Danmark går glip af milliarder fra eksport af uddannelse

Trods gode muligheder og store ambitioner fra politikerne har Danmark endnu ikke formået at få del i det boomende globale marked for eksport af uddannelser. Uddannelsesinstitutionerne vil gerne, men holdes tilbage af et forældet syn på uddannelser og en utidssvarende lovgivning. Projekter strander på skrivebordet, eller skoler flytter udenlands for at få lov til at eksportere. Både eksperter og uddannelsessektoren efterlyser politisk handling. 

Det globale marked for uddannelser boomer, men boomet går uden om Danmark. Mens værdien af det internationale uddannelsesmarked er over 4.400 milliarder dollar om året, og ventes at stige til 6.300 milliarder dollar i 2017, så er danske uddannelsesinstitutioner helt sat af udviklingen. Se figur 1.

Historien om dansk uddannelseseksport er så langtfra historien om et nyt dansk eksporteventyr: Nogle få projekter er lykkedes, men rigid lovgivning, manglende kommerciel tænkning og for lidt politisk handling blokerer for regeringens erklærede drømme om nye milliardindtægter til staten.

Det boomende globale uddannelsesmarked" caption="Figur 1  

Figur 2  " align="right" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/057c4-aef_fig02_den_globale_vedensokonomi_pa_vej_frem.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/7463c-aef_fig02_den_globale_vedensokonomi_pa_vej_frem.png | Forstør   Luk

OECD forudsiger, at antallet af mennesker med en videregående uddannelse på globalt plan vil stige markant frem mod 2020. Langt den største del af stigningen vil være at finde i Kina og Indien.

Kilde: IBIS Capital, Global e-Learning Investment Review, 2013. [/graph]

Det er barrierer, som senest har fået den danske pioner inden for eksport af uddannelse, erhvervsskolen Niels Brock, til at flytte sine udenlandske aktiviteter til USA. Se tekstboks.

”Der er ikke de rigtige lovgivningsmæssige vilkår i Danmark for, at vi kan fortsætte vores aktiviteter under dansk flag – desværre flager vi derfor ud. Men det er ikke med vores gode vilje. Vi så gerne, at vi fortsat kunne sælge danske uddannelser,” lyder det fra Anya Eskildsen, som er direktør for Niels Brock.

Danmark er således på vej til at smide et potentielt eksporteventyr på gulvet, inden det reelt er begyndt. Fra uddannelsessektoren lyder opfordringen, at der er behov for politisk handling nu.

”Danmark går i dag glip af store indtægter, fordi vi hænger i bremsen. Flere lande er i fuld gang på dette marked. Så nu handler det om, om vi overhovedet bliver i stand til at komme med på vognen. Det kræver, at vi stopper med skåltalerne og begynder at handle,” siger Anya Eskildsen.

Den gode businesscase forlader landet

Niels Brock har siden 1996 udbudt lederuddannelser i Kina, Vietnam, Rusland og Baltikum. Dette hidtil med stor succes. I dag har skolen som den eneste i landet over 1.500 elever på afdelinger i Kina, Vietnam og inden længe USA. Visionen er at komme op på mindst 5.000. Erhvervsskolen har i flere år været pseudonym med eksport af danske uddannelser – som en pioner på området og som den spiller, der kommer tættest på at tænke eksportuddannelse på linje med, hvordan de førende lande gør det. Men dette er snart et afsluttet kapitel. Niels Brock er i dag på vej ud af landet, når det kommer til skolens uddannelseseksport. En lovgivning, som sidste år bestemte, at erhvervsskoler ikke længere kan udbyde professionsbacheloruddannelser, har gjort, at Niels Brock ikke længere har ret til at udbyde den type uddannelser, som de har solgt til udlandet.

Niels Brock har efterfølgende forgæves søgt om dispensation. De har fået lov til at blive underleverandører i samarbejde med en uddannelsesinstitution, som har dansk ret til at udbyde professionsbacheloruddannelser. Dette har man fra Niels Brocks side ikke ønsket. Resultatet er, at skolen har søgt om amerikansk akkreditering. Bliver det en realitet, vil de kommende uddannede fra Niels Brocks uddannelser i udlandet ikke længere være udstyret med et dansk eksamensbevis, men med et amerikansk. Hvorvidt erhvervsskolen får den amerikanske akkreditering, besluttes til sommer.

