Heller ikke Microsoft er i mål med digitaliseringen

Selv en af verdens mest værdifulde it-virksomheder er i gang med at omstille sig til en digital forretningsmodel.

End ikke en global it-koncern som Microsoft kan bryste sig af at befinde sig på det fjerde og øverste trin på trappestigen over digital modenhed, som konsulenthuset Qvartz har udarbejdet i samarbejde med Microsoft. For selv Microsoft er ikke fuldt digital i sin egen forretning, selv om man dog er godt på vej.

Siden Microsofts nuværende topchef Satya Nadella kom til for tre år siden, har fokus været på at transformere Microsoft fra en virksomhed, der sælger software, til en virksomhed, der sælger tjenester, som kunderne kan abonnere på.

Hos Microsoft Danmark udgør abonnementer i dag en stor del af erhvervsdirektør Frank Viums salg til landets 50 største virksomheder. Målet i selskabet er, at 80 pct. af salget i 2020 skal komme fra cloudservices og lagerplads i skyen. Med så højt et servicesalg er forretningsmodellen en anden end for bare tre år siden.

Tidligere solgte Microsoft licenser, primært til styresystemet Windows, for en treårig periode ad gangen. I dag køber de færreste virksomheder licenser. I stedet lejer de dem, og det giver en helt anden fleksibilitet.

Når produktet møder teknologien

Ifølge Frank Vium er første trin, for at Microsoft kan kravle op ad modenhedsstigen, at sælge det samme som tidligere bare på en ny måde, mens trin 2 består i at udvikle tjenester, som ikke eksisterede før, og som der ikke tidligere var et marked for.

”Og så har vi pludselig en ny servicemodel, hvor virksomhederne i stedet for at lagre data på en traditionel server nu får adgang til nye services i skyen. Det kan optimere driften og skabe nye løsninger ved hjælp af intelligente data, machine learning, kunstig intelligens og Internet of Things. Den ændring er sket inden for de seneste år,” fortæller Frank Vium.

Men udfordringen med at gå digitalt er svær, ikke mindst for de største og mest veletablerede virksomheder.

”De fleste synes stadig, at de har det bedste produkt i markedet i deres kategori. Og det har de måske også nu. Men hvad sker der, når det bedste produkt møder teknologien, og ting sættes sammen på nye måder? Det er den udvikling, vi gerne vil tappe ind i. Det samme vil vores konkurrenter samt en stribe nye spillere, der endnu ikke har set dagens lys. Den forandring går stærkt lige nu,” siger Frank Vium.

Forandring gearer til fremtiden

Selv oplevede han for alvor forandringen, efter Satya Nadella indtog chefstolen i 2014. Tidligere havde Microsoft en udpræget præstationskultur, hvor økonomiske resultater talte mest. Men det fremmede ikke forandringer. I en transformationsproces er det nemlig mere frugtbart at vægte og belønne andre værdier end dem, der kan aflæses direkte i regnskaberne.

Når Frank Vium i dag skal evaluere sine medarbejdere og belønne dem for en god arbejdsindsats, bliver bonus derfor udregnet på basis af, hvor dygtige medarbejderne er til at bidrage til andres succes, og i hvor høj grad de er i stand til at lære af andre og bygge videre på andres ideer. Den slags kulturændringer giver mulighed for at så frø i forhold til fremtidens resultater frem for blot at måle på fortidens, lyder hans erfaring.

”Hvis du kun måler på de traditionelle parametre, kan du ikke se, hvordan virksomheden transformerer sig. Derfor er vi i færd med en grundlæggende transformation af vores kultur, hvor vi lærer at anskue os selv og vores omverden på nye måder. Det er en svær øvelse, men det er netop den forandring, som gearer os til en ny fremtid,” siger han.

LÆS OGSÅ: Store virksomheder famler efter morgendagens digitale forretningsmodel 

Forrige artikel Ny digital ambassadør: Vi skal stille krav til tech-giganterne Ny digital ambassadør: Vi skal stille krav til tech-giganterne Næste artikel Store virksomheder famler efter morgendagens digitale forretningsmodel Store virksomheder famler efter morgendagens digitale forretningsmodel
Vestager: EU’s techregulering skal være social og retfærdig

Vestager: EU’s techregulering skal være social og retfærdig

Store digitale selskaber skal reguleres ud fra værdier om frihed, miljø og social retfærdighed, siger konkurrencekommissær Margrethe Vestager. Hun mener, at EU skal finde sin egen vej mellem amerikansk angst for staten og Kinas krænkelse af individer.

Den demokratiske samtale med politikeren som cybersherif

Den demokratiske samtale med politikeren som cybersherif

En stor del af den politiske debat herhjemme begynder og foregår i dag på politikernes egne profiler på de sociale medier, og dermed er det også i politikernes magt at blokere de brugere, de ikke ønsker, skal blande sig i den demokratiske samtale.

Sydkorea vil også have databeskyttelsesregler

Sydkorea vil også have databeskyttelsesregler

Sydkorea er verdens måske mest gennemdigitaliserede land, men efter en række skandaler om misbrug af data og overvågninger arbejder man nu på at indføre regler for databeskyttelse, der minder meget om EU’s GDPR-regelsæt.

"Den største fare ved maskinerne er at vi bliver som dem"

INTERVIEW: Teknologien byder på enorme gevinster, og hvis ikke vi kaster os ind i udviklingen, bliver vi udkonkurreret af dem, der gør. Men jo mere vores samfund og vi selv præges af teknologien, des mere mister vi af det, som gør os til mennesker og giver mening for os, advarer den tyske fremtidsforsker Gerd Leonhard.

Mediecheferne: Vi vil sikre transparens

Mediecheferne: Vi vil sikre transparens

Mediernes opgave ved det kommende valg er vigtigere end nogensinde før. Det mærker man ude på redaktionerne, hvor mandskabet oprustes, og øjnene rettes mod sociale medier og risikoen for misinformation.

Politikere er blevet deres egne massemedier

Politikere er blevet deres egne massemedier

Højere partistøtte giver nye kommunikationsmuligheder hos danske politikere, som søsætter egne medier som aldrig før. Det har ændret nyhedernes fødekæde og vil give mere støj ved det kommende folketingsvalg. Måske bliver 2019 valgåret, hvor de traditionelle medier mister magten over dagsordenen.

Med i maskinrummet: Sådan styrer politikerne dagsordenen

Med i maskinrummet: Sådan styrer politikerne dagsordenen

Danske vælgere foretrækker muligvis stadig tv-mediet i en valgkamp, men det er det, der foregår på politikernes egne kanaler, der afgør debatten, lyder det fra politisk strateg. Når partierne sætter tryk på, kan de dreje dagsordenen i deres retning, og det kan give taletid i medierne.

Europas politikere er trætte af uafhængige journalister

Europas politikere er trætte af uafhængige journalister

Det tyske parti AfD er ved at oprette sit eget mediemæssige war room, hvorfra 20 journalister skal lave partiets egen 'dækning' af livet i Forbundsdagen. I Spanien kan journalisterne ikke længere stille spørgsmål til premierministeren. Uafhængige medier har det svært i mange EU-lande.

Influencere fik unge amerikanere til stemmeurnerne

Influencere fik unge amerikanere til stemmeurnerne

En amerikansk iværksætter mobiliserede tusindvis af youtubers og andre influencere til det amerikanske midtvejsvalg, der fik historisk høj valgdeltagelse blandt 18-24-årige. Influencere kan flytte stemmer, siger dansk forsker, men det er svært at måle deres indflydelse.

Tech-giganternes tid varer ikke evigt

Tech-giganternes tid varer ikke evigt

Virksomheder som Google, Amazon og Facebook er blevet så store, at flere demokrater nu foreslår en opsplitning af techgiganterne. Men politikerne glemmer, at virksomheders dominans skifter hele tiden, mener Wall Street Journals Dan Gallagher. Derfor foregår debatten på forkerte præmisser.

Brasilien efterspørger IoT-løsninger

Brasilien efterspørger IoT-løsninger

Mulighederne for at skabe vækst og udvikling ved hjælp af internet of things-initiativer (IoT) er kommet på den politiske dagsorden i Brasilien. Det er en udvikling, som dansk forskning og virksomheder i Danmark kan være en del af.

Virksomheder udnytter din dopaminhungrende hjerne

Virksomheder udnytter din dopaminhungrende hjerne

En gren af adfærdsdesign handler om at skabe vaner hos brugeren. Når det virker, kan det skabe en langt stærkere forbindelse mellem virksomhed og kunde. Men effekten kan også være så stærk, at det nærmer sig afhængighed.