Big data kræver nyt mindset hos virksomhederne

Virksomheder får konkurrencefordele ved at bruge big data, men det kræver den rette indstilling og villighed til at kaste magten op i luften. Udfordringerne er tid, kompetencer og penge.

Big data skaber viden, der kan gøre nonprofitbegivenheder som Roskilde Festival men også virksomheder mere effektive og konkurrencedygtige. Grundlaget for den værdifulde viden er folks helt almindelige adfærd. Det betyder, at man kan se værdifulde sammenhænge ved at følge tusindvis af festivalgængeres færden over markerne, deres musiksmag og præferencer for f.eks. flæskestegsandwicher. Selv om potentialet i dataet er tydeligt og stort, er det ikke alle virksomheder, som har fået øjnene op for det.

En af barriererne for at bruge big data er, at det mentale mindset skal ændres, siger Per Østergaard Jacobsen, ekstern lektor på CBS og overordnet projektleder i Fra Rio til Roskilde, der er et big dataprojekt, der gennemføres i forbindelse med Roskilde Festival.

LÆS OGSÅ: Big data får musikken til at spille på Roskilde Festival

”Vores udfordring i forhold til at bruge big data er det mentale mindset. Der sidder en masse mennesker ude i virksomhederne, som har gjort nogle ting på en bestemt måde i en årrække. Især i de store virksomheder er der nogle magtstrukturer, som vil blive udfordret af big data,” siger Per Østergaard Jacobsen.

Han mener, at virksomhedslederne skal forlige sig med, at der sker en ændring af magtstrukturen.

”Folk skal acceptere, at magten bliver sluppet fri, når der kommer nogle udefra og gennem data ved mere om deres forretning, end de selv gør,” siger han.

Brugen af big data ændrer også på sandhedsopfattelsen, mener Jan Damsgaard, professor i IT-ledelse på CBS. Tidligere var der en forestilling om, at jo højere op man kom i en virksomheds hierarki, jo tættere var man på den endegyldige sandhed.

”Tidligere blev beslutningerne i højere grad baseret på mavefornemmelser, og den måde at drive virksomhed er på retræte. Der er en række magtbastioner i mange organisationer, der vil blive brudt ned på grund af big data,” siger han.

Få øjnene op for data

Hvis organisationer som Roskilde Festival eller andre kommercielle virksomheder vil fortsætte med at eksistere, er det ifølge Jan Damsgaard mere et spørgsmål om hvordan end hvornår, de begynder at anvende digitaliseringens muligheder. Digitalisering bliver ofte fremhævet som det værktøj, som iværksættere skal bruge for at hive tæppet væk under de nuværende virksomheder. Jan Damsgaard mener dog, at hvis de formår at bruge deres erfaring har eksisterende virksomheder klare fordele frem for nyopstartede konkurrenter.

”Big Data er det bedste bolværk, som eksisterende virksomheder har mod disruption. De nye virksomheder har ikke noget kundedata, fordi de ikke har nogen kunder. Gennem big data-analyse af deres kundedata bør de eksisterende virksomheder kunne levere bedre service end opstartsvirksomhederne,” siger han.

Ifølge Adam Lebech, branchedirektør for Digitalisering i DI, er der et potentiale for øget brug af big data i virksomhederne:

”Vi kan se, at mange virksomheder er i gang, men at der også er rigtig mange, som ikke er opmærksomme på de muligheder, det giver,” siger Adam Lebech.

Samtidig viser en undersøgelse foretaget af DI, at 39 pct. af virksomhederne i DI’s virksomhedspanel ser perspektiver såsom øgede konkurrencemuligheder i brugen af big data. Adam Lebech fortæller, at de fleste virksomheder gerne vil være bedre til at indsamle og anvende data, men at udfordringerne for at komme i gang med analysearbejdet især er tid, penge og kompetencer.

”Det koster nogle penge at komme i gang. Man skal sætte sig ned og bruge tid på at analysere, og det kræver nogle kompetencer, man ikke nødvendigvis har. Så det starter med, at ledelsen har fokus på, hvordan man skal tjene penge i fremtiden,” siger Adam Lebech og fremhæver, at big data giver bedre muligheder for markedsføring, opfølgning og mersalg, og at det skal inkorporeres i virksomheders forretningsmodeller.

”Der skal fokus på det i topledelsen. Man skal gå over til at se data som afgørende forretningsparameter i stedet for noget, man laver i it-afdelingen,” siger han.

Forrige artikel Big data får musikken til at spille på Roskilde Festival Big data får musikken til at spille på Roskilde Festival Næste artikel Industri 4.0-toget kommer: Spring på eller bliv kørt over Industri 4.0-toget kommer: Spring på eller bliv kørt over