Hvad Metallica kan lære os om innovation

Stilhed er innovationens værste fjende. Og hvis der er noget medlemmerne af heavy metal-bandet Metallica ikke er, så er det stille. Bandets kreative proces, da en af verdens største kærlighedssange blev til, er et mønstereksempel på radikal innovation, skriver innovationsdirektør Frank Rosengreen Lorenzen.

Har du prøvet at deltage i et møde, hvor du har tænkt en masse vilde tanker, men holdt dem for dig selv? Du valgte måske at tie for fredens, hierarkiets eller bonussens skyld? Bare rolig, det sker for os alle en gang imellem. Det, vi har hjertet fuldt af, løber munden ikke altid over med.

Problemet er, at lige netop den stilhed er den største udfordring for innovation. Innovation lever af de vilde tanker, krydret med lidt fandenivoldskhed og kreative spændinger. Ærlige og ufortyndede tanker skal siges, gribes af en kollega og sendes tilbage med endnu mere værdi, så der på den måde skabes en stige mod nye resultater.

Desværre har mange organisationer slet ikke fornemmelse for den slags stiger. I stedet beklager de sig over, at de har masser af ideer, men ikke evnen til at eksekvere dem. Og lige netop her kan rigtig mange organisationer lære af et af vor tids største bands.

Hvis du, som jeg, er fan af Metallica eller kender en smule til deres liv backstage, så ved du, at hvert medlem af Metallica (på sin egen måde) siger sin uforbeholdne, ærlige mening. Hvis du kan holde det ud, så se YouTube-klip fra dokumentaren ’Some kind of Monster’, der viser, hvorfor flere psykologer og coaches har givet op, og hvordan utallige dørhængsler har måttet lade livet.

Lige netop denne spænding, den ’jeg-skal-eddermame-fortælle-dig-noget’-attitude, er det, der er broen mellem de fire individuelle talenter – det, der strækker alle ideerne til deres yderste og skaber en fantastisk innovationsstige.

Hetfield brød stilheden

Det bedste eksempel på dette er tilblivelsen af en af verdens bedste sange (hvis du spørger mig): ’Nothing Else Matters’. Sangen er en stille og rolig kærlighedssang på et af de mest sælgende albums nogensinde.

Bare i Danmark har albummet, der bærer bandets navn og er fra 1991, solgt en kvart million eksemplarer, og i dag er der ingen, der kan forestille sig det album uden den kærlighedssang. Men hvordan havnede den der?

Ifølge forsanger James Hetfield skrev han sangen til en ekskæreste. Hetfield har siden fortalt, at han var meget i tvivl, om han skulle præsentere ideen om en kærlighedssang for resten af bandet. Her er han citeret i Mojo Magazine fra december 2008:

‘At first I didn't even want to play it for the guys. I thought that Metallica could only be the four of us. These are songs about destroying things, head banging, bleeding for the crowd, whatever it is, as long as it wasn't about chicks and fast cars, even though that's what we liked. The song was about a girlfriend at the time. It turned out to be a pretty big song.’

Giv dig selv et minut til at forestille dig Hetfield komme ind i slyngelstuen til de andre: langt hår, sorte læderbukser og slæbende på en dunst af øl, og åbent og ærligt fortælle dem om denne nye idé, der ikke bare var en kærlighedssang, men også en sang, der var inspireret af klassisk musik som ’An der schönen blauen Donau’ (den 3/4 waltz-intro, som alle amatørguitarister forsøger sig med).

Det var i sandhed et stykke radikal innovation, der ikke kun forblev en løs idé, men noget, der rent faktisk blev eksekveret, fordi innovationsstigen var der.

Bandet spillede med på ideen

De øvrige bandmedlemmer tog ikke bare godt imod den noget anderledes og radikale idé; de berigede ideen yderligere, sendte deres input tilbage til Hetfield, og så fremdeles bevægede de sig op ad innovationsstigen, indtil der blev skrevet musikhistorie.

Hetfields mod til at bryde stilheden, og teamets evne til at berige ideen – givetvis med nogle kaputte dørhængsler til følge – men også på baggrund af en respekt for hinandens evner og bidrag (det er Hetfield, som fik æren af at spille guitarsoloen, hvilket ellers ville have været en opgave for leadguitarist Kirk Hammett), er grunden til, at verdens bedste kærlighedssang fandt vej til verdens bedste heavy metal-album.

Hvis du mener, at din organisation har svært ved at eksekvere ideer og savner en innovationsstige som den i Metallica, så er det ikke nødvendigvis, fordi der mangler ressourcer, viden eller vilje. Grundlæggende er det formentlig, fordi de teams, der bør have ansvar for innovationen, enten ikke får ansvaret eller ikke føler sig ansvarlige på en måde, så de begynder at smække med døre, råbe og skrige, berige hinandens ideer og eksekvere.

I stedet er de for stille, og lige præcis stilhed er gift for innovation. Den skal nedbrydes, hvis din organisation vil vinde i fremtiden.

Nothing Else Matters.

Forrige artikel Skal vi outsource vores liv til Silicon Valley? Skal vi outsource vores liv til Silicon Valley? Næste artikel 10 signaler for fremtidens arbejdsmarked 10 signaler for fremtidens arbejdsmarked
En bredside mod tech-giganterne

En bredside mod tech-giganterne

Forfatteren til bogen ”Verden fra forstanden”, den amerikanske journalist Franklin Foer, leverer i en samtale med Danmarks tech-ambassadør en solid bredside med tech-giganterne, som han mener har fået en alt for stor rolle i vores liv.

Kinas første robot-restaurant

Kinas første robot-restaurant

En af Kinas store restaurantkæder, Haidilao, har åbnet den første restaturant, hvor robotter i vidt omfang har erstattet både kokke og tjenere.

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

I dag kan ordet cancer være et forvarsel om en tidlig død. Om 20 år vil kun de færreste dø af kræft. Sådan lyder visionen fra en af verdens største farmaceutiske virksomheder, Roche. Gensekventering og big data er nøglen.

Kineserne overhaler

Kineserne overhaler

Det er skræmmende at se hvor hurtigt den kinesiske teknologiudvikling går sammenlignet tempoet i Danmark.
Kræftbehandlinger baseret på den enkelte patients gener plus Big Data tegner lovende.

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Danmark er nødt til at reagere offensivt på, at Kina lige nu tager stormskridt på den teknologiske front, siger topforskere, der er tilknyttet Akademiet for Tekniske Videnskaber. Vi kan begynde med et opgør med den kollektive blinde vinkel mod Kina, lyder et bud.

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Danske Bank kunne lære af Googles nye retningslinjer for fyring af skandaleramte chefer. I Brasilien er de vilde med Big Data – ikke mindst skattevæsenet.

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

ANALYSE: Topchef efter topchef forlader virksomheder med gyldne håndtryk, selv om de er ansvarlige for skandaløs ageren. Google er slået ind på en ny kurs, og det kan der være gode økonomiske grunde til. I Danmark er spørgsmålet, hvordan Danske Bank vil vise, at de har forstået alvoren.

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Danmarks animalske fødevareindustri er produktiv, men den er ikke bæredygtig i klimamæssig forstand. Og spørgsmålet er, hvor længe den er det i økonomisk forstand. En gigant som Danish Crown risikerer at misse kapløbet om fremtidens fødevarer.

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Hollænderen Mark Post præsenterede i 2013 verdens første laboratoriefremstillede hakkebøf. Nu har store tyske og schweiziske koncerner investeret godt 55 mio. kr. i selskabet Mosa Meat, der i 2021 sender de første reagensglasbøffer i handlen.

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil nu indføre en indføre en skat, som direkte er møntet på de globale digitale giganter. Danmark var sidste efterår med til at bremse et lignende forslag fra EU-kommissionen, men selvom EU-forslaget har flere mangler, er det dog bedre end ikke at gøre noget, mener både SF’s Lisbeth Bech Poulsen og Mellemfolkeligt Samvirke.

En rigtig øl i en virtuel pub

En rigtig øl i en virtuel pub

Da det irske bryggeri Old Irish lancerede deres øl på det georgiske marked brugte de virtual reality til markedsføringen – på en særdeles overraskende måde

Apple er oplagt køber af Tesla

Apple er oplagt køber af Tesla

KOMMENTAR: Efter en tur i rutschebanen kan det ende med, at Tesla bliver en del af noget større. For måske venter Apple i kulissen. Et opkøb vil være en god løsning på mange af Apples udfordringer med udviklingen af en elektrisk bil.

Klog brug af data gør Amazon stærk

Klog brug af data gør Amazon stærk

KOMMENTAR: Amazon har gennem en nærmest manisk fokus på at gøre livet nemmere for kunden, udviklet sig fra at være verdens største boghandler til verdens største detailhandelsplatform.

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

En af verdens førende ledelseskonsulenter, Alex Osterwalder, forsøger i ny bog at opklare, hvordan etablerede firmaer bliver ved med at forny sig. En del af løsningen kan være en todelt ledelse samt modet til at begå masser af fejl.

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

REPORTAGE: Ved Singularity University Summit i Stockholm i sidste uge blev deltagerne bombarderet med præsentationer om de nyeste teknologier, og hvordan de radikalt vil forandre tilværelsen på kloden – og i rummet – lige om lidt. Men der var også plads til indlæg og diskussion om de sociale og politiske konsekvenser.

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Det gamle supermarkedskoncept er presset af nethandel og nye indkøbsvaner hos forbrugerne. Konceptet skal genopfindes, hvis Coop skal overleve i en digital fremtid, mener virksomhedens nye teknologidirektør, Morten Holm Christiansen: "Coop er en startup med 550.000 kunder. Og det er jo helt unikt."

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

World Economic Forum har netop udpeget Tyskland til verdensmester i Innovation. Det skyldes især den hastige omstilling i retning af Industri 4.0, som i Tyskland ses som afgørende for at sikre fortsat konkurrencedygtighed, arbejdspladser og vækst.
Det er også en omstilling, der rummer muligheder for danske virksomheder og start-ups.

Angst for at blive Amazoned

Angst for at blive Amazoned

Lige om lidt kommer Amazon og rusker op i den danske detailhandel med en kombination af rå styrke og en ekstremt effektiv forretningsmodel. Og så bør danske produktionsvirksomheder overveje hvordan 3D kan bringe dem ind i den digitale økonomi.

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

I dansk detailhandel er Amazons lige ved og næsten-indtog i Norden det, alle taler om, fordi e-handelsgigantens buldrende vækst indgyder både respekt og frygt. På uforlignelig vis er det lykkedes Amazon at suge kunder til sig ved at udnytte teknologi, rabatter og ifølge kritikere ufine tricks.

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Amazons succes kan forklares på mange måder, men lad os zoome ind på de fire vigtigste komponenter: De lave varepriser, det tillokkende loyalitetskoncept, den gigantiske kundebase, samt muligheden for at køre med underskud og finansiere det med andre dele af forretningen.

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Kun én ud af 10 danske handels-og producentvirksomheder har undersøgt muligheden for at sælge varer og services via globale onlinemarkedspladser som Amazon, eBay og Alibaba. Nyt projekt skal lære virksomhederne om platformsalg for dermed at styrke dansk e-eksport.

3D print gør helt nye forretningsmodeller mulige

3D print gør helt nye forretningsmodeller mulige

3D print er ikke blot et nyt værktøj i produktion eller i udviklingsafdelingen. På sigt kan teknologien ændre hele den måde, virksomheder skaber værdi for kunderne. Men de muligheder skal defineres af ledelsen – ikke teknikken.

Da Jeff Bezos tog Amazon fra dødsdømt til dominerende

Da Jeff Bezos tog Amazon fra dødsdømt til dominerende

I 2001 stod Amazon ved en korsvej. Hvordan skulle selskabet skabe ny vækst? Stifter Jeff Bezos lod sig inspirere af forskellige ledelsestænkere, og det førte bl.a. til konceptet bag den selvforstærkende effekt, der siden har fået millioner af kunder i især USA til at klæbe sig til Amazons platform.

Hvordan skal vi regulere den digitale teknologi?

Hvordan skal vi regulere den digitale teknologi?

Det er ikke nemt at skabe globalt samarbejde og forståelse for hvordan man sikrer at den teknologiske udvikling kommer alle til gavn.
FN, World Economic Forum og den danske tech-ambassadør arbejder på problemet. Selv koreanerne er begyndt at stille spørgsmål ved udviklingen.