Augmented reality gør Arlas mælkekartoner levende

Hvis de skulle trænge til yderligere underholdning, kan finske børn, der sidder ved morgenmaden med en karton Arla-mælk foran sig, tage mobilen frem og kigge på kartonen gennem kameraet – og pludselig bliver morgenbordet fyldt med små tegneseriefigurer, som man spille et spil sammen med.

Peter Hesseldahl

Arlas mælkekarton er et eksempel på hvordan augmented reality (AR) kan bruges til at indlægge animationer, video eller spil som et lag af digital information ovenpå vores omgivelser. Plakater, bøger, blade, udstillinger og museer – eller mælkekartoner – kan forvandles til lærreder for levende, digitalt indhold.


Det finske selskab Arilyn er en af de førende udviklere af den type AR-løsninger, og det er Arilyn, der har skabt Arlas interaktive mælkekartoner. I sommers, i forbindelse med fodbold VM, skabte Arilyn en oplevelse, hvor man – når man pegede mobiltelefonen mod kartonen - kunne spille et fodboldspil, med Arla’s maskot i Finland, en lille kat, som målvogter.




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu