"Skat, den selvkørende bil er her"

Om få år har vi selvkørende biler, tog og busser i byerne. Smarte apps fortæller os, hvordan vi bedst kan komme fra A til B, sorteret efter pris, tid og miljøbelastning, forudser svensk ekspert.

Hvis du er den stolte ejer af en bil, har du så nogle gange tænkt på, hvor meget du egentlig bruger den?

Er du en typisk bilejer, vil din bil holde stille 96 pct. af tiden. Det er ret konsekvent over hele verden. Den vil typisk være parkeret derhjemme 80 pct. af tiden, parkeret andre steder 16 pct. af tiden og kun være på farten 4 pct. af tiden.

”Det sjove er, at mens vi ejer flere biler end nogensinde før, bruger vi dem faktisk mindre,” konkluderer ekspert i bæredygtighed, Anthony James, i en artikel på World Economic Forums hjemmeside.

Han mener, at folk reagerer på den øgede trafikbelastning og miljøskader ved at køre færre kilometer. Men vi glemmer, at selv om bilerne holder mere stille, så bliver der fortsat brugt enorme ressourcer – både offentlige og private – på den globale bilflåde til design, mineraler, fremstilling, shipping, brændstof, salg, sikkerhed, forsikring, regulering, politi, vedligeholdelse, reparation og bortskaffelse.

Han er langtfra den eneste, som er bekymret. Selv Bill Ford, bestyrelsesformand i Ford Motor Company, taler ligefrem om, at vi er på vej mod et ”globalt trafikkaos”, i takt med at flere og flere flytter til byerne. Det skønnes, at op imod ni milliarder mennesker vil bo i byområder om godt 20 år – eller flere end hele verdens befolkning i dag.

Selvkørende biler er på vej

Figur 1 | Forstør   Luk

Selvkørende biler forventes at udgøre 25 pct. af det globale marked.

Kilde — The Boston Consulting Group.

Mange byer over hele verden eksperimenterer med nye løsninger til at dæmme op for udfordringen. Nogle byer laver bilfri områder og prioriterer i stedet offentlig eller aktiv transport såsom cykler.

Mens Oslo fokuserer meget på elbiler, høster København store internationale roser for sin cykelkultur. Men andre byer følger også med. Antallet af byer med offentlige bycykler er mere end tidoblet siden 2007.

En by som Port Phillip i Australien har udtænkt en plan for at standse væksten af bilejere, selv om den forventer at fordoble sin befolkning inden for få år. Den har inddraget hundredvis af parkeringspladser for at lave dem om til særlige parkeringsbåse for delebiler. En delebil forventes at fjerne op imod 14 andre biler fra vejene.

Vi behøver måske heller ikke at kigge særlig mange år ud i fremtiden, før vi har selvkørende biler, tog og busser i byerne. Trafikpropper vil være et levn fra fortiden, robotter bringer varer ud til folk, store parkeringsområder er forvandlet til grønne parker, og smarte apps fortæller os, hvordan vi bedst kan komme fra A til B, sorteret efter pris, tid og miljøbelastning.

Det er i hvert fald det scenarie, som Cathis Elmsäter-Svärd, der er formand for Drive Sweden og medlem af Global Future Council on Mobility, forudser inden år 2030.

”På det tidspunkt vil vi i stedet for at eje og køre vores egne biler rutinemæssigt kunne kalde selvkørende biler via en platform for deleøkonomi, når vi har brug for en. Den vil samle os op, køre til vores destination og afhente en anden,” siger hun i et interview.

Drive Sweden blev lanceret i 2015 af den svenske regering og skal samle interessenter fra alle sektorer i landet – regeringen, industrien og den akademiske verden – til at finde løsninger på smarte innovative automatiserede transportsystemer i byerne. Tanken er, at områder i Stockholm og Göteborg til næste år skal være en slags testlaboratorier for nye og avancerede løsninger baseret på digitalisering og automatisering. Cathis Elmsäter-Svärd siger:

”Alt dette skal gøre bytransport mere effektivt, give os færre køretøjer på vejene, renere luft og mindre støjforurening. Vi har brug for færre parkeringspladser, og de kan blive til grønne områder eller andre faciliteter, der gør byerne mere beboelige og tiltalende.”

Forrige artikel Københavns nye vækstmotor: Forskning med forretningspotentiale Københavns nye vækstmotor: Forskning med forretningspotentiale Næste artikel Startup vil samarbejde med fagforeninger om ny dansk model Startup vil samarbejde med fagforeninger om ny dansk model
Volvos nye liv som succesrig kineser

Volvos nye liv som succesrig kineser

Lone Fønss Schrøder har som næstformand i Volvos bestyrelse oplevet sammenlægningen af et aldrende svensk ikon og en kinesisk opkomling i bilindustrien på tæt hold. En lektion i markedsforståelse, forenkling og eksekvering – og hvordan ’goldplating’ kan være en fælde for de kvalitetsbevidste.

Halvdelen af klodens befolkning er nu på Internettet

Halvdelen af klodens befolkning er nu på Internettet

Microsoft er det mest værdifulde it-selskab. 39 procent af unge amerikanere er ”næsten konstant online”.

Det – og meget mere – kan man læse i den amerikanske investor Mary Meekers nyeste trendanalyse.

Vi klarer kun klimakrisen med fuld fart på grøn vækst

Vi klarer kun klimakrisen med fuld fart på grøn vækst

Økonomisk vækst og CO2-reduktioner er ikke modsætninger – tværtimod. Verden har brug for, at det går ekstremt stærkt med omstillingen af energien, transporten, byggeriet, landbruget osv. Derfor skal speederen i bund nu, lyder det fra både ngo'er, McKinsey og World Economic Forum.

Degrowth: En verden uden vækst

Degrowth: En verden uden vækst

Vi har travlt, hvis kloden skal være beboelig i år 2100. Derfor må vi stoppe udvindingen af naturressourcer, stoppe forbruget og stoppe stigningen i BNP. Væksten må aflyses, bremsen skal i bund. Det er ekstremt, men ekstremt nødvendigt, lyder det fra degrowth-bevægelsen og de økologiske økonomer, der står bag dem.

12 teknologier  der kan redde klimaet

12 teknologier der kan redde klimaet

Skal vi redde klimaet gennem grøn vækst, bliver en række nuværende og fremtidige teknologier helt afgørende for, om det lykkes. Her er 12 af dem.

10 veje til en vækstfri verden

10 veje til en vækstfri verden

Det kan ikke lade sig gøre at bremse væksten uden fundamentale ændringer af hele den måde, vi har indrettet vores samfund på, påpeger degrowth-folket.

Ny FN-rapport kræver barsk omstilling af virksomheder

Ny FN-rapport kræver barsk omstilling af virksomheder

Internationale forskere dokumenterer i en ny FN-rapport, at vi er ved at tabe verdensmålene, og foreslår en hurtig, barsk og effektiv genopretningsplan. Det konfronterer virksomheder i hele verden med skelsættende og eksistentielle valg.

Isen sprækker under BNP som mål for fremgang

Isen sprækker under BNP som mål for fremgang

Bruttonationalproduktet er i dag det vigtigste mål for, hvordan det går med økonomien i et land. Men der er voksende bevidsthed om problemerne med at styre efter et mål, som hverken afspejler miljøets tilstand, sociale forhold eller værdien af den hastigt voksende digitale økonomi. Flere steder, herunder i Danmark, arbejdes der på alternative eller supplerende mål.

Stil bedre spørgsmål og bliv en bedre leder

Stil bedre spørgsmål og bliv en bedre leder

De fleste chefer tror, at de har alle svarene. Men de bedste chefer formår at stille spørgsmål, der inspirerer til nytænkning. Her er seks råd til, hvordan du kan stille bedre spørgsmål.  

Gør Danmark til talenternes stormagt

Gør Danmark til talenternes stormagt

KOMMENTAR: Visionen om Danmark som talenternes stormagt er et oplagt og nødvendigt “velfærdsløfte” til næste generation. Det er også en mulighed for at undgå en kompetencenedslidning af fremtidens arbejdskraft og bør være et hovedpunkt i næste regeringsgrundlag.

Modens klimatopmøde anklages for greenwashing

Modens klimatopmøde anklages for greenwashing

I et helt årti har Copenhagen Fashion Summit været modeindustriens eget internationale klimatopmøde. Men det har ikke for alvor gjort tøjbranchen mere bæredygtig, lyder kritikken fra en lang række forskere, som beskylder organisationen for greenwashing. Forskerne ser kun én vej frem: Færre varer af bedre kvalitet.

Venstrefløjen er klar til klimaafgift på tøj

Venstrefløjen er klar til klimaafgift på tøj

En af klodens største klimasyndere er stort set gået under radaren, når politikerne taler grønne afgifter og regulering. Men nu er alle Mette Frederiksens støttepartier klar til at bruge afgifter til at sætte en bremse på tøjforbruget.

Virtual reality åbner for vanskeligt tilgængelige oplevelser

Virtual reality åbner for vanskeligt tilgængelige oplevelser

Virtual reality er stadig en teknologi, der kæmper for at finde sin plads i dagligdagen.

Det er især tre anvendelser, der driver den professionelle brug af VR: Træning af medarbejdere, salg og demonstrationer af udstyr og brugen af VR-oplevelser som terapi.

Ny lov forringer beskyttelse mod bagvaskelse på Facebook

Ny lov forringer beskyttelse mod bagvaskelse på Facebook

Jurister kritiserer ny lovgivning for at lade erhvervsfolk og privatpersoner i stikken, hvis de udsættes for falske påstande på Facebook. Anonyme injurier på de sociale medier er nemlig ikke længere en sag for politiet – medmindre de skader en politiker eller er særligt alvorligt strafbare.

Robotterne der leder lederne

Robotterne der leder lederne

Flere virksomheder bruger kunstigt intelligente apps, der hjælper nye chefer med påmindelser og tip til at skabe velfungerende arbejdspladser.