En mørk sky over hovedet

Vi lægger mere og mere af vores digitale adfærd ud i de globale online platforme og fællesskaber – den såkaldte "sky". Men selv systemerne ved de allerstørste aktører på området er ikke sikre mod nedbrud, og så bryder uvejret løs.

Først ramte det min laptop. Pludselig var det umuligt at hente mails fra Googles gmail.com. Imens jeg læste en besynderlig fejlmeddeles om en ukendt systemfejl fiskede jeg pr. automatik min smartphone frem. Men også den strejkede, ingen mails kom igennem. Da jeg kort efter fik samme resultat med min iPad, begyndte angstens koldsved at indfinde sig.

Jeg havde kort forinden læst en artikel i det amerikanske magasin Wired om en fyr, der fik slettet hele sit digitale liv, inkl. uerstattelige fotos af sin datter. En hacker havde udnyttet sikkerhedssløseri hos Apple og Amazon til at tiltusket sig kontrol med hans email-konto og derfra hele hans digitale infrastruktur.

Nu frygtede jeg selvfølgelig noget tilsvarende, og for mit indre blik imødeså jeg mit digitale livs Ragnarok.

Heldigvis var der ingen hacker på spil. Det viste sig at være en kendt fejl hos Google, hvor Gmail pludselig holder op med at arbejde sammen med Apples mailprogram. Da den værste skræk var forduftet, meldte to tanker sig:

For det første fik jeg en ubehagelig mistanke. Det gamle samarbejde mellem Google og Apple har været under afvikling siden Google lancerede Android mobilstyresystemet, som konkurrent til Apples iOS. Senest har Apple valgt at droppe både Youtube og Google Maps som en del af de faste applikationer på iPhone. Set i det lys virker Googles tekniske ”fejl” lidt for bekvem, ikke mindst når Googles onlinesupport er lynhurtige med at svare tilbage, at den bedste løsning på problemet er, at jeg begynder at bruge Googles Gmail-app på min iPhone.

[quote align="left" author=""]På trods af løfter om skudsikker datasikkerhed og kompromisløs drift, så ser vi gang på gang, at skidtet bryder sammen[/quote]

Det kan selvfølgelig være sandt, at en af verdens førende teknologivirksomheder er blevet sat skakmat af et trivielt teknisk problem med håndtering af mails, men desværre har deres mantra, Don’t Be Evil, længe klinget lidt hult.

Ikke at Apple er en tøddel bedre, når det gælder brutal kapitalisme og beskidt spil i kampen om fremtidens digitale platforme. Verdens mest værdifulde selskab har bl.a. en trist historik med konsekvent at krænke dansk og europæisk lovgivning om forbrugerbeskyttelse mht. garantiperioder. Som så mange andre må jeg vel blot indstille mig på, at det giver knubs, når man forsøger at stille sig over skrævs mellem den digitale verdens konkurrerende gatede communities.

Min anden tanke var mere alvorlig. Oplevelsen af magtesløshed mindede mig om, hvor ekstremt afhængige vi er blevet af ”skyen” og den digitale infrastruktur, der efterhånden gennemsyrer både privat- og arbejdsliv.

De digitale muligheder bliver stedse mere integrerede og uimodståelige i deres smarte funktionalitet og besnærende altid online tilgængelighed. Fra netbanks apps og sociale netværk til virtuelle samarbejdsværktøjer og digitale assistenter.

Problemet er bare, at de tekniske løsninger reelt ikke er sikre. På trods af løfter om skudsikker datasikkerhed og kompromisløs drift, så ser vi gang på gang, at skidtet bryder sammen for selv de største globale virksomheder. Det gælder f.eks. succesfulde hackerangreb mod Sony og LinkedIn, nedbrud i Amazons datacentre og den seneste ballade, hvor en løbsk aktiehandelscomputer hos amerikanske Knight Capital Group brændte 2,6 milliarder kroner af på 45 minutter.

Jo mere komplekse systemerne bliver, jo voldsommere bliver skaderne, når det først går galt, og desto større bliver vores blinde tiltro til, at det ”nok ikke rammer mig”.

Desværre har vi sjældent andre muligheder end at acceptere risikoen og lege med. For hvad er alternativet for alle os, der ikke kan tage sig sammen til at udleve Bonderøvens off-line utopi? Vi må underdanigt bøje hovedet og sende en aftenbøn til de digitale guder, mens vi diskret beder vores smartphone om at minde os om at tage en fysisk backup mandag morgen.

Læs flere af Ask Aggers indlæg her

Alle indlæg på MM Blog er alene udtryk for skribentens personlige holdning.

Forrige artikel Regeringen må bringe pensionsformuerne i spil Næste artikel Så giv dog de børn en iPad
Vestager: EU’s techregulering skal være social og retfærdig

Vestager: EU’s techregulering skal være social og retfærdig

Store digitale selskaber skal reguleres ud fra værdier om frihed, miljø og social retfærdighed, siger konkurrencekommissær Margrethe Vestager. Hun mener, at EU skal finde sin egen vej mellem amerikansk angst for staten og Kinas krænkelse af individer.

Den demokratiske samtale med politikeren som cybersherif

Den demokratiske samtale med politikeren som cybersherif

En stor del af den politiske debat herhjemme begynder og foregår i dag på politikernes egne profiler på de sociale medier, og dermed er det også i politikernes magt at blokere de brugere, de ikke ønsker, skal blande sig i den demokratiske samtale.

Sydkorea vil også have databeskyttelsesregler

Sydkorea vil også have databeskyttelsesregler

Sydkorea er verdens måske mest gennemdigitaliserede land, men efter en række skandaler om misbrug af data og overvågninger arbejder man nu på at indføre regler for databeskyttelse, der minder meget om EU’s GDPR-regelsæt.

"Den største fare ved maskinerne er at vi bliver som dem"

INTERVIEW: Teknologien byder på enorme gevinster, og hvis ikke vi kaster os ind i udviklingen, bliver vi udkonkurreret af dem, der gør. Men jo mere vores samfund og vi selv præges af teknologien, des mere mister vi af det, som gør os til mennesker og giver mening for os, advarer den tyske fremtidsforsker Gerd Leonhard.

Mediecheferne: Vi vil sikre transparens

Mediecheferne: Vi vil sikre transparens

Mediernes opgave ved det kommende valg er vigtigere end nogensinde før. Det mærker man ude på redaktionerne, hvor mandskabet oprustes, og øjnene rettes mod sociale medier og risikoen for misinformation.

Politikere er blevet deres egne massemedier

Politikere er blevet deres egne massemedier

Højere partistøtte giver nye kommunikationsmuligheder hos danske politikere, som søsætter egne medier som aldrig før. Det har ændret nyhedernes fødekæde og vil give mere støj ved det kommende folketingsvalg. Måske bliver 2019 valgåret, hvor de traditionelle medier mister magten over dagsordenen.

Med i maskinrummet: Sådan styrer politikerne dagsordenen

Med i maskinrummet: Sådan styrer politikerne dagsordenen

Danske vælgere foretrækker muligvis stadig tv-mediet i en valgkamp, men det er det, der foregår på politikernes egne kanaler, der afgør debatten, lyder det fra politisk strateg. Når partierne sætter tryk på, kan de dreje dagsordenen i deres retning, og det kan give taletid i medierne.

Europas politikere er trætte af uafhængige journalister

Europas politikere er trætte af uafhængige journalister

Det tyske parti AfD er ved at oprette sit eget mediemæssige war room, hvorfra 20 journalister skal lave partiets egen 'dækning' af livet i Forbundsdagen. I Spanien kan journalisterne ikke længere stille spørgsmål til premierministeren. Uafhængige medier har det svært i mange EU-lande.

Influencere fik unge amerikanere til stemmeurnerne

Influencere fik unge amerikanere til stemmeurnerne

En amerikansk iværksætter mobiliserede tusindvis af youtubers og andre influencere til det amerikanske midtvejsvalg, der fik historisk høj valgdeltagelse blandt 18-24-årige. Influencere kan flytte stemmer, siger dansk forsker, men det er svært at måle deres indflydelse.

Tech-giganternes tid varer ikke evigt

Tech-giganternes tid varer ikke evigt

Virksomheder som Google, Amazon og Facebook er blevet så store, at flere demokrater nu foreslår en opsplitning af techgiganterne. Men politikerne glemmer, at virksomheders dominans skifter hele tiden, mener Wall Street Journals Dan Gallagher. Derfor foregår debatten på forkerte præmisser.

Brasilien efterspørger IoT-løsninger

Brasilien efterspørger IoT-løsninger

Mulighederne for at skabe vækst og udvikling ved hjælp af internet of things-initiativer (IoT) er kommet på den politiske dagsorden i Brasilien. Det er en udvikling, som dansk forskning og virksomheder i Danmark kan være en del af.

Virksomheder udnytter din dopaminhungrende hjerne

Virksomheder udnytter din dopaminhungrende hjerne

En gren af adfærdsdesign handler om at skabe vaner hos brugeren. Når det virker, kan det skabe en langt stærkere forbindelse mellem virksomhed og kunde. Men effekten kan også være så stærk, at det nærmer sig afhængighed.