Danske Bank: Om få år kan tilliden være væk

Kundernes tillid til de etablerede banker er det sidste unikke aktiv, de gamle aktører har tilbage. Og selv det er udfordret, erkender Danske Bank, som i 2017 lancerer nye digitale løsninger i stil med MobilePay. Nordea vurderer, at partnerskaber med de nye aktører bliver altafgørende.

Hvis man skærer helt ind til benet – altså der, hvor det gør virkelig ondt – så er der reelt ikke meget tilbage, som gør, at de gamle hæderkronede danske banker og sparekasser skiller sig ud. For hvad enten man ønsker at overføre penge, investere eller låne, så kan det faktisk allerede nu ske via de mange nye finansielle tjenester fra alverdens neobanker og fintech-selskaber.

Helt evident bliver det, når det nye EU-direktiv PSD2, Payment Service Directive 2, træder i kraft i 2018. Til den tid – altså om blot et års tid – åbnes der for, at enhver vilkårlig tredjepart kan udnytte og lukrere på bankernes eksisterende infrastruktur til selv at drive bankvirksomhed.

Hos Danmarks to største banker, Nordea og Danske Bank, er man da også godt klar over risikoen for at ende som blot en slags interface for de nye aktører på markedet. Og dermed blive fortrængt af rene mobilbaserede neobanker som danske Lunar Way og tilbud fra internationale techgiganter som Apple Pay, Google Wallet, Facebook Pay og lignende løsninger.

Login