Hvad Metallica kan lære os om innovation

Stilhed er innovationens værste fjende. Og hvis der er noget medlemmerne af heavy metal-bandet Metallica ikke er, så er det stille. Bandets kreative proces, da en af verdens største kærlighedssange blev til, er et mønstereksempel på radikal innovation, skriver innovationsdirektør Frank Rosengreen Lorenzen.

Har du prøvet at deltage i et møde, hvor du har tænkt en masse vilde tanker, men holdt dem for dig selv? Du valgte måske at tie for fredens, hierarkiets eller bonussens skyld? Bare rolig, det sker for os alle en gang imellem. Det, vi har hjertet fuldt af, løber munden ikke altid over med.

Problemet er, at lige netop den stilhed er den største udfordring for innovation. Innovation lever af de vilde tanker, krydret med lidt fandenivoldskhed og kreative spændinger. Ærlige og ufortyndede tanker skal siges, gribes af en kollega og sendes tilbage med endnu mere værdi, så der på den måde skabes en stige mod nye resultater.

Desværre har mange organisationer slet ikke fornemmelse for den slags stiger. I stedet beklager de sig over, at de har masser af ideer, men ikke evnen til at eksekvere dem. Og lige netop her kan rigtig mange organisationer lære af et af vor tids største bands.

Hvis du, som jeg, er fan af Metallica eller kender en smule til deres liv backstage, så ved du, at hvert medlem af Metallica (på sin egen måde) siger sin uforbeholdne, ærlige mening. Hvis du kan holde det ud, så se YouTube-klip fra dokumentaren ’Some kind of Monster’, der viser, hvorfor flere psykologer og coaches har givet op, og hvordan utallige dørhængsler har måttet lade livet.

Lige netop denne spænding, den ’jeg-skal-eddermame-fortælle-dig-noget’-attitude, er det, der er broen mellem de fire individuelle talenter – det, der strækker alle ideerne til deres yderste og skaber en fantastisk innovationsstige.

Hetfield brød stilheden

Det bedste eksempel på dette er tilblivelsen af en af verdens bedste sange (hvis du spørger mig): ’Nothing Else Matters’. Sangen er en stille og rolig kærlighedssang på et af de mest sælgende albums nogensinde.

Bare i Danmark har albummet, der bærer bandets navn og er fra 1991, solgt en kvart million eksemplarer, og i dag er der ingen, der kan forestille sig det album uden den kærlighedssang. Men hvordan havnede den der?

Ifølge forsanger James Hetfield skrev han sangen til en ekskæreste. Hetfield har siden fortalt, at han var meget i tvivl, om han skulle præsentere ideen om en kærlighedssang for resten af bandet. Her er han citeret i Mojo Magazine fra december 2008:

‘At first I didn't even want to play it for the guys. I thought that Metallica could only be the four of us. These are songs about destroying things, head banging, bleeding for the crowd, whatever it is, as long as it wasn't about chicks and fast cars, even though that's what we liked. The song was about a girlfriend at the time. It turned out to be a pretty big song.’

Giv dig selv et minut til at forestille dig Hetfield komme ind i slyngelstuen til de andre: langt hår, sorte læderbukser og slæbende på en dunst af øl, og åbent og ærligt fortælle dem om denne nye idé, der ikke bare var en kærlighedssang, men også en sang, der var inspireret af klassisk musik som ’An der schönen blauen Donau’ (den 3/4 waltz-intro, som alle amatørguitarister forsøger sig med).

Det var i sandhed et stykke radikal innovation, der ikke kun forblev en løs idé, men noget, der rent faktisk blev eksekveret, fordi innovationsstigen var der.

Bandet spillede med på ideen

De øvrige bandmedlemmer tog ikke bare godt imod den noget anderledes og radikale idé; de berigede ideen yderligere, sendte deres input tilbage til Hetfield, og så fremdeles bevægede de sig op ad innovationsstigen, indtil der blev skrevet musikhistorie.

Hetfields mod til at bryde stilheden, og teamets evne til at berige ideen – givetvis med nogle kaputte dørhængsler til følge – men også på baggrund af en respekt for hinandens evner og bidrag (det er Hetfield, som fik æren af at spille guitarsoloen, hvilket ellers ville have været en opgave for leadguitarist Kirk Hammett), er grunden til, at verdens bedste kærlighedssang fandt vej til verdens bedste heavy metal-album.

Hvis du mener, at din organisation har svært ved at eksekvere ideer og savner en innovationsstige som den i Metallica, så er det ikke nødvendigvis, fordi der mangler ressourcer, viden eller vilje. Grundlæggende er det formentlig, fordi de teams, der bør have ansvar for innovationen, enten ikke får ansvaret eller ikke føler sig ansvarlige på en måde, så de begynder at smække med døre, råbe og skrige, berige hinandens ideer og eksekvere.

I stedet er de for stille, og lige præcis stilhed er gift for innovation. Den skal nedbrydes, hvis din organisation vil vinde i fremtiden.

Nothing Else Matters.

Forrige artikel Skal vi outsource vores liv til Silicon Valley? Skal vi outsource vores liv til Silicon Valley? Næste artikel 10 signaler for fremtidens arbejdsmarked 10 signaler for fremtidens arbejdsmarked
Tech-giganternes tid varer ikke evigt

Tech-giganternes tid varer ikke evigt

Virksomheder som Google, Amazon og Facebook er blevet så store, at flere demokrater nu foreslår en opsplitning af techgiganterne. Men politikerne glemmer, at virksomheders dominans skifter hele tiden, mener Wall Street Journals Dan Gallagher. Derfor foregår debatten på forkerte præmisser.

Brasilien efterspørger IoT-løsninger

Brasilien efterspørger IoT-løsninger

Mulighederne for at skabe vækst og udvikling ved hjælp af internet of things-initiativer (IoT) er kommet på den politiske dagsorden i Brasilien. Det er en udvikling, som dansk forskning og virksomheder i Danmark kan være en del af.

Virksomheder udnytter din dopaminhungrende hjerne

Virksomheder udnytter din dopaminhungrende hjerne

En gren af adfærdsdesign handler om at skabe vaner hos brugeren. Når det virker, kan det skabe en langt stærkere forbindelse mellem virksomhed og kunde. Men effekten kan også være så stærk, at det nærmer sig afhængighed.

Indiens landbrug skal digitaliseres

Indiens landbrug skal digitaliseres

Indiske småbønder kunne have gavn af højteknologi som droner og kunstig intelligens, og danske forskere og virksomheder kan være med at til at bringe digitalisering helt ud på markerne.

Overblik: Opgøret med det rationelle menneske

Overblik: Opgøret med det rationelle menneske

Nudging bruger psykologisk indsigter til påvirke vores adfærd. Det er effektivt, men hvor går grænsen til at det er manipulation?
Azeem Azhar, internationalt kendt kommentator, diskuterer de helt store digitale perspektiver for fremtiden med den danske tech-ambassadør

Det offentlige føjer psykologiske tricks til værktøjskassen

Det offentlige føjer psykologiske tricks til værktøjskassen

Forestillingen om den rationelle borger er på vej ud hos offentlige myndigheder, som i stigende grad anvender adfærdsdesign, også kaldet nudging, til at påvirke vores valg i retning af vores eget eller samfundets bedste. Men grænsen mellem et kærligt puf og manipulation kan være hårfin.

Sådan spiller nudging på vores irrationelle sider

Sådan spiller nudging på vores irrationelle sider

Adfærdspsykologerne har samlet en værktøjskasse med psykologiske mekanismer, som kan anvendes til at påvirke folks handlinger. Det er virkemidler, der kan have stor indflydelse på, hvilke beslutninger vi tager, uden at vi er klar over det.

Vi har endnu ikke haft vores digitale Titanic moment

Vi har endnu ikke haft vores digitale Titanic moment

Azeem Azhar udgiver det meget anbefalelsesværdige ugentlige nyhedsbrev Exponential View. Han har i mange år kommunikeret omkring den digitale teknologis frontløbere, som international kommentator, konsulent og investor.

44 procent stemte elektronisk ved Estlands valg

44 procent stemte elektronisk ved Estlands valg

Ved de sidste ti valg i Estland har det været muligt at afgive sin stemme elektronisk fra sin computer. Ved valget i søndags benyttede næsten halvdelen af vælgerne sig af muligheden.

USA's politiske komet har en radikal grøn plan

USA's politiske komet har en radikal grøn plan

Moderate miljøorganisationer og demokratiske seniorpolitikere lægger luft til den plan for USA's grønne omstilling, The Green New Deal, som den nye unge stjerne i amerikansk politik, demokraten Alexandria Ocasio-Cortez, netop har fremlagt.

Gadget-video galore

Gadget-video galore

Vi er dykket ned i strømmen af videoer om de nyeste gadgets og har udvalgt tre klip, der giver et godt indblik i noget af det mest spændende grej.

Skal dine børn også undervises af en kinesisk startup?

Skal dine børn også undervises af en kinesisk startup?

60.000 lærere i USA og Canada underviser kinesiske børn i at tale engelsk via internettet. VIPKid er ét eksempel på en bølge af kinesiske 'Ed-Tech'-virksomheder, der i øjeblikket vokser hastigt og investerer voldsomt i avanceret teknologi til at forbedre digital undervisning. 

Forskellene i folks tillid til systemet vokser

Forskellene i folks tillid til systemet vokser

Den vigtigste årlige undersøgelse af tillid viser, at der overalt i verden bliver stadig større afstand mellem en relativt tillidsfuld 'informeret' del af befolkningen og 'masserne', som er langt mere mistroiske over for regeringer og medier.

Overblik: Internettets to parallelle universer

Overblik: Internettets to parallelle universer

Der findes et andet internet, der er lige så stort og avanceret som det, der er domineret af Google, Facebook og Amazon. Det er kinesisk. I Silicon Valley vokser det frem med online-uddannelsesplatforme, der kan afhjælpe behovet for livslang læring.

Internettet er en slagmark mellem Kina og USA

Internettet er en slagmark mellem Kina og USA

Verdens to digitale supermagter står for vidt forskellige tilgange til ny teknologi og 5G. Det kan blive afgørende for vores digitale liv, om det bliver den amerikanske eller den kinesiske tilgang, der vinder.

Fremtidens uddannelse til fremtidens arbejde

Fremtidens uddannelse til fremtidens arbejde

Det moderne arbejdsliv har generelt været opdelt i tre faser: først uddannelse, derefter arbejde og endelig pensionsalderen. Men den opdeling af livet passer efterhånden dårligt til en stadigt stigende forventet levealder og et hastigt skiftende arbejdsmarked.

Den største danske erhvervssucces du aldrig har hørt om

Den største danske erhvervssucces du aldrig har hørt om

Det er en af de største danske erhvervssucceser i nyere tid. Siden starten i 2000 har firmaet været på én lang og stejl vækstkurve. I dag er de to stiftere begge blandt de 25 rigeste danskere, og firmaet er verdens førende på deres marked. Men de færreste har hørt om 3Shape.

AI-laboratoriet Tel Aviv

AI-laboratoriet Tel Aviv

Strandpromenaden og plateauskoene er shinet op til det forestående Eurovision melodigrandprix i Tel Aviv, men det virkelig banebrydende i byen sker ikke på musikscenen, men snarere blandt de mange hightech-startups i små gyder og støvede computerrum andetsteds i byen