Der er ikke brug for én digital ambassadør - der er brug for 71

Hvis Anders Samuelsen vitterlig vil forny diplomatiet og sende det igennem en digital transformation, så duer det ikke med én ambassadør uden medarbejdere, der mest af alt lyder som en, der skal lefle for IT-giganterne.
Lisbeth Knudsen

Udenrigsminister Anders Samuelsen vil tilsyneladende gerne signalere fornyelse i udenrigstjenesten og vise, at diplomatiet også er med på alt det der med digital transformation og disruption. Han har så fået den virkelig dårlige idé at ville udnævne en enkelt person til at være rundrejsende digital ambassadør. Sikkert den første i hele verden, og nyheden vakte da også international opsigt.

Ifølge udtalelser til dagbladet Politiken, som bragte nyheden først forleden, så skulle formålet være at skabe god kontakt og dialog med virksomheder som Apple, Microsoft, Google og Facebook, der økonomisk og indflydelsesmæssigt er lige så store og magtfulde som flere af de nationer, vi ellers bruger kræfter på i diplomatiet.

Uden at stillingsbeskrivelsen synes at være klar endnu, så skulle formålet være tresidet – at indhøste viden om disse selskabers udvikling og strategier, at lære af hvad man gør andre steder i verden med den teknologiske udvikling og at markedsføre Danmark som et interessant sted at være i forhold til de internationale giganter på tech-området.

Hvis Anders Samuelsen vitterlig vil forny diplomatiet og sende det igennem en digital transformation, så duer det ikke med én ambassadør - uden medarbejdere i øvrigt - til at løbe rundt med den stafet. Det duer heller ikke med en ambassadør, der mest af alt lyder som en, der skal sørge for at lefle så meget som muligt for IT-giganterne, så vi kan få nogle flere datacentre til Danmark.

Hvis Anders Samuelsen virkelig vil noget på det her område, så er her planen, han burde følge:

For det første: Så bør han tage fat på at gøre alle de 71 ambassadører, vi har udsendt lige nu, og måske endda alle vores 105 repræsentationer i udlandet klar til at være digitale ambassadører, for udviklingen sker ikke kun i og omkring selskaber som Google og Facebook, og de nye ideer findes ikke kun nogle få steder i verden. Hvis Danmark skal være en af globaliseringens vinder-nationer, som det fremgår af regeringsprogrammet, så skal der meget mere fart over fornyelsen af diplomatiets arbejdsopgaver og arbejdsformer end symbolhandlingen med en enkelt digital ambassadør.

For det andet: Det er på alle måder en forkert strategi at have en branche-ambassadør. De nye teknologier griber ind i alle brancher og har betydning for alle områder. Hvornår skal biotek-branchen eller de store medicinalselskaber så have en ambassadør, der kan arbejde målrettet globalt for dem? Eller landbruget med massive, globale eksportinteresser? Eller tøj- og modebranchen eller de kreative erhverv eller de bæredygtige energiproducenter? Det må være det klassiske diplomati, som får en ny profil ved også at interessere sig for den teknologiske udvikling i forhold til alle brancher og alle opgaver.

For det tredje: Det er et helt forkerte signal at sende at ville tækkes IT-giganterne på et tidspunkt, hvor den danske EU-kommissær, Margrethe Vestager, lægger alle kræfter i at få de samme giganter til at betale en rimelig skat, de steder hvor de driver forretning, og mens der også i EU kigges kritisk på deres monopollignende status på markedet, på Facebooks censurpolitik på Internettet og på Googles måde et drive forretning på med udgangspunkt i den store søgemaskine. Der kigges kritisk på datasikkerhed og beskyttelse af persondata.

Det er derfor mere en kritisk dialog med de store, globale it-virksomheder, der kunne være brug for end diplomatisk markedsføring. Når Facebook vil bygge et datacenter i Odense og Apple bygger datacenter i Viborg, så er det ikke ud af særlig sympati med Danmark og de to byer, men fordi det passer disse giganter strategisk og logistisk at ligge der. Og skulle de have brug for flere datacentre i Danmark, så finder de nok regeringens eller borgmestrenes telefonnumre uden om en digital ambassadør.

For det fjerde:  De store tech-virksomheder er slet ikke selv interesseret i at blive sammenlignet med nationer og behandlet som politiske magtfaktorer, selv om de er det. De er forretningsfolk og vil gerne optræde og handle som forretningsfolk. Det er netop, når de bliver betragtet som noget andet end tech-virksomheder, at de får problemer med deres forhold til kunderne, og de bliver kritiseret for deres kolossale indflydelse på vores liv og dagligdag, vores personlige data og vores samfundsmæssige udvikling.

Med den udvikling vi ser på det teknologiske område kan store virksomheder i dag være små i morgen eller helt væk, mens nye små innovative virksomheder på få år kan blive giganter. Det må være læren af de sidste 10 års udvikling. Også af den grund har vi brug for noget andet og langt mere slagkraftigt end en enkelt digital ambassadør, hvis udenrigsministeren vil kaste diplomatiet ind i at bistå med at forstå den digitale udvikling og bringe viden hjem til Danmark på det område.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu