2023 kalder på et radikalt opgør med bestyrelsens rolle

Der er store usikkerheder forbundet med udviklingen i verden de kommende år, og det udfordrer den traditionelle tilgang til strategi og planlægning i virksomhederne. Derfor skal bestyrelsernes arbejde og rolle radikalt gentænkes, hvis de fortsat skal skabe værdi. Det mener tre erfarne erhvervsprofiler; Jim Hagemann Snabe, Jesper Lok og Mikael Trolle. 

Stine Bjerre Herdel

”Brug indtil frokost på fortiden. Resten skal bruges på fremtiden.” 
 
Sådan lyder rådet til bestyrelser i 2023 fra en af Danmarks højest placerede erhvervsledere, Jim Hagemann Snabe, tidligere bestyrelsesformand i A.P. Møller Mærsk og nuværende bestyrelsesformand i Siemens AG. 
 
Sammen med Jesper Lok, bestyrelsesformand i dagligvarekoncernen Dagrofa og Unicef, samt den tidligere elitesportstræner, direktør og rådgiver i ledelse, Mikael Trolle, har Snabe netop udgivet bogen ’Reinvention from the Boardroom’.  
 
Bogen er et bud på hvilke trends, der har betydning for bestyrelsers arbejde og sammensætning i de kommende år, og i dette interview med Mandag Morgen uddyber de sammen deres pointer.  
 
For det er tvingende nødvendigt med en forandring af bestyrelserne, fordi præmisserne for at drive en forretning med et langsigtet perspektiv har ændret sig så markant de senere år, ligesom der er store usikkerheder forbundet med udviklingen i verden de kommende år.  

Læs også: Eksperters klare råd: Kompetencer inden for grøn omstilling skal ind i bestyrelserne NU

Det har stor betydning for, hvilken rolle bestyrelsen indtager, og hvordan den arbejder, hvis den ikke skal blive en decideret klods om benet for virksomhedens evne til omstilling og udvikling.  
 
”Traditionelt har en bestyrelse rollen som den, der følger op på strategien; om der er en solid plan, og om virksomheden eksekverer efter planen og de aftalte mål og budgetter. Men vi har jo opdaget især de seneste tre år, at planen næsten altid er forkert. Så hvad er det, vi sidder der og holder øje med?” siger Jesper Lok.  
 
Ifølge de tre erhvervsmænd skal bestyrelsen ikke længere ”blot godkende og følge op på det, ledelsen skriver”, men i stedet ”skabe rummet og stille spørgsmålene”, der udfordrer de historiske antagelser for succes.  
 
 

Vil du have adgang til Mandag Morgen?
Så skal du have et abonnement
Få adgang til artiklen og resten af Mandag Morgen ved at benytte knappen herunder, så kontakter vores salgsafdeling dig med et uforpligtende tilbud.

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Mandag Morgen logo

Læs mindre - forstå mere

  • ChefredaktørAndreas Baumann
  • Adm DirektørAnne Marie Kindberg
  • CFOAnders Jørning
  • Ansv. ChefredaktørJakob Nielsen
  • Kommerciel direktørMichael Thomsen
  • Formand og udgiverRasmus Nielsen
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 93 93 23[email protected]CVR nr.: 38253395

Mandag Morgen leveres af Mandag Morgen ApS, der ejes af Alrow Media ApS.

Copyright © Mandag Morgen, 2024