”Vi ville gerne være blevet i Danmark. Vi er en dansk skole, som bygger på og er en del af det danske uddannelsessystem. Derfor er vi også kede af, at vi nu flager ud. Når det er sagt, er det amerikanske stempel på ens uddannelser virkelig et kvalitetsstempel, som der bliver kigget efter på de markeder, vi opererer på,” siger skolens direktør Anya Eskildsen. 

Tilsvarende har et nej fra politisk hold i forhold til eksport af ungdomsuddannelser fået Niels Brock til at søge om amerikansk akkreditering i forbindelse med planerne om at etablere et gymnasium i Hanoi. Den københavnske handelsskole har siden 2012 arbejdet på at åbne en decideret campus med både gymnasiale uddannelser og erhvervsuddannelser i Ho Chi Minh City i Vietnam. Men sidste år fik skolen et nej til planerne fra Børne- og Undervisningsministeriet, fordi ministeriet vurderede, at der ikke er lovhjemmel til eksport af denne type uddannelser.

Konklusionen fra Anya Eskildsen lyder, at der simpelthen ikke er de rigtige rammer for og den nødvendige politiske vilje til at kunne eksportere uddannelser, som det i dag ser ud i Danmark.

”Der er masser af politisk snak, men det strander ved skrivebordet på grund af nogle meget rigide regler. Det gør det umuligt for os at fastholde det danske flag på vores udenlandske aktiviteter,” understreger hun.

Kina og Indien skal bruge uddannelse

”Uddannelse bliver verdens største marked de kommende år, og rigtigt håndteret kan det blive et eksporterhverv med stort potentiale for Danmark,” siger Jørgen Ørstrøm Møller, som er tidligere ambassadør og departementschef i Udenrigsministeriet og i dag bl.a. forsker på Institute of Southeast Asian Studies og er adjungeret professor på Singapore Management University i Singapore. 

Den globale efterspørgsel på uddannelser forventes at stige massivt de kommende år. Især Kina og Indien oplever en voksende efterspørgsel på kvalitetssikrede uddannelser inden for både folkeskole og gymnasier og op til universitetsniveau. Det er konsekvensen af en generel velstandsstigning, en voksende middelklasse og et stigende krav om bedre uddannet arbejdskraft, der er en forudsætning for at udvikle landenes produktion og fastholde vækst.

OECD forudsiger således, at Kina og Indiens andel af den globale talentpulje vil stige markant i de kommende år. Frem mod 2020 vil 40 pct. af verdens befolkning, som har en lang videregående uddannelse, komme fra enten Kina eller Indien – mod 29 pct. i 2010. Se figur 2 nedenfor.

De pågældende lande udbygger selv deres uddannelsessystemer for at kunne modsvare det voksende uddannelsesbehov, men kvaliteten har ifølge Jørgen Ørstrøm Møller svært ved at følge med kvantiteten.

”Det tager tid at opbygge en uddannelsesinfrastruktur, som er stor nok og af en kvalitet, der er god nok til at imødekomme den stigende efterspørgsel. Derfor er disse lande meget åbne over for at købe kvalitetsuddannelser,” siger han.

Konsekvensen er, at der i disse år vokser et boomende marked for uddannelseseksport frem. Dette ses blandt andet i forhold til andelen af internationale studerende, som er stort set fordoblet fra 2 millioner i år 2000 til ca. 4 millioner i 2010 – med Kina i spidsen, efterfulgt af Indien. Frem mod 2020 forventes antallet af internationale studerende at stige til mere end 6 millioner. 

Uddannelse er allerede i dag en vigtig eksportindtægt for flere lande – i særdeleshed for lande, som har en lang og etableret uddannelsestradition og dermed kan levere kvalitetssikrede uddannelsessystemer. Eksempelvis tjener Storbritannien årligt omkring 14,1 milliarder pund på denne eksport. Australiens eksport af uddannelser lå i 2011 på mere end 16 milliarder amerikanske dollar, og den udgør i dag landets største serviceeksportindustri. Se figur 3 nedenfor.

De to lande har tilsammen indskrevet ca. 300.000 studerende på deres uddannelser i udlandet – langt størstedelen i Asien. En anden frontløber er New Zealand. Her udgør salget af uddannelse næsten 7 pct. af den samlede eksportindtægt, svarende til 2,3 milliarder amerikanske dollar eller godt 2 pct. af landets BNP.

[graph title="Den globale vidensøkonomi på vej frem" class="crb-wpthumb attachment-915-0 crb-graph-large" alt="" />

Kilde: OECD, Education Indicators in Focus, 2012. 

De førende aktører inden for uddannelseseksport benytter en række forskellige modeller: De tiltrækker internationale studerende til landet, låner gæsteforelæsere ud, laver samarbejdsaftaler med lokale universiteter om at etablere nye uddannelseslinjer og etablerer deciderede campusser.

Unikke kvaliteter

Med andre ord er et globalt marked for handel med uddannelser for længst etableret. Og det vokser med en hast, der også gør uddannelser til et attraktivt eksportområde for de danske uddannelsesinstitutioner. Det ved man godt i den hjemlige uddannelsessektor.

”Fremtiden vil være et globalt uddannelsessystem. Det skaber store økonomiske muligheder for Danmark,” siger Erik Knudsen, som er formand for Professionshøjskolernes Rektorkollegium.

Han bakkes op af Niels Brocks Anya Eskildsen:

”Vi kan ikke komme op i liga med Australien, men der er store summer at hente for Danmark. Det er ikke det nye Mærsk, men det er et værdigt bud på et kommende eksportmarked, som Danmark kan tjene godt på. Hvis vi ellers formår at komme med på bølgen.”

[graph title="Australien fører an i det globale uddannelsesmarked" caption="Figur 3  " align="left" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/02/81e0c-aef_fig03_australien_forer_an_i_det_globale_uddannelsesmarked.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/f5281-aef_fig03_australien_forer_an_i_det_globale_uddannelsesmarked.png" text="Australiens eksport af uddannelser og uddannelsessystemer er steget markant de sidste år. Landets uddannelseseksport nåede i 2010 op på mere end 16 mia. amerikanske dollar."]Kilde: Australian Bureau of Statistics, International Research and Analysis Unit. [/graph]

Jørgen Ørstrøm Møller understreger, at Danmark har gode muligheder på dette marked, fordi vi har noget unikt at tilbyde. Han peger på tre styrker ved det danske uddannelsessystem. For det første er grundlaget for det danske uddannelsessystem, at uddannelse strækker sig gennem hele livet – fra barndommens folkeskole til pensionisttilværelsens folkeuniversitet. For det andet er den holdning systematiseret i vores erhvervsliv gennem tænkningen om livslang læring og vores stærke tradition for efteruddannelse. For det tredje har vi en unik forståelse af pædagogik og læring. 

”Vores måske stærkeste konkurrenceparametre på det internationale uddannelsesmarked er ideen om livslang læring og vores særlige pædagogiske traditioner. Her har vi noget, som næsten ingen andre lande har, og det efterspørges på det globale marked. Så vi har virkelig muligheden for at kunne tjene penge i dette marked,” siger Jørgen Ørstrøm Møller.

Uddannelse baner vej for eksport

Og der er ikke alene økonomiske fordele ved en dansk eksport af uddannelser. Erfaringerne fra den hidtidige uddannelseseksport viser, at det ikke kun åbner for økonomisk vækst, men også har en række positive afledte effekter, som går ud over de nøgne eksporttal. Det gælder både i forhold til at geare den hjemlige uddannelsessektor til et globaliseret uddannelsessystem og i forhold til at åbne nye døre for de danske virksomheder og den mere traditionelle danske eksport. 

”Fordelene ved uddannelseseksport rækker langt ud over de økonomiske eksporttal. De danske uddannelsesinstitutioner får muligheden for at hive rigtig meget knowhow hjem. At være ude i marken og stifte bekendtskab med andre kulturer kvalificerer vores egen uddannelse af de danske studerende. Vi bliver mere skarpe på, hvad der efterspørges på det globale uddannelsesmarked,” siger Anya Eskildsen. 

Niels Brock har også erfaret, at uddannelseseksport skaber gode forhold og muligheder for dansk erhvervsliv og baner en genvej til de markeder, hvor de danske uddannelsesinstitutioner udbyder uddannelser. 

”Vi har flere gange oplevet, at vores studerende i Kina eller i Vietnam har etableret egen virksomhed, som har indledt samarbejder med danske virksomheder. Det er nærliggende for dem at tænke i retning af Danmark, fordi de gennem uddannelserne lærer os at kende og får et særligt forhold til Danmark,” siger Anya Eskildsen.

Hun uddyber i forlængelse af dette, at det også giver danske virksomheder mulighed for at finde medarbejdere i disse lande, som har kombinationen af lokalt kendskab og en forståelse af og særlig viden om danske forhold og danske virksomheder.

Vi har langt op til frontløberne

Mens Danmark klarer sig nogenlunde middel, når det kommer til at tiltrække udenlandske studerende på de videregående uddannelser, så er Danmark i dag nærmest ikke til stede på det globale eksportmarked. 

”Der er få spillere i Danmark, som er i gang på dette marked. Der er ingen storskala, men spredte initiativer fra forskellige aktører. Og de gør det på hver deres måde,” siger direktør for uddannelsestænketanken DEA Stina Vrang Elias.

Dette understøttes af evalueringen ”Kvalitet i transnationale uddannelser”, som Danmark Evalueringsinstitut, EVA, kom med sidste år. Evalueringen kigger på aktiviteten på institutionerne for de erhvervsrettede videregående uddannelser, dvs. erhvervsakademier, professionshøjskoler og Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Den viste, at der stadig ikke er nogen af de institutioner, som udbyder danske uddannelser i udlandet. Det kræver en akkreditering, og det har ingen af dem søgt om. Dette til trods for, at de siden 2009 har haft lovgivningsmæssig frihed til at etablere sig på det globale marked.  

Der er dog enkelte eksempler på pionerer inden for de erhvervsrettede videregående uddannelser, som i samarbejde med udenlandske uddannelsesinstitutioner er aktive på det globale uddannelsesmarked. Det mest nærliggende eksempel er Niels Brock, som ifølge evalueringen fra EVA er den eneste erhvervsrettede videregående uddannelsesinstitution i Danmark, der hidtil har tjent penge på eksporten, og som kommer tættest på en reel eksport af en fuld dansk uddannelse. 

Andre erhvervsrettede videregående uddannelser udbyder enkelte uddannelses- og undervisningsforløb gennem lokale samarbejdsaftaler. Det er eksempelvis VIA, som er Danmarks største professionshøjskole og bl.a. uddanner sygeplejersker, fysioterapeuter, ergoterapeuter og specialister i ernæring. VIA underskrev sidste år en 12-årig samarbejdsaftale med West China Medical College, School of Nursing & Department of Rehabilitation ved Sichuan University i Chengdu.

Aftalen indebærer, at VIA får til opgave at rekruttere og uddanne kinesisk sundhedspersonale til at arbejde på de kommende D’Care-plejehjem i Vestkina. Et andet eksempel er professionshøjskolen UC Sjælland, som udbyder efteruddannelsesprogrammer til pædagogisk og sundhedsfagligt personale i vietnamesiske børneinstitutioner og samtidig giver danske virksomheder i Vietnam mulighed for at indgå i bæredygtige CSR-initiativer. 

De danske universiteter er lidt længere fremme, men her er eksemplerne også begrænsede. I 2009 muliggjorde en ændring i universitetsloven, at universiteterne kan eksportere hele danske uddannelser. Det hidtil største initiativ er Sino-Danish Center for Education and Research, som siden 2012 har udbudt fire danske kandidatuddannelser i Beijing.

Både Aalborg, Aarhus og Københavns Universiteter samt CBS er med i samarbejdet, som er etableret med det kinesiske universitet Graduate University of Chinese Academy of Sciences. Et andet eksempel er Syddansk Universitets aftale med det saudiarabiske universitet Princess Nora Bint Abdulrahman University i Riyadh. 

Men disse eksempler er absolutte undtagelser, og eksport af uddannelser er i høj grad stadig uprøvet land for den generelle uddannelsessektor. Derfor er de reelle eksportindtægter på uddannelse også yderst begrænsede. Der findes ingen samlede opgørelser over eksportindtjening på uddannelsesområdet, men Niels Brock, som er klart den største og mest erfarne spiller, omsætter årligt 15 millioner kr. på sine internationale aktiviteter. Vi er således milevidt fra de frontløbende landes milliardindtægter.

De danske uddannelser vil gerne

Uddannelsessektoren mangler ellers ikke lyst til at kaste sig ud i eksportvirksomhed. Tværtimod. Ud over Niels Brock er bl.a. professionshøjskolerne interesserede. 

”Vi er i rektorforeningen gået sammen for at finde ud af, hvordan vi som professionshøjskoler bedst kan komme ud på det globale marked. Vi vil gøre det sammen, for Danmark er en lille spiller på et stort marked,” siger formanden for rektorerne, Erik Knudsen. 

Den generelle interesse har fået uddannelsestænketanken DEA til at nedsætte en ”Tænkeboks”, som gennem de næste tre måneder skal skabe klarhed over de danske uddannelsesinstitutioners muligheder for at komme ind på det globale marked for uddannelseseksport. Målet er at lave en strategi, som kan vise vejen for de danske uddannelsesaktører og skubbe udviklingen i gang. 

”Uddannelseseksport er kommet op på uddannelsesinstitutionernes dagsorden, og de udpeger det som et område, de synes er vigtigt at udforske og udvikle fra dansk side. De oplever et behov for at vide mere om, hvordan man griber det an,” siger DEA’s direktør, Stina Vrang Elias. 

Men en række barrierer holder uddannelsesinstitutionerne tilbage, lyder kritikken. En af de skarpeste røster er Jørgen Ørstrøm Møllers, og han placerer gerne ansvaret for, at eksporttoget er kørt uden Danmark:

”Der sker for lidt politisk. Det er udmærket, at regeringen eksempelvis har greencard-ordningen med i vækstplanen for at skabe bedre muligheder for de internationale studerende i Danmark. Men det er blot en lille del. Få og spredte initiativer vil ikke rykke os frem. Det handler om at gøre op med de barrierer, som i dag hindrer, at uddannelse kan etableres som et reelt eksporterhverv. Det er vi langtfra endnu. Der mangler politiske initiativer, som kan gøre det til en realitet.”

Brug for politisk handling

En række eksperter og praktikere, som Mandag Morgen har talt med, identificerer fire barrierer, som i dag hindrer uddannelse i at blive et reelt eksportområde: en rigid lovgivning, traditionel tænkning, manglende best practice og manglende strategi. Barrierer, som politikerne må gøre op med, hvis dansk eksport af uddannelser skal have en chance. Se tekstboks.

Fire forhindringer for dansk uddannelseseksport

En række eksperter og praktikere, som Mandag Morgen har talt med, identificerer fire barrierer, som i dag står i vejen for, at en dansk eksport af uddannelser kan blive en realitet:

1. Rigid lovgivning

Der er en række lovmæssige barrierer i forhold til, hvordan uddannelsesinstitutionerne kan etablere sig i udlandet, og i forhold til udformningen af danske uddannelser. For eksempel kræver loven, at højst en tredjedel af en dansk uddannelse må udbydes på engelsk. Det skaber naturligt en sprogbarriere for internationaliseringen. Et andet eksempel er et krav om, at kun godkendte danske uddannelser kan eksporteres. Det gør det svært at give uddannelserne relevans i lande med andre kulturelle og samfundsmæssige traditioner.
Loven begrænser også, hvem der kan udbyde uddannelser. Mens universiteter og erhvervsrettede videregående uddannelser har haft lov siden 2009, må ungdomsuddannelser stadig ikke.

2. Traditionel tænkning

Danmark har ikke tradition for at tænke uddannelser i et kommercielt perspektiv. Uddannelse finansieres over skattebilletten og rimer ikke på profit, sådan som eksport nødvendigvis skal. Det kræver en nytænkning af, hvad det danske uddannelsessystem skal og kan levere, som rækker ud over det nationale fokus på at skabe ”kloge hoveder”.

Et eksempel på denne barriere er, at sagsbehandlingstiden for uddannelsesinstitutioner, der vil eksportere, er så lang, at den i sig selv gør det svært at agere i et mere kommercielt marked, som kræver hurtig omstilling og fleksibilitet.

3. Manglende best practice

Der er til dato meget få – og meget forskelligartede – eksempler, som kan vise vejen for dansk uddannelseseksport. Der mangler en nærmere kortlægning af erfaringer og best practice. Men alle eksemplerne – med Niels Brock som undtagelse – har haft en meget begrænset, hvis nogen, indtjening. Således mangler en klar opskrift på, hvordan de danske uddannelsesinstitutioner skaber en rentabel businesscase på udenlandske aktiviteter.

4. Manglende strategi

Endelig er der fra politisk hold ikke nogen samlet strategi eller handlingsplan for området. Der er ikke fastsat nogen økonomisk ramme eller igangsat projekter, som kan styrke uddannelse som eksportområde. Dertil mangler også en klar prioritering af, hvilke uddannelser Danmark skal satse på, baseret på en kortlægning af de danske styrkepositioner. Det gør, at der ikke er en fælles vision for, hvordan Danmark som nation – både fra politikernes og uddannelsessektorens side – skal gribe området an. Dermed bliver initiativerne selvstændige knopskud frem for at være en del af et samlet eksportfremstød.

”Der er brug for politisk handling. Det er vigtigt, at politikerne går bort fra at se de danske uddannelsesinstitutioner udelukkende som leverandører af danske uddannelser – at de accepterer, at uddannelsesinstitutionerne også kan tænke kommercielt. Det kunne eksempelvis være gennem at tænke uddannelse mere aktivt ind som en del af Danmarks eksportstrategi,” siger Jørgen Ørstrøm Møller.  

Politikerne er ved at kigge på nogle af barriererne. Undervisningsminister Christine Antorini vil f.eks. se på mulighederne for at åbne for eksport af ungdomsuddannelser.

”Vi har sat en analyse i gang, som skal afdække barrierer ved en eksport af ungdomsuddannelser. Den kigger på at finde en model, som ikke vil være til risiko for skolernes forpligtigelser i Danmark, og som sikrer kvaliteten af uddannelserne. Men det kræver, at vi kigger på de enkelte uddannelser for sig, fordi de har forskellige formål og indhold,” siger hun. 

Uddannelse er også blevet en prioriteret del af regeringens vækstmarkedsstrategi. Eksempelvis arbejder danske myndigheder tæt sammen med vietnameserne for at få danske uddannelsesaktiviteter i landet, etablere netværk mellem danske og vietnamesiske undervisere og styrke de danske uddannelsesinstitutioner, som allerede er på dette marked. Ministeren for handel og investeringer, Pia Olsen Dyhr, er dog ligesom Antorini opmærksom på, at eksport ikke må komme før kvaliteten af de danske uddannelser.

”Vi må ikke gå på kompromis med de gode danske uddannelser i vores arbejde med uddannelseseksport.  For eksempel dur det ikke, hvis danske gymnasier taber penge på at sælge en uddannelse i udlandet og så skærer ned på uddannelsen i Danmark for at dække tabet. Det sikrer dansk lovgivning imod, selv om det desværre kan betyde, at vi går glip af nogle eksportmuligheder,” siger hun. 

Fra flere sider lyder det dog, at politikernes enkelte tiltag og initiativer ikke vil række langt nok, men at næste skridt i forhold til den danske uddannelseseksport må være en fælles handlingsplan, som alle de relevante aktører kan bakke op omkring. 

”Vi har behov for en fælles strategi på området, som der er bred opbakning til, og som kan vise vejen for, hvordan man gør det her i praksis. Det er der brug for, hvis dette område skal sparkes i gang. Det kræver, at de relevante aktører sætter sig sammen og arbejder på at finde et fælles fodslag,” siger Stina Vrang Elias. 

Det understøttes af Anya Eskildsen, som også efterlyser en mere samlet indsats.

”Der er brug for en national handlingsplan. Et skridt i denne retning kunne være at nedsætte en gruppe med repræsentanter fra de to uddannelsesministerier, Udenrigsministeriet og førende eksperter – så man får koblet uddannelse med en viden om de muligheder, Danmark har i det globale marked, samtidig med at man sætter uddannelse sammen med en mere kommerciel tænkning,” siger hun. 

Uddannelsesminister Morten Østergaard lover ikke en national handlingsplan, men han understreger, at han ser store muligheder for Danmark, og han synes, regeringen er godt i gang med at fremme dem.

”Jeg synes, vi gør meget i regeringen. Vi arbejder med en samlet internationalisering af de danske uddannelser. Vi har siden juli lavet greencard-ordningen som en del af Vækstplan DK, og vi har holdt en konference om eksport af uddannelser,” siger Morten Østergaard. 

”Danmark har et stærkt renommé og en række styrkepositioner, så det vil være ærgerligt, hvis vi ikke udnytter det økonomiske potentiale, som ligger i uddannelseseksport de kommende år,” siger han.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu