der kan få børn til at bevæge sig mere.

  5. Oculus VR – for at løfte spiloplevelsen til det næste niveau.

  6. Sony – for vedholdende at udvikle og perfektionere spillet ”The Last Guardian”.

  7. Nintendo – for at revitalisere ”Mario”-spillet.

  8. Bungie – for spillet ”Destiny”.

  9. Bethesda Softworks – for at dominere konsol- og mobilplatforme med ”Fallout”.

  10. Zero Latency – for deres virtual-reality verden fyldt med zombier.


Kilde – “The Most Innovative Companies of 2016”, fastcompany.com.

Fast Companys løsning har, som noget nyt i år, været at supplere de subjektive input fra magasinets mange skribenter og redaktører med data leveret af softwarevirksomheden Quid, der har specialiseret sig i big data-analyser. Quids software er i stand til at aflæse millioner af artikler, blogs, virksomhedsprofiler og patenter og organisere disse data, så de danner et visuelt, topografisk innovationsoverblik over de undersøgte sektorer, herunder hvilke virksomheder der driver innovationen frem, og hvilke der er bedst til at lave forretning ud af den. Efterfølgende er det samlede materiale blevet vurderet og virksomhederne rangeret af den redaktionelle ledelse, og dermed er årets lister inden for i alt 35 kategorier, lige fra arkitektur og droner, over live-events og medier, til rejser, sport og uddannelse, blevet til.

Den eneste danske virksomhed, der er fundet innovativ nok til at få plads på en af de mange ranglister, er LEGO. Den familieejede legetøjskoncern løber med andenpladsen i gaming-kategorien efter den amerikanske spiludvikler Riot Games, men foran giganter som Disney, Sony og Nintendo. Det skyldes primært introduktionen af videokonsolspillet LEGO Dimensions i efteråret 2015, der via en såkaldt Toy Pad gør det muligt for spillerne virtuelt at bygge med de traditionelle klodser og blande deres favoritkarakterer fra en række velkendte universer som Ringenes Herre, The Simpsons og Scooby-Doo på kryds og tværs i selve spillet.

Den fineste rangliste er dog selvfølgelig den, der kårer DEN mest innovative virksomhed på tværs af samtlige kategorier. Og her løber det New York-baserede onlinemedie BuzzFeed med æren for dets evne til at ruske op i den globale medieindustri, som der står i den ultrakorte motivation. På de efterfølgende pladser kommer velkendte navne som Facebook, Uber, Netflix, Amazon og Apple. Den højest rangerede ikke-amerikanske virksomhed er den kinesiske telegigant Huawei på 13.-pladsen, som belønnes for at iklæde sig førertrøjen i den globale konkurrence på markedet for mobiltelefoner.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu