Virksomheder efteruddanner i stor stil medarbejdere på onlinekurser

Det skal være slut med at rive kostbare dage ud af arbejdskalenderen for at sidde på skolebænken i en fjern campus langt væk fra bopælen. Nu kan virksomhederne klæde deres ledere og medarbejdere bedre på ved hjælp af skræddersyet digital undervisning.

Et af verdens største og førende erhvervsuniversiteter, INSEAD, er det seneste eksempel på, hvordan den globale onlinebølge breder sig med stadig stigende styrke. INSEAD har oprettet et nyt undervisningstilbud, hvor virksomheder kan undervise ansatte ved hjælp af store tilpassede onlineprogrammer.

[graph title="Trendsætterne" caption="Figur 1  " align="right" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/3ca4e-tka_fig01_trendsaetterne.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/c8c66-tka_fig01_trendsaetterne.png" text="På bare tre år har Coursera haft næsten 12 millioner kursister."]Kilde: Coursera, Udacity og edX. [/graph]

Undervisningen er bygget op omkring videooptagelser af skolens underviseres forelæsninger. De enkelte forelæsninger er optaget specielt til hver virksomhed og med et lille publikum fra målgruppen. Desuden er der indlagt forskellige quizzer og digitale diskussionsfora.

INSEAD har i dag campusser i Europa, Asien og Mellemøsten. Men som lederen af INSEAD, dekan Ilian Mihov, udtrykker det:

”Jeg bliver ofte spurgt, hvor INSEADs næste campus vil blive placeret. Jeg er mere og mere overbevist om, at vores næste campus er digital,” siger han.

INSEAD har allerede lavet aftaler med de to store globale mastodonter it-koncernen Microsoft og konsulentvirksomheden Accenture om at uddanne deres ledere og ansatte. Samarbejdet med Microsoft er længst fremme.

Parterne havde deres første møde i april sidste år og underskrev en kontrakt i maj. Forelæsningerne blev optaget på video i juni, redigeret i juli, testet i august og lanceret i oktober. Microsoft lukkede i første omgang for tilmeldingen, da 1.000 ansatte var tilmeldt. Af dem gennemførte 85 pct. kurset. Nu skal tusindvis af andre Microsoft-ansatte gennem et lignende forløb.

Det samme er tilfældet med de ansatte i rådgivningskoncernen Accenture. De første 1.000 ledere skal efter planen på kursus fra juni i år, hvorefter yderligere 2.000 følger trop kort tid efter.

Kæmpe globalt marked

Det nye pædagogiske tilbud fra INSEAD er blot det seneste eksempel på en tendens, der spreder sig hastigt. Markedet for uddannelse af medarbejdere skønnes alene i USA at udgøre op imod 70 milliarder dollars ifølge en analyse fra Deloitte.

Men de førende globale erhvervsuniversiteter – de såkaldte top tiers som Stanford, Harvard og Wharton – skønnes blot at kunne opfylde 5 pct. af virksomhedernes uddannelsesbehov ad traditionel vej, hvor man møder op fysisk. Ved at bruge nye digitale undervisningsplatforme kan de derfor øge adgangen af studerende og sikre sig et større marked.

Andre førende erhvervsuniversiteter og andre universiteter har da også kastet sig over området og bl.a. sikret sig aftaler med forskellige partnere i vækstøkonomierne i Afrika syd for Sahara og i det centrale og sydøstlige Asien.

London Business School har f.eks. landet en kontrakt på 38 millioner dollars om at levere et lederskabsprogram for ledere i Kuwait Petroleum Company. HEC Paris i Frankrig har for nylig lavet aftaler om at undervise ansatte i nogle af Elfenbenskystens statslige departementer og forskellige private virksomheder. Den britiske Henley Business School har lavet en kontrakt om at træne ansatte i det britiske finansråd – Financial Conduct Authority – via et undervisningsprogram baseret på fjernundervisning. Og Duke Corporate Education, der er en del af det amerikanske Duke University, har forskellige kunder i Afrika inden for brancher som banker, teleselskaber og naturressourcer.

Uddanner fremtidens medarbejder

De store kommercielle udbydere af onlinekurser som f.eks. Coursera, Udacity og edX øjner også gode muligheder for at udnytte virksomhedernes behov for at efteruddanne deres ansatte til at kunne tackle nye strategiske udfordringer.

Udacity samarbejder med forskellige store virksomheder som Facebook, Google og verdens største teleselskab AT&T, der gerne vil tiltrække dygtige medarbejdere med de rette kompetencer til konkrete job. AT&T har f.eks. betalt Udacity 3 millioner dollars for at udvikle en række kurser, i håb om at koncernen kan rekruttere nye talenter.

Udacity blev stiftet for godt tre år siden af den tidligere Google-forsker Sebastian Thrun, der bl.a. står bag den førerløse bil og Google-brillen. Virksomheden har foreløbig haft omkring 3 millioner kursister, hvoraf et enkelt kursus om kunstig intelligens alene havde over 150.000 deltagere.

Undervisningsplatformen Coursera går en anden vej. Siden lanceringen for godt tre år siden har Coursera haft knap 12 millioner kursister på et af sine mange vidt forskellige onlinekurser, hvor de kan blive undervist gratis af topprofessorer fra nogle af verdens førende universiteter som Princeton, Yale og andre af de over 100 universiteter og erhvervsuniversiteter over hele verden – inkl. Københavns Universitet, DTU og Copenhagen Business School. Det kræver blot en computer, adgang til internettet og engelskkundskaber på rimeligt niveau.

Men selv om det er blevet spået, at MOOC – Massive Open Online Courses – ville revolutionere hele den globale undervisning, og investorer har kastet millioner af dollars ind i disse platforme i håb om at få en økonomisk gevinst på længere sigt, kniber det dog stadig med at finde en bæredygtig businessmodel.

Coursera eksperimenterer med forskellige former for samarbejde med virksomheder i håb om at finde en økonomisk guldåre. F.eks. kan firmaer sponsorere kurser og få adgang til at rekruttere kursisterne med de højeste karakterer. Coursera har også indgået partnerskaber med en række virksomheder, hvor de studerende gennem praktikophold får mulighed for at anvende den viden, de har opnået på onlinekurserne, i den virkelige verden. Hvor stor en omsætning disse initiativer giver, er dog uvist.

Selv om undervisningen er gratis på de kurser, som udbydes via Coursera, kan kursisterne betale typisk 49 dollars for at få et bevis på, at de har gennemført et kursus, hvilket de f.eks. kan bruge, når de søger nyt job. Denne form for indtjening synes for øjeblikket at være den største indtægtskilde. Den skønnes at løbe op i ca. 1 million dollars om måneden, hvoraf en lille del af pengene går tilbage til de pågældende universiteter, der står for selve undervisningen.

Kilder:

How does Coursera make money”, Dhawal Shah, EdSurge, 2014.

Insead brings online learning to customised courses”, Della Bradshaw, Financial Times, 2015.

 “Business Schools Shake-Up Corporate Training With Digital Courses”, Seb Murray, BusinessBecause, 2015.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu