Heller ikke Microsoft er i mål med digitaliseringen

Selv en af verdens mest værdifulde it-virksomheder er i gang med at omstille sig til en digital forretningsmodel.

End ikke en global it-koncern som Microsoft kan bryste sig af at befinde sig på det fjerde og øverste trin på trappestigen over digital modenhed, som konsulenthuset Qvartz har udarbejdet i samarbejde med Microsoft. For selv Microsoft er ikke fuldt digital i sin egen forretning, selv om man dog er godt på vej.

Siden Microsofts nuværende topchef Satya Nadella kom til for tre år siden, har fokus været på at transformere Microsoft fra en virksomhed, der sælger software, til en virksomhed, der sælger tjenester, som kunderne kan abonnere på.

Hos Microsoft Danmark udgør abonnementer i dag en stor del af erhvervsdirektør Frank Viums salg til landets 50 største virksomheder. Målet i selskabet er, at 80 pct. af salget i 2020 skal komme fra cloudservices og lagerplads i skyen. Med så højt et servicesalg er forretningsmodellen en anden end for bare tre år siden.

Tidligere solgte Microsoft licenser, primært til styresystemet Windows, for en treårig periode ad gangen. I dag køber de færreste virksomheder licenser. I stedet lejer de dem, og det giver en helt anden fleksibilitet.

Når produktet møder teknologien

Ifølge Frank Vium er første trin, for at Microsoft kan kravle op ad modenhedsstigen, at sælge det samme som tidligere bare på en ny måde, mens trin 2 består i at udvikle tjenester, som ikke eksisterede før, og som der ikke tidligere var et marked for.

”Og så har vi pludselig en ny servicemodel, hvor virksomhederne i stedet for at lagre data på en traditionel server nu får adgang til nye services i skyen. Det kan optimere driften og skabe nye løsninger ved hjælp af intelligente data, machine learning, kunstig intelligens og Internet of Things. Den ændring er sket inden for de seneste år,” fortæller Frank Vium.

Men udfordringen med at gå digitalt er svær, ikke mindst for de største og mest veletablerede virksomheder.

”De fleste synes stadig, at de har det bedste produkt i markedet i deres kategori. Og det har de måske også nu. Men hvad sker der, når det bedste produkt møder teknologien, og ting sættes sammen på nye måder? Det er den udvikling, vi gerne vil tappe ind i. Det samme vil vores konkurrenter samt en stribe nye spillere, der endnu ikke har set dagens lys. Den forandring går stærkt lige nu,” siger Frank Vium.

Forandring gearer til fremtiden

Selv oplevede han for alvor forandringen, efter Satya Nadella indtog chefstolen i 2014. Tidligere havde Microsoft en udpræget præstationskultur, hvor økonomiske resultater talte mest. Men det fremmede ikke forandringer. I en transformationsproces er det nemlig mere frugtbart at vægte og belønne andre værdier end dem, der kan aflæses direkte i regnskaberne.

Når Frank Vium i dag skal evaluere sine medarbejdere og belønne dem for en god arbejdsindsats, bliver bonus derfor udregnet på basis af, hvor dygtige medarbejderne er til at bidrage til andres succes, og i hvor høj grad de er i stand til at lære af andre og bygge videre på andres ideer. Den slags kulturændringer giver mulighed for at så frø i forhold til fremtidens resultater frem for blot at måle på fortidens, lyder hans erfaring.

”Hvis du kun måler på de traditionelle parametre, kan du ikke se, hvordan virksomheden transformerer sig. Derfor er vi i færd med en grundlæggende transformation af vores kultur, hvor vi lærer at anskue os selv og vores omverden på nye måder. Det er en svær øvelse, men det er netop den forandring, som gearer os til en ny fremtid,” siger han.

LÆS OGSÅ: Store virksomheder famler efter morgendagens digitale forretningsmodel 

Forrige artikel Ny digital ambassadør: Vi skal stille krav til tech-giganterne Ny digital ambassadør: Vi skal stille krav til tech-giganterne Næste artikel Store virksomheder famler efter morgendagens digitale forretningsmodel Store virksomheder famler efter morgendagens digitale forretningsmodel
En bredside mod tech-giganterne

En bredside mod tech-giganterne

Forfatteren til bogen ”Verden fra forstanden”, den amerikanske journalist Franklin Foer, leverer i en samtale med Danmarks tech-ambassadør en solid bredside med tech-giganterne, som han mener har fået en alt for stor rolle i vores liv.

Kinas første robot-restaurant

Kinas første robot-restaurant

En af Kinas store restaurantkæder, Haidilao, har åbnet den første restaturant, hvor robotter i vidt omfang har erstattet både kokke og tjenere.

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

I dag kan ordet cancer være et forvarsel om en tidlig død. Om 20 år vil kun de færreste dø af kræft. Sådan lyder visionen fra en af verdens største farmaceutiske virksomheder, Roche. Gensekventering og big data er nøglen.

Kineserne overhaler

Kineserne overhaler

Det er skræmmende at se hvor hurtigt den kinesiske teknologiudvikling går sammenlignet tempoet i Danmark.
Kræftbehandlinger baseret på den enkelte patients gener plus Big Data tegner lovende.

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Danmark er nødt til at reagere offensivt på, at Kina lige nu tager stormskridt på den teknologiske front, siger topforskere, der er tilknyttet Akademiet for Tekniske Videnskaber. Vi kan begynde med et opgør med den kollektive blinde vinkel mod Kina, lyder et bud.

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Danske Bank kunne lære af Googles nye retningslinjer for fyring af skandaleramte chefer. I Brasilien er de vilde med Big Data – ikke mindst skattevæsenet.

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

ANALYSE: Topchef efter topchef forlader virksomheder med gyldne håndtryk, selv om de er ansvarlige for skandaløs ageren. Google er slået ind på en ny kurs, og det kan der være gode økonomiske grunde til. I Danmark er spørgsmålet, hvordan Danske Bank vil vise, at de har forstået alvoren.

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Danmarks animalske fødevareindustri er produktiv, men den er ikke bæredygtig i klimamæssig forstand. Og spørgsmålet er, hvor længe den er det i økonomisk forstand. En gigant som Danish Crown risikerer at misse kapløbet om fremtidens fødevarer.

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Hollænderen Mark Post præsenterede i 2013 verdens første laboratoriefremstillede hakkebøf. Nu har store tyske og schweiziske koncerner investeret godt 55 mio. kr. i selskabet Mosa Meat, der i 2021 sender de første reagensglasbøffer i handlen.

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil nu indføre en indføre en skat, som direkte er møntet på de globale digitale giganter. Danmark var sidste efterår med til at bremse et lignende forslag fra EU-kommissionen, men selvom EU-forslaget har flere mangler, er det dog bedre end ikke at gøre noget, mener både SF’s Lisbeth Bech Poulsen og Mellemfolkeligt Samvirke.

En rigtig øl i en virtuel pub

En rigtig øl i en virtuel pub

Da det irske bryggeri Old Irish lancerede deres øl på det georgiske marked brugte de virtual reality til markedsføringen – på en særdeles overraskende måde

Apple er oplagt køber af Tesla

Apple er oplagt køber af Tesla

KOMMENTAR: Efter en tur i rutschebanen kan det ende med, at Tesla bliver en del af noget større. For måske venter Apple i kulissen. Et opkøb vil være en god løsning på mange af Apples udfordringer med udviklingen af en elektrisk bil.

Klog brug af data gør Amazon stærk

Klog brug af data gør Amazon stærk

KOMMENTAR: Amazon har gennem en nærmest manisk fokus på at gøre livet nemmere for kunden, udviklet sig fra at være verdens største boghandler til verdens største detailhandelsplatform.

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

En af verdens førende ledelseskonsulenter, Alex Osterwalder, forsøger i ny bog at opklare, hvordan etablerede firmaer bliver ved med at forny sig. En del af løsningen kan være en todelt ledelse samt modet til at begå masser af fejl.

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

REPORTAGE: Ved Singularity University Summit i Stockholm i sidste uge blev deltagerne bombarderet med præsentationer om de nyeste teknologier, og hvordan de radikalt vil forandre tilværelsen på kloden – og i rummet – lige om lidt. Men der var også plads til indlæg og diskussion om de sociale og politiske konsekvenser.

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Det gamle supermarkedskoncept er presset af nethandel og nye indkøbsvaner hos forbrugerne. Konceptet skal genopfindes, hvis Coop skal overleve i en digital fremtid, mener virksomhedens nye teknologidirektør, Morten Holm Christiansen: "Coop er en startup med 550.000 kunder. Og det er jo helt unikt."

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

World Economic Forum har netop udpeget Tyskland til verdensmester i Innovation. Det skyldes især den hastige omstilling i retning af Industri 4.0, som i Tyskland ses som afgørende for at sikre fortsat konkurrencedygtighed, arbejdspladser og vækst.
Det er også en omstilling, der rummer muligheder for danske virksomheder og start-ups.

Angst for at blive Amazoned

Angst for at blive Amazoned

Lige om lidt kommer Amazon og rusker op i den danske detailhandel med en kombination af rå styrke og en ekstremt effektiv forretningsmodel. Og så bør danske produktionsvirksomheder overveje hvordan 3D kan bringe dem ind i den digitale økonomi.

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

I dansk detailhandel er Amazons lige ved og næsten-indtog i Norden det, alle taler om, fordi e-handelsgigantens buldrende vækst indgyder både respekt og frygt. På uforlignelig vis er det lykkedes Amazon at suge kunder til sig ved at udnytte teknologi, rabatter og ifølge kritikere ufine tricks.

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Amazons succes kan forklares på mange måder, men lad os zoome ind på de fire vigtigste komponenter: De lave varepriser, det tillokkende loyalitetskoncept, den gigantiske kundebase, samt muligheden for at køre med underskud og finansiere det med andre dele af forretningen.

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Kun én ud af 10 danske handels-og producentvirksomheder har undersøgt muligheden for at sælge varer og services via globale onlinemarkedspladser som Amazon, eBay og Alibaba. Nyt projekt skal lære virksomhederne om platformsalg for dermed at styrke dansk e-eksport.

3D print gør helt nye forretningsmodeller mulige

3D print gør helt nye forretningsmodeller mulige

3D print er ikke blot et nyt værktøj i produktion eller i udviklingsafdelingen. På sigt kan teknologien ændre hele den måde, virksomheder skaber værdi for kunderne. Men de muligheder skal defineres af ledelsen – ikke teknikken.

Da Jeff Bezos tog Amazon fra dødsdømt til dominerende

Da Jeff Bezos tog Amazon fra dødsdømt til dominerende

I 2001 stod Amazon ved en korsvej. Hvordan skulle selskabet skabe ny vækst? Stifter Jeff Bezos lod sig inspirere af forskellige ledelsestænkere, og det førte bl.a. til konceptet bag den selvforstærkende effekt, der siden har fået millioner af kunder i især USA til at klæbe sig til Amazons platform.

Hvordan skal vi regulere den digitale teknologi?

Hvordan skal vi regulere den digitale teknologi?

Det er ikke nemt at skabe globalt samarbejde og forståelse for hvordan man sikrer at den teknologiske udvikling kommer alle til gavn.
FN, World Economic Forum og den danske tech-ambassadør arbejder på problemet. Selv koreanerne er begyndt at stille spørgsmål ved udviklingen.