Dørene står pivåbne for dansk design

Nationer og virksomheder opruster på designfronten. Flere af de eftertragtede designkompetencer har rødder i Danmark, men alligevel bliver vi overhalet indenom. Dansk design skal nytænkes og opskaleres, hvis vi skal udnytte de pivåbne døre til at skabe vækst og bæredygtige forandringer, mener internationale og danske designeksperter.

Hverken Accenture, Deloitte eller IBM har ry for at være blandt verdens største og fremmeste designvirksomheder. Ikke desto mindre har netop de tre selskaber været blandt verdens største opkøbere af designbureauer de seneste år, tæt fulgt af konsulenthusene McKinsey og PwC, som også har oprustet massivt på designkompetencerne. Også store techselskaber som Google og Facebook har set lyset i design og har opkøbt mindst 27 selskaber startet af designere, ligesom andelen af unicorns – dvs. selskaber til en værdi af mere end 1 milliard dollars – med designere i spidsen som hos eksempelvis Airbnb spurter frem.

Også inden for iværksætteri kan viden om design spille en afgørende forskel. Således har techstartups med designere i teamet lettere ved at skaffe vækstkapital, ligesom de har større succesrate end konkurrenter uden designere tæt knyttet til virksomheden. Og læg så dertil, at flere og flere ventureinvestorer i Silicon Valley i dag har en baggrund inden for design.

”Design oplever en enorm renæssance i øjeblikket. Design har vist sig at udgøre en vigtig faktor og være et effektivt bindeled, når virksomheder skal håndtere forandring. Området er vokset i en tid, hvor både nationer og virksomheder har vist sig svage over for forandring og disruption, fordi design kan gøre virksomheder mere innovative og dermed bedre i stand til at absorbere og modstå disruption,” forklarer Banny Banerjee, stifter og daglig leder af Stanford ChangeLabs på Stanford University og en af verdens førende eksperter inden for innovationsstrategier, der skaber bæredygtige forandringer.

I takt med at ny teknologi udvikler sig, bliver verden også mere kompleks. Teknologien giver mulighed for at generere ny data, koble og involvere på helt nye måder, men alt det nye giver kun mening, når det kan oversættes og gøres relevant for mennesker. Og her skal der designtænkning til at omsætte de digitale muligheder til noget, der kommer mennesker ved. Eller som CEO ved Dansk Design Center Christian Bason udtrykker det:

”Ingen i verden kan slå Google og Facebook, og det er ikke, fordi de har de bedste ingeniører, men fordi de skaber de bedste brugeroplevelser.”

Ifølge Design in Tech-rapporten er designere i dag så eftertragtede, at der kan ansættes mellem fire og fem ingeniører for hver designer, der hyres ind. Det er især designere, der kan noget med forkortelsen UX, der står for user experience, der er i høj kurs i en tid, hvor alt og alle er i gang med digitalisering.

”Det er ikke tilfældigt, når store internationale managementkonsulenthuse og kapitalfonde opkøber designfirmaer, som det sker lige nu i Silicon Valley. Designtænkning er i fremmarch som værktøj til forretning, innovation og strategi,” siger Manuel Toscano, der er CEO og medgrundlægger af det New York-baserede designbureau Zago.

Emma Benameur er enig. Hun er director for Programme Development Team i World Economic Forum, der netop har været vært for årets Davos-topmøde. Hun peger på den såkaldte 4. industrielle revolution, der netop handler om mulighederne i bl.a. digitalisering, robotter, big data og Internet of Things som den helt store katalysator for flere designkompetencer til at forbinde de mange nye muligheder med noget, der gør en positiv og brugbar forskel for mennesker.

”Alle lande skal op i gear, når det gælder om at bruge design inden for den nye teknologi. Der er virkelig store muligheder i snitfladerne mellem teknologi og design. Og det er et oplagt område for Danmark at tage en frontløberolle på,” siger Emma Benameur.

Dansk design skal ud i verden

Banny Banerjee, Manuel Toscano og Emma Benameur indgår i et nyt panel af internationale rådgivere, som skal hjælpe med at bringe dansk design og designtænkning i spil i den globale efterspørgsel efter designkompetencer. For mange af de eftertragtede evner, som både nationer og virksomheder lige nu råber efter, har rødder i Danmark. Det gælder f.eks. brugerinddragende design, der handler om at skabe løsninger ved at involvere de brugere, der skal sikre, at en løsning bliver en succes, hvad enten det er et fysisk produkt, en app, en service eller en proces, der kan få folk til at ændre adfærd i en mere bæredygtig retning; og det gælder begrebet design policy, som handler om at skabe processer inden for f.eks. demokrati og politik, der reelt får folk til at involvere sig mere.

”Danmarks stærke designbrand og designtradition taget i betragtning er det set fra et internationalt synspunkt påfaldende, at man lader til at have svært ved at høste det fulde udbytte af sit designtalent uden for områder som møbeldesign og arkitektur. Danmark har jo ligefrem været med til at opfinde selve begrebet brugerinddragende design, så I burde have et forspring,” siger Manuel Toscano fra designbureauet Zago.

Det nye rådgiverpanel består af i alt 10 internationale toprådgivere inden for forskellige områder af design. De har alle sagt ja til at give deres input til, hvordan dansk design i højere grad, end det er tilfældet i dag, kan komme i spil globalt og både skabe vækst for danske virksomheder og hjælpe verden til at finde løsninger på nogle af klodens mest presserende udfordringer.

”Hvis vi kobler danske spidskompetencer inden for f.eks. energi, velfærd, byudvikling, vand og sundhed med vores designkompetencer, hvor vi involverer brugerne i at tænke kreativt og ambitiøst, så kan ingen slå os. Og det er der, vi skal hen: Der, hvor ingen i verden kan slå os,” siger Christian Bason fra Dansk Design Center, som sammen med Designrådet står bag det nye panel.

”Vi har virkelig noget at bidrage med derude, og derfor er det ærgerligt, at vi ikke fylder mere globalt, end vi gør. I dag får vi det ikke kapitaliseret og skaleret, og lige nu er der mange andre, der løber med bolden. Design er helt oppe på managementniveau i dag, og det er et område, hvor der tjenes store penge. Her skal Danmark spille en større rolle,” siger Jens Martin Skibsted, der er formand for Designrådet.

Design åbner nye muligheder

Designsultne udenlandske virksomheder er ikke blinde for de danske designkompetencer. I sommeren 2015 blev det danske designbureau Designit solgt til indiske Wipro Digital for 635 millioner kr. Og i sommer var det konsulentvirksomheden ReD Associates, der indgik partnerskab med amerikanske Cognizant. ReD Associates har specialiseret sig i at rådgive inden for kundeadfærd. Generelt er den danske branche af strategiske designvirksomheder dog mindre og meget fragmenteret, og skal man gøre sig gældende internationalt, er der brug for større skala, påpeger Christian Bason.

Få virksomheder anvender design strategisk

Figur 1 | Forstør   Luk

43 pct. af de virksomheder, der arbejder med design, anvender det i deres processer og strategi (Trin 3 og 4). 40 pct. anvender ikke design systematisk.

Kilde: ‘Design Delivers - Sådan rykker design forretningen’, DI og Dansk Design Center, 2016.

”I Singapore har de et nationalt designråd, og i Silicon Valley investerer alle massivt i design. Hvis vi skal byde ind i den globale konkurrence, så skal vi vide, hvad det unikke er, som vi kan byde ind med,” siger han.

Herhjemme har mange virksomheder taget design til sig i en eller anden form. En nyere undersøgelse fra Dansk Industri og Dansk Design Center viser, at seks ud af ti danske virksomheder anvender design. De fleste virksomheder bruger ikke design systematisk, og det er endnu kun 13 pct., der anvender design til forretningsudvikling og -strategi. Så også herhjemme er der potentiale for at bruge design mere strategisk til at skabe innovation og ny forretning. Se figur 1.

For de fleste er dansk design mest af alt noget med smukke møbler og arkitektur. Nøgleord, der beskriver dansk design, er kvalitet, håndværk, funktionalitet og bæredygtighed. Men de ord skal nu gøres relevante, når det gælder design af offentlige servicer, digitale løsninger og fremtidens virksomheder.

”Der er mange nye anvendelsesområder for design, der ikke kun er spændende for de danske designbureauer, som kan få større markedsandele. Men det er også relevant for danske virksomheder, som kan skabe ny forretning ved at bruge design på nye måder,” siger Christian Bason.

Forrige artikel Kunstig intelligens skal tæmmes Kunstig intelligens skal tæmmes Næste artikel ’Blockchain’ kan revolutionere den digitale økonomi ’Blockchain’ kan revolutionere den digitale økonomi
Datavisualisering skaber ny velfærd i Gladsaxe

Datavisualisering skaber ny velfærd i Gladsaxe

I Gladsaxe Kommune har data forladt regnearkene og indtaget storskærmene i både direktion og jobcenter, så de bliver synlige og brugbare for alle, også de borgere, det hele handler om. Visualiseringerne udvikles af en særlig enhed for Datadrevet Forretningsudvikling.

Topchefers fokus på data hjælper unge i arbejde

Topchefers fokus på data hjælper unge i arbejde

En gang om måneden gennemgår direktion i Gladsaxe Kommune en tsunami af data for at følge udviklingen på 29 vigtige udvalgte områder. De diskuterer og justerer kursen, hvis udviklingen går i den forkerte retning. Mandag Morgen sad med ved bordet på direktionens første møde i år.

De kreative erhverv kræver politisk bevågenhed

De kreative erhverv kræver politisk bevågenhed

Den kreative sektor i Danmark boomer og klarer sig målt på eksportvækst bedre end andre sektorer. Alligevel tøver politikerne med at anerkende vækstpotentialet, lyder kritikken. Det sker imidlertid i lande som Holland, Storbritannien og Finland.

LEO Pharma-app diagnosticerer hudsygdomme bedre end lægen

LEO Pharma-app diagnosticerer hudsygdomme bedre end lægen

Inden længe vil mange hudsygdomme kunne blive diagnosticeret af en app på din smartphone med stor præcision. Ifølge LEO Innovation Lab, der udvikler en app til formålet, er kunstig intelligens og øget patientinddragelse en vigtig del af fremtidens sundhedssystem.

Kvantecomputere kan drive den næste IT-revolution

Kvantecomputere kan drive den næste IT-revolution

Der kan gå ti-tyve år før kvantecomputerne er klar, men der bliver brug for dem.
Film, musik og computerspil er en stor dansk eksportsektor, men på mange måder stadig meget umodent organiseret.

Forskere forbereder computerkraftens kvantespring

Forskere forbereder computerkraftens kvantespring

Vi har vænnet os til, at computere og alt, hvad der har med digital teknologi at gøre, bliver bedre, hurtigere og billigere år for år. Men hvis udviklingen skal fortsætte, er der snart behov for at skifte til helt nye teknologier. Den mest lovende er kvantecomputere.

Danske film- og animationsselskaber mister ordrer for en halv milliard

Danske film- og animationsselskaber mister ordrer for en halv milliard

Danmark er sammen med Bulgarien og Luxembourg snart de eneste EU-lande i Europa uden statsstøtte til film- og animationsbranchen. Det koster på ordrebogen. Venstres erhvervsordfører erkender, at man kan blive nødt til at følge trop og uddele millioner i statsstøtte til internationale filmgiganter.

Spilfirma: Svært at skaffe talenter

Spilfirma: Svært at skaffe talenter

Sybo Games er en dansk spilvirksomhed med vækstpotentiale. Men bl.a. jagten på talenter er en udfordring, siger CEO Mathias Gredal Nørvig, der er formand for den nye forening Vision Denmark.

Den næste bølge af deletransport er på vej

Den næste bølge af deletransport er på vej

Der kommer masser af nye dele-cykler og dele-løbehjul til Danmark – men i andre byer bliver de smidt ud.
Virtual Reality kan give en enestående naturoplevelse, men det er ny form for natur.

Globalt slagsmål om deletransport

Globalt slagsmål om deletransport

Udlejning af cykler og elektriske løbehjul er på ganske få år blevet en global milliardforretning, og markedet domineres af techgiganter fra Kina og USA. Men også en lille dansk spiller gør sig bemærket med sine orange cykler i flere af Europas hovedstæder.

Med en virtuel håndgranat som kunstnerisk virkemiddel

Med en virtuel håndgranat som kunstnerisk virkemiddel

Den danske kunstner Morten Rockford Ravn har skabt en fotoreportage fra computerspillet Grand Theft Auto.
Som enhver anden fotograf måtte han udsøge sig interessante steder og vente tålmodigt på at de rette situationer opstod. I den virtuelle verden er der dog noget videre rammer for, hvad man kan gøre for at fremkalde de helt rigtige fotogene situationer.

Podcast: 1.3 milliarder indere har fået digital ID

Podcast: 1.3 milliarder indere har fået digital ID

Globalt set er det indiske Aadhaar projekt blandt de største og mest betydningsfulde IT-projekter – men meget få i vores del af verden har hørt om det. På under ti år er det lykkes at give 1.3 milliarder indere en digital identitet. 

Han forudså æraen af falske nyheder. Nu frygter han, det hele bliver meget værre!

Han forudså æraen af falske nyheder. Nu frygter han, det hele bliver meget værre!

Nye teknologier vil i fremtiden kunne fremstille videoer, billeder og tekster, der ser så troværdige ud, at vi får endnu større problemer med misinformation. Det kan i sidste ende betyde, at demokratiet kommer i fare, advarer teknologiekspert, der forudså problemer med ‘fake news’ på internettet, før fænomenet eksploderede.

Sikke en voldsom trængsel

Sikke en voldsom trængsel

I dag planlægger danskerne deres transport ved hjælp af Rejseplanen og Rejsekortet. Men Uber, Google og mange andre er for længst gået ind i kampen om at være de selskaber, der koordinerer fremtidens mobilitet.

Nye trafikanter vender op og ned på byplanlægning

Nye trafikanter vender op og ned på byplanlægning

En ny trafikhandlingsplan i Aalborg Kommune gør op med gamle trafikdogmer og gør dermed klar til at favne de mange nye typer af køretøjer, der åbnes for i en forsøgsordning fra nytår. Men især i Århus og København volder den nye lov også kvaler.

Manden bag digital transportrevolution: Lovgivere skal på banen

Manden bag digital transportrevolution: Lovgivere skal på banen

Teknologien bag nye avancerede løsninger til at organisere persontransport er langt fremme i Finland. Siden 2011 har den finske regering arbejdet på at tilpasse lovgivningen til en ny transportæra. Og det er ekstremt vigtigt at have lovgiverne med på sidelinjen i en af de næste store digitale revolutioner, siger administrerende direktør og stifter af virksomheden MaaS Global, Sampo Hietanen.

Bilens tid som byens konge rinder ud

Bilens tid som byens konge rinder ud

Den måde, vi færdes i byerne på, vil forandres væsentligt. Nye, små elektriske køretøjer er begyndt at dukke op, og samtidig bliver mobilitet i stigende grad en tjeneste; en løsning, som sammensættes til lejligheden alt efter den enkeltes behov. Bytrafikken kan blive mere effektiv, fleksibel og klimavenlig. Det er der hårdt brug for.

Hvad i alverden er det, der kører dér?

Hvad i alverden er det, der kører dér?

En mangfoldighed af nye, små elektriske køretøjer, med eksotiske navne som hoverboards, uniwheels og speed pedelecs, vil i den nærmeste fremtid blande sig i storbyernes mylder. Sammen med selvkørende biler og busser, små udbringningsrobotter, robothunde og droner kan de med tiden fortrænge bilerne som byernes konger.

What’s next – i 2019?

What’s next – i 2019?

Virksomheder skal tage forbrugernes værdier alvorligt – for det er blevet alvor med klimaet, miljøet og datasikkerheden.
Det er muligt at nyhederne er dårlige, men i gamle dage var de også kedelige.

7 trends for 2019 - det handler om værdier

7 trends for 2019 - det handler om værdier

Hvis der er ét ord, der i 2019 vil præge forbrugernes krav og forventninger til  de produkter og tjenester de bruger, er det ”værdier”. Det skriver Fjord, konsulentvirksomheden Accentures designbureau, i deres årlige trendrapport.

Telefonen, der konkurrerer på det, det den ikke kan

Telefonen, der konkurrerer på det, det den ikke kan

Det måtte komme: En telefon, der skiller sig ud ved at have meget få funktioner. Light phone kaldes den, og som selskabet bag den lille telefon siger, så er den ”designet til at blive brugt så lidt som muligt”.

Kinas nye eksportvare: digital autoritarisme

Kinas nye eksportvare: digital autoritarisme

KOMMENTAR: Kina bruger de amerikanske techselskabers krise med datalæk og fake news til at eksportere sin model for styring af internettet og software til kontrol og overvågning.

Whistlebloweren fra Mærsk: Man er medskyldig hvis man tier stille

Whistlebloweren fra Mærsk: Man er medskyldig hvis man tier stille

Den tidligere Mærsk-laborant Dorte Jensen blev whistleblower i 2010, da hun gik til pressen med en optagelse, der afslørede, hvordan Mærsk pressede ansatte til at fuske med målinger af spildevand og oliespildsrapporter. Det har haft store konsekvenser for hende, men hun ville gøre det igen